trenger rår/tips til bleieslutt

Perdita

Glad i forumet
Hei.
Trenger sårt litt hjelp og synspunkter når det gjelder det å slutte med bleier på dagtid. Jeg har en datter på 2 år og 7 mnd, hun har de siste to ukene valgt å ikke bruke bleie hjemme. Dette har vi sett på som kjempe positivt selv om hun har hatt en del uhell. Men hun har samtidig gidd beskjed mer enn 50 % av tiden om at hun må på do enten det er det ene eller andre som skal gjøres, og rekker det stort sett.
I dag tidlig ville hun ikke ha bleie på når hun skulle i barnehagen, så jeg sendte hun med et stolt smil og mange bytteklær i håp om det beste. Da jeg kom å hentet hun, hadde hun ikke vært på do en enesre gang[:-] både tisset og besjet i klærne, barnehagen besluttet å ta bleie på, ut dagen.
Da vi kom å hentet hun så vi at det var mye skift og prøvde å få litt informasjon om hvordan dagen hadde gått, fikk en kort sur kommentar om at alt var gått i klærne, tom besjet i dressen (sa ikke noe om at hun gikk med bleie).
Hun er fast bestemt på å gå uten bleie, men har tydeligvis ikke god nok kontroll til dette. Hva tenker dere, er helt rådvill på hva vi skal gjøre. Syntes jo det er kjempe bra at jenten er motivert for det selv.
Må si jeg er overrasket over at hun ikke har brukt doen i bhg i det heletatt.

Ble litt langt dette, men setter veeeeeldig stor pris på ALLE svar.

Nå har ikke jeg noe særlig peiling på dette, men det første som slår meg er at barnehagen virket utrolig negativ? Kan de ha vist dette på noen måte til din datter hvis hun for eksempel hadde et uhell tidlig på dagen?

Jeg vet ikke så mye om pottetrening, men en ting jeg har fått med meg er at man IKKE skal gjøre det til noe annet enn en positiv ting, barn er fryktelig sensitive når det gjelder akkurat dette. Jeg tenker at jenta di kanskje har fått "kjeft" i barnehagen fordi hun har hatt et uhell eller noe og at det derfor har gått litt i ball for henne resten av dagen..?

Det trenger jo ikke å stemme i det hele tatt, litt synsing fra min side :)

Jenta mi brukte også lenger tid på å tørre å gå på do i bhg..

Men om hun har så ofte uhell så er hun kanskje ikke klar for å gå uten bleie på barnehagen?

hadde ikke problemer med uhell vi, bare 1 gang på dagtid, samme dag som ho slutta med bleie.. (natta var en annen historie..) Men hadde skikkelig trøbbel med nr2 på do hos henne.....

Kan godt være hun har fått en tilbakemelding som ikke har passet hun, men det virker jo litt rart at det har påvirket hele dagen hennes.

Hun er nok ikke den som er mest klar nei, men syntes det er vanskelig å tvinge hun å gå med bleie når hun ikke vil det selv. Hun har gått på do lenge i bhg, både besjet og tisset. Hun har aldri vært redd for do, men kan jo være hun er blitt det nå da.

Syntes dette er kjempe vanskelig jeg [:-]

Er de i barnehagen flinke til å spørre henne jevnlig om hun må på do da? Litt rart at hun er stort sett tørr hjemme.. men i barnehagen ikke.. da burde jo de i barnehagen følge henne litt ekstra opp.. hvis ikke kan det jo også ødelegge for dere hjemme...

Datteren min var ikke klar før hun var litt over 3 år.. plutselig ville hun slutte.. og da sluttet hun i barnehagen også.. men de spurte henne ofte om hun måtte på potta.. ble sikkert mye mas for henne.. men de gjorde det for å være på den sikre siden.. ingen barn synes det er noe gøy å gjøre på seg..

Får litt vondt av datteren din jeg.. høres jo ut som om hun virkelig vil dette.. og er klar for det.. og da hadde jeg tatt en samtale med ped.leder i barnehagen for å høre om ikke de kan gjøre en større innsats

Venninnen min sin sønn han sluttet hjemme.. men barnehagen mente han ikke var klar for bleieslutt...så de brukte bleie i barnehagen.. synes dette blir helt feil.. når gutten selv ville.. og klarte det hjemme.. men de ansatte i barnehagen hadde tydeligvis ikke nok tid til å ta seg av han.. og følge han opp.. så ble mye uhell der...

Håper det order seg for dere!!

Masse lykke til[:D]

Det kan ikke være bare at alt er så mye mer spennende i barnehagen at hun glemmer å kjenne etter? Kanskje det hjelper om du ber dem være litt mer positive og også spørre henne litt innimellom om ikke hun skal prøve å gå en tur på do og se om det kommer noe.

Setter veldig pris på tilbakemeldingene deres[:)]
Jeg tenker vi fortsetter uten bleie i helgen, også snakker jeg med barnehagen på mandag. Er eventuellt greit å inngå enn deal med de at de kan ta på bleie når du skal ut og gå langt og sånn..

Hun var ute på lekeplassen med mormoren sin i dag, og da ga hun beskjed til hun mens de lekte at hun måtte tisse, og hun tisset ute. Så vet hun kjenner det, men klart hun har uhell hjemme også, men ikke på det nivået som det har vært i barnehagen.

ORIGINAL: Fridasinmamma

Er de i barnehagen flinke til å spørre henne jevnlig om hun må på do da? Litt rart at hun er stort sett tørr hjemme.. men i barnehagen ikke.. da burde jo de i barnehagen følge henne litt ekstra opp.. hvis ikke kan det jo også ødelegge for dere hjemme...

Datteren min var ikke klar før hun var litt over 3 år.. plutselig ville hun slutte.. og da sluttet hun i barnehagen også.. men de spurte henne ofte om hun måtte på potta.. ble sikkert mye mas for henne.. men de gjorde det for å være på den sikre siden.. ingen barn synes det er noe gøy å gjøre på seg..

Får litt vondt av datteren din jeg.. høres jo ut som om hun virkelig vil dette.. og er klar for det.. og da hadde jeg tatt en samtale med ped.leder i barnehagen for å høre om ikke de kan gjøre en større innsats

Venninnen min sin sønn han sluttet hjemme.. men barnehagen mente han ikke var klar for bleieslutt...så de brukte bleie i barnehagen.. synes dette blir helt feil.. når gutten selv ville.. og klarte det hjemme.. men de ansatte i barnehagen hadde tydeligvis ikke nok tid til å ta seg av han.. og følge han opp.. så ble mye uhell der...

Vet du hvordan hun venninnen din løste problemet? Begynte de med bleie igjen i barnehagen, og i så fall hvor lenge? Det er veldig mange barn per voksen i den barnehagen nå pga nedskjæringer, men det var hun ene som jobber der som foreslo at vi kunne prøve uten bleie. Hun sa de hadde kapasitet til det, men virker jo ikke helt slik.

Her har vi hatt problemer med barnehagen også. Gutten vår var tydelig klar for å slutte, 3. dagen uten bleie var han helt tørr hjemme. Ga beskjed hver gang han måtte tisse. Leverte ham i bhg dag 4 uten bleie. Han hadde hatt 2 uhell der den dagen, samme dagen etter, så da mente de i bhg at han ikke var klar. Hallo liksom. [8|] Hva med å gi ungen litt mer tid? Han klarte seg fint de neste dagene, de fikk ikke lov å ta på bleie, men de måtte jo ha på når de gikk ut for de hadde ikke tid til å gå inn med ham ommhan måtte på do eller hadde uhell. Jaja. Han bæsjet i do også men så fikk han hard avføring og har siden hatt totalt vegring for å bæsje i do, så de i barnehagen mener fremdeles at han ikke er klar for å slutte med bleie. Er jo ikke det at han ikke er klar sånn fysisk, han har bare fått helt angst for bæsjing i do. Er dessuten ofte vanskeligere å få dem til å gjøre nr 2 i do etter de har passert 3 år, noe gutten vår har. De ville ha bleie på ham på fulltid men de fikk ikke lov. Har kjøpt bleieavvenningstruser til ham siden han nekter å bæsje i do/potte og heller ikke vil gi beskjed sånn at han kan få bleie å bæsje i. Disde truse er det knepping i så de kan tas av akkurat som en bleie samtidig som de kan dras ned og opp når han må på do. Ellers bruker jeg av lillebrorens tøybleier med knepping, uten innlegg, sånn at han ikke går med bleie på seg og venner seg til å tisse i bleien igjen.

Jeg syns de skal gi jenta til trådstarter sjans til å prøve seg noen dager uten bleie, og passe på å sette henne på do selv om hun ikke har gitt noe beskjed, i tillegg til å spørre henne ofte om hun må tisse. Er mye å holde styr på for de små i barnehagen så er fort gjort å glemme seg ut.

her var vi veldig nøye på å spør guttungen med jevne mellomrom om han måtte på do. så satt vi han på do enten han ville eller ej når han begynnte å makke en del. er jo sånn typisk tegn på at man må på do. barnehagen hannes er like flink å følge opp. de har virklig vør flinke, å er ofte de som har kommet å spurt om det er ok å la være bleie både her å der. så ej sier seff ja, når de spør om lov! men ville bedt de om å passe på å spørre me jevne mellomrom om ho må på do!:

ORIGINAL: giggsy

Her har vi hatt problemer med barnehagen også. Gutten vår var tydelig klar for å slutte, 3. dagen uten bleie var han helt tørr hjemme. Ga beskjed hver gang han måtte tisse. Leverte ham i bhg dag 4 uten bleie. Han hadde hatt 2 uhell der den dagen, samme dagen etter, så da mente de i bhg at han ikke var klar. Hallo liksom. [8|] Hva med å gi ungen litt mer tid? Han klarte seg fint de neste dagene, de fikk ikke lov å ta på bleie, men de måtte jo ha på når de gikk ut for de hadde ikke tid til å gå inn med ham ommhan måtte på do eller hadde uhell. Jaja. Han bæsjet i do også men så fikk han hard avføring og har siden hatt totalt vegring for å bæsje i do, så de i barnehagen mener fremdeles at han ikke er klar for å slutte med bleie. Er jo ikke det at han ikke er klar sånn fysisk, han har bare fått helt angst for bæsjing i do. Er dessuten ofte vanskeligere å få dem til å gjøre nr 2 i do etter de har passert 3 år, noe gutten vår har. De ville ha bleie på ham på fulltid men de fikk ikke lov. Har kjøpt bleieavvenningstruser til ham siden han nekter å bæsje i do/potte og heller ikke vil gi beskjed sånn at han kan få bleie å bæsje i. Disde truse er det knepping i så de kan tas av akkurat som en bleie samtidig som de kan dras ned og opp når han må på do. Ellers bruker jeg av lillebrorens tøybleier med knepping, uten innlegg, sånn at han ikke går med bleie på seg og venner seg til å tisse i bleien igjen.

Jeg syns de skal gi jenta til trådstarter sjans til å prøve seg noen dager uten bleie, og passe på å sette henne på do selv om hun ikke har gitt noe beskjed, i tillegg til å spørre henne ofte om hun må tisse. Er mye å holde styr på for de små i barnehagen så er fort gjort å glemme seg ut.

Det med avvendingstruse var kjempe lurt. Jeg blir mer og mer trygg på at vi må prøve litt til selv om hun ikke hadde det så greit i dag. Ikke misforstå, men syntes det er litt betryggende at det ikke er bare vi som har det slik. Har følt alle som snakker om bleieslutt har hatt barn som kunn har harr 1-2 uhell for så å gå kjempe bra.
Håper virkelig det ordner seg for dere også, er ikke en enkel situasjon. Stå på videre [:)]

ORIGINAL: Perdita

ORIGINAL: Fridasinmamma

Vet du hvordan hun venninnen din løste problemet? Begynte de med bleie igjen i barnehagen, og i så fall hvor lenge? Det er veldig mange barn per voksen i den barnehagen nå pga nedskjæringer, men det var hun ene som jobber der som foreslo at vi kunne prøve uten bleie. Hun sa de hadde kapasitet til det, men virker jo ikke helt slik.

hehe.. nå trodde jeg plutselig at du jobbet i samme barnehage[8D][:)]

Nei.. husker ikke hvordan det ble løst.. er ikke en nær venninne av meg.. men sønnen hennes er min datteres bestevenn[:)] Men husker hun var litt frustrert og irritert.. for han var jo klar hjemme....

ORIGINAL: Perdita

Setter veldig pris på tilbakemeldingene deres[:)]
Jeg tenker vi fortsetter uten bleie i helgen, også snakker jeg med barnehagen på mandag. Er eventuellt greit å inngå enn deal med de at de kan ta på bleie når du skal ut og gå langt og sånn..

Hun var ute på lekeplassen med mormoren sin i dag, og da ga hun beskjed til hun mens de lekte at hun måtte tisse, og hun tisset ute. Så vet hun kjenner det, men klart hun har uhell hjemme også, men ikke på det nivået som det har vært i barnehagen.

Er uheller her også[:)] Selv om hun har vært bleiefri lenge nå.. og når hun har uhell hjemme.. så har hun hatt det samme dagen i barnehagen.. De i barnehagen sier at hun sier at hun glemte å gå på potta.. mye som skjer også.. så kan være at hun holder seg lenge... også skjer det..

Det rare er jo at hver gang hun feks har uhell i barnehagen.. så har hun uhell hjemme.. på samme dag..

Jeg er ikke så flink til å legge merke til når ting skjer.. altså hva som kan være årsaken..

Men så fikk jeg tips om å legge merke til om det skjer feks etter samvær hos far.. og det er faktisk da det skjer.. 1-2 dager etter samværet hos far.. så har hun et par dager med uhell.. også går det over igjen.. også skjer det igjen om 2 uker.. rart det der.. Men nå er jeg obs på det.. og blir spennende å se neste gang han skal ha henne.. nå har han ikke hatt henne på 3 uker.. og ingen uhell har skjedd.. hverken hjemme eller i barnehagen..

Du kan jo også snakke med jenta di i helga og høre om det var noe spesielt som skjedde så hun hadde disse uhellene, om hun syntes det var vanskelig å få sagt fra, eller noe sånt. Og så si at det er helt greit med uhell innimellom og at dere sammen skal prøve å finne ut hvordan dere får det til sånn at hun husker (og får hjelp til å huske!!) å kjenne etter.

Så kan du jo følge med på sånn ca hvor ofte og i hvilke situasjoner hun faktisk sier fra selv, og evt om du ser det litt på henne før hun sier fra, sånn at det er lettere når du skal snakke med barnehagen om hvordan de skal følge henne opp.

Det kan jo hende at du og jenta blir enige om at dere skal prøve med sånn avvenningstruse i noen dager sånn at hun ikke blir gjennomvåt hvis hun ikke rekker å si fra, evt bare bruke den når de har utetid og sånt.

Hvis hun selv vil slutte med bleie, og du vil prøve å få det til synes jeg at dere skal gjøre det sånn som dere ønsker, ikke la barnehagen få diktere. Det finnes vel utallige eksempler etterhvert på at barn har vært motivert for å slutte og så fått dårlig respons, blitt tvunget til å gjøre i bleia, og så har det tatt MYYYYE lengre tid før de er klare igjen etter å ha blitt "gitt opp"...

Back
Topp