Trenger sårt råd

Treblirfire

Glad i forumet
Desemberglede 2015
Har en snuppe som siden dagen hun ble født, fremdeles ikke har sovet lenger enn 3-4 timer i strekk. Og det er det lengste.

Hun sover ekstremt lett, og vi kan ikke engang gå inn på rommet å hente noe fordi hun da spretter opp av senga. Jeg har inntrykk av at hun ikke får den dype søvnen man trenger. Hun våkner bestandig ca en time etter legging, og våkner igjen når jeg legger meg. Hun finner ikke roen uansett hva jeg prøver. Har prøvd amming, varmeflaske i senga, vugging, stryking av hår, sang, nattlys på/av, kaldere/varmere rom, mer/mindre klær, med og uten "nattposen". Hun legger seg ned i noen sekunder, før hun kaver og sutrer. Så legger hun seg noen sekunder igjen osv. Har selvfølgelig prøvd å la henne bare ligge også for å se om hun finner roen etter hvert selv. Går ofte 1-2 timer før hun finner roen og sovner etter jeg har lagt meg. Og nå kjenner jeg at det er nok.. er så utrolig sliten og kjenner at jeg blir stresset av å vite at hver kveld og natt starter med et evig jag om å få henne til å sove.. Begynner å lure på om det er noe galt, ettersom hun alltid har vært sånn og vi har gode leggerutiner. Samboeren har prøvd å ta henne på kveld/natt uten hell også, så føler vi har prøvd det meste :(
 
Jeg har ikke noe råd.. men lille her på 9.5 mnd våkner også mye.. våkner ca hver 2 til 3 time fortsatt. Hun legger seg derimot til å sove igjen med litt trøst og amming... men det begynner å slite på meg og at jeg aldri får mer en 2 timer sammenhengende søvn selv.
Helsesøster hadde ikke særlig med råd til meg.. bare at det vil gå deg til....
 
Det høres jo ut som dere har prøvd alt. Vi har det omtrent på samme måte her, bare at ho sov godt da ho var spedbarn. Nå våkner ho hele tiden. Skulle ønske det fantes et fasitsvar... mitt beste tips er å sove når du kan.
 
Min sover heller ikke lenger enn 3-4 timer av gangen på natt.. ammer enda da, så vi ender som regel opp med samsoving etter oppvåkningen i 2-tiden. Skal forsøke å venne av nattammingen til helga, så får vi se om det hjelper. Min eldste er snart 5år og har akkurat begynt å sove hele netter :rolleyes:
 
Min våkner hver andre/tredje time gjennom hele natten hver natt. Sovner igjen med en gang jeg gir pupp, så fortsetter med det selvom jeg sikkert burde gjøre noe annet...

Har ingen tips dessverre, men masse sympati! Kanskje det hjelper litt at flere har det likt?
 
Har ingen supertips dessverre. Mi sover sjelden mer enn 4 timer i strekk. Våkner gjerne hver 2-3 time natten gjennom og vil ha litt pupp. Sovner heldigvis fort igjen da. Eneste helsesøster nevnte var at vi burde legge henne på eget rom. Men vi har barnerommet i en annen etasje enn vårt, så det vil jeg absolutt ikke! På lenge! :p
 
Har ingen gode råd dessverre, vi er i akkurat samme situasjon. Skal få veiledning på helsestasjonen i neste uke, håper vi får tips til noe som funker. Det er en psykolog vi skal snakke med, kanskje dere har noe sånt tilbud på hs dere også?
 
Vi har slitt med det samme... ikke funnet noen råd som hjelper dessverre , selv om vi merka en del bedring etter å ha trappa ned til bare 1 nattamming. Er fortvilende ha det sånn, og det beste rådet for oss tror jeg rett og slett var "prøv å aksepter at nettene er urolige, og hvil deg når du kan på dagen". Men det er klart. .. blir jo ikke så lett når man skal starte i jobb igjen da..
 
Har ingen gode råd dessverre, vi er i akkurat samme situasjon. Skal få veiledning på helsestasjonen i neste uke, håper vi får tips til noe som funker. Det er en psykolog vi skal snakke med, kanskje dere har noe sånt tilbud på hs dere også?
Det ble jeg veldig nysgjerrig på. Synes hs her har vært ubrukelig i denne situasjonen.... Kanskje du kan oppdatere etter du har vært der?
 
Det ble jeg veldig nysgjerrig på. Synes hs her har vært ubrukelig i denne situasjonen.... Kanskje du kan oppdatere etter du har vært der?

Så kjedelig. Det kan jeg :) Jeg har vært der noen ganger tidligere også, da har jeg fått skjemaer der vi må kartlegge ca en uke hvor mye og når mini sover, spiser og skriker slik at hun vet hva vi står i og om det er noe vi burde endre på. Målet har vært at vi skal kutte nattamming, og vi er enige om at samboeren min må ta noen netter da. Problemet er at ingen av oss har hatt noe overskudd til å gjøre en større innsats.. Jeg begynner å jobbe igjen i desember, så nå må vi få til en endring. Tidligere er det bare jeg som har vært på hs, denne gangen får vi til å dra begge to.
 
Vi har tatt nattavvenning nå og det gikk veldig greit. Tenkte jeg kunne dele vår erfaring.

Samboeren tok det og vi kuttet både kveldspupp og nattamming på en gang. Før avvenningen fikk han kveldspupp ca 19 som han sovnet til (stort sett), så fikk han pupp ca 23, ca 03, ca 04 og da samsov vi som regel til morgenen og han hadde fri buffet... Så jeg var sliten.

Første natten våknet han til vante tider og sutret litt, men sovnet innen 20 min. Andre natten var han sintere, men sovnet innen 30 min hver gang med mye kos og trøst. Vi er hos ham til han sover. Nå har vi holdt på en uke og to siste nettene har samboern kun vært inne hos han 1 gang ca kl 04, da står han i senga... Bare å legge han ned, så sovner han innen 5 min. Så nettene går veldig mye bedre nå og det har ikke vært mye gråt!

Vel, akkurat nå blir han lagt og er rasende da..., så leggingen er faktisk det vanskeligste. Han sover innen 30, men noen kvelder blir det litt gråting før han finner roen.

Jeg har sovet en uke i kjelleren og er et nytt menneske :D
 
Tok HPV-vaksine forrige uke og fikk beskjed om at det var så mye usikkerhet rundt amming og denne vaksinen at jeg måtte slutte :( Hjalp vel fint lite på søvnen det. Ikke hjelper det at svigerfamilien sier ting som "ja nå er det på tide å slutte" osv.. Jeg angrer sånn på at jeg tok vaksina, for ammingen er et stort savn, selv om det er fint at pappaen kan avlaste med ei flaske når hun legger seg slik at jeg får mer tid til å slappe av. Håper ting går seg til snart. Er student på fulltid, så trenger sårt søvn for å fungere
 
Tok HPV-vaksine forrige uke og fikk beskjed om at det var så mye usikkerhet rundt amming og denne vaksinen at jeg måtte slutte :( Hjalp vel fint lite på søvnen det. Ikke hjelper det at svigerfamilien sier ting som "ja nå er det på tide å slutte" osv.. Jeg angrer sånn på at jeg tok vaksina, for ammingen er et stort savn, selv om det er fint at pappaen kan avlaste med ei flaske når hun legger seg slik at jeg får mer tid til å slappe av. Håper ting går seg til snart. Er student på fulltid, så trenger sårt søvn for å fungere

Fikk du ikke vite det før du tok vaksinen? Da venter jeg litt med den i allefall!

Skjønner godt at du savner ammingen. Uansett hvor trøtt man blir, er det en helt spesiell ting. Håper det går seg til med søvnen snart for deg.

Jeg får samme kommentarer fra svigerfamilien, de synes rett og slett det er litt ekkelt å amme "så store barn" så jeg ammer i skjul når de er på besøk. Alt folk skal blande seg i..
 
Det ble jeg veldig nysgjerrig på. Synes hs her har vært ubrukelig i denne situasjonen.... Kanskje du kan oppdatere etter du har vært der?

Ikke noe nytt denne gangen, dessverre. Det ble bare gjentatt de samme tingene, pappaen må ta nattavvenningen og vi må regne med å bruke 2 uker. Så da blir det nytt forsøk fra 1.desember, når jeg begynner å jobbe. Får bare håpe vi får det til denne gangen!
 
Back
Topp