trenger sårt gode råd

lizzzzie

Elsker forumet
samboeren min fikk vite i dag at han har fått magesår, og fått ganske streke regler når det gjelder mat. han får ikke spise sterk eller stekt mat. han reagerer jo på alt jeg har laget av mat til ham. så er skikkelig desperat etter gode råd nå.

noen som veit hva jeg skal kokelere til ham???

risengrøt, potetstappe og pølse uten ketsjup osv...Fløtegratinerte poteter..Hm...Spagetti med hjemmelaga saus?

Har en mann med kronisk tarmsykdom, så har noe av samme problematikken. Begynn å spis dampet og kokt mat. Dampede fiskekaker med grønnsaker er snadder hverdagsmat, f.eks. Jeg har faktisk problemer med å komme på hva vi spiser akkurat nå..[8D] Han har det litt verre da, får han må unngå hveteprodukter og melkeprodukter i tillegg.. Er bare å ransake oppskriftssider etter gode oppskrifter som ikke er stekt, og det fins sider med oppskrifter for folk med diverse allergier og sykdommer. [:)]

Melkeprodukter er faktisk noe man bør unngå uansett hvis man er syk i mage/tarm, for det vil så og si alltid gjøre vondt verre. Det gjelder alt fra omgangssyke til magesår, til Chrons, som min mann har.

Det er MASSE god mat du kan "bake" i ovnen [:)] Kyllingfilet, kalkunfilet, laks, alle typer hvit fisk, hele kjøttstykker. Trenger ikke være sterkt krydret, men litt friske krydderurter gjør seg alltid; timian, rosmarin, basilikum etc.

Server med f eks ris, pasta, rotmos (kålrabi, persillerot, sellerirot) eller ovnsbakte grønnsaker....... sukkererter, gulrøtter, paprika, pastinakk, asparges etc. Er bare fantasien som setter grenser.

Ellers finnes masse gode oppskriftsbøker som er tilrettelagt for mennesker med "spesielle behov" i matveien [:)]

Kan jeg spørre hvordan han fant ut at han hadde fått magesår? hvilke prøver måtte til? symptomer?

ORIGINAL: Frida82

Kan jeg spørre hvordan han fant ut at han hadde fått magesår? hvilke prøver måtte til? symptomer?

han tok en rekke blodprøver, men har ikke fått svar på de. men han hadde de fleste symptomene. det vil si sure oppstøt, gjentatte blødninger fra baken, kvalm, vekttap og kroniske magesmerter. han har mest sannsynlig hatt det i flere år uten å vite det, men det er ikke før nå i det siste vi begynte å fatte mistanke. han har ikke tålt noe av det jeg har laget til mat til ham, går 5-10 minutter så får han magekramper og må på do. men du veit sikkert hvordan mannfolk er....ingenting galt med dem. er jo nesten farlig å gå til legen, en bruker jo av legens dyrbare tid.

ORIGINAL: lizzzzie

han tok en rekke blodprøver, men har ikke fått svar på de. men han hadde de fleste symptomene. det vil si sure oppstøt, gjentatte blødninger fra baken, kvalm, vekttap og kroniske magesmerter. han har mest sannsynlig hatt det i flere år uten å vite det, men det er ikke før nå i det siste vi begynte å fatte mistanke. han har ikke tålt noe av det jeg har laget til mat til ham, går 5-10 minutter så får han magekramper og må på do. men du veit sikkert hvordan mannfolk er....ingenting galt med dem. er jo nesten farlig å gå til legen, en bruker jo av legens dyrbare tid.

ej hadde blødande magesår, men ej fekk d pga tabletta ej gjekk på. Om han teke nåke form for medisin sett ekk i frå antibiotika so bør han helst holde sej vekke frå dei.. Inkludert paracet osv.

ORIGINAL: lizzzzie

Skal helst være døende før man tar kontakt med legen ja. Sambo hadde ikke vært til lege på 15 år da JEG bestilte time til han. Blodprosenten var lav, så nå må han ta avføringsprøver. Tenkte på mavesår ettersom begge foreldrene har det, men han har ikke de symptomene du nevner her.

Back
Topp