trenger råd....

lilleknøttet

Forelsket i forumet
Jeg ammer, Oskar har akkurat passert 3 mnd., og nå kom mensen. uff...Jeg er skikkelig sliten om dagen, guttungen spiser oftere og virker ikke fornøyd, spesielt ikke på kvelden. Han skriker seg nesten tom for luft og ingenting hjelper.... Jeg vil gjerne amme så lenge det går, men prøver daglig morsmelk på flaske for at han skal ta flaske også. Gutten nekter å ta den! Håpløst. Er det noen som har erfaring med å prøve grøt før anbefalt? Må gi han noe som roer ned litt. Er redd han skal gråte seg bort jeg...

Jenta mi har også vært veldig urolig om kveldene. Skriker og roter, svelger melken i vrangen. Hun har akkurat passert 3 mnd. Siden hun er så liten av vekst, har jeg så vidt begynt å gi henne litt grøt tidlig på kveld. Maisgrøt blandet med morsmelk. Hun liker det kjempegodt, og jeg syns hun er blitt roligere. Før skulle hun ha pupp hver time fra kl 19 til kl 00, da hun sovner. I natt sov hun fra 00-08. Hærlig alsåå..

åh, takk for svar. Gutten min er ikke noe spesielt liten, men den uroen er helt forferdelig... Det vet jo du og da skjønner jeg... Har hatt kolikk i 3 mnd vi, og hadde inntrykk av at det var på vei tilbake, men nå vet jeg sannelig ikke.... 

hei[:)] jeg ammer også, i det siste har erica og vert veldig urolig natten og våknet 4-5 ganger. ville ha puppen hele tiden. hun drikker av flaske men nekter og ta morsmelk erstatning. vi har derfor begynt med litt grøt til henne. startet barre med et par skjer og øket det gradevis. så nå er hun mye mere fornøyd! og hun blir faktisk 3 måner imorga[:D] siden jeg synst det var litt tidlig å begynne  med grøt snakket jeg litt med helsesøster om det først. og hun var enig i at jeg startet med grøt  siden hun ikke tok erstatning. men for dem som tok erstatning ambefalte dem ikke å begynne med grøt før dem var 4 måner. det var det hun sa til meg i hvertfall.

Har gidd grøt i 1 månde nå, er bare bra for babyen å få litt forandring syns jeg. når snuppa mi blir 3 månder ska æ gi ho middags mat også. ska fra i mora begyne med grøt om moran også[:D] prør med morsmelkerstatning om kvelden[:D]

Vilde får ikke annet enn pupp ennå. Har lest at vi bør vente med å gi noe annet enn melk (mm eller mme) inntil de er 4 mnd fordi tarmene ofte ikke er klare. 
Men jeg kjenner flere som har gjort det, og så lenge det går bra og de ikke får vondt i magen eller forstoppelse er det vel ikke noe galt i det, ville jeg tro. Det er i allefall helt ufarlig å prøve med bittelitt. Du merker jo fort om knøttet får vondt.... [&:]
Vi kommer til å starte litt forsiktig nå til uka, da er hun en uke fra 4 mnd.

Takk for svar. Godt å høre om flere sultne babyer[;)]. Har nå begynt med tynn maisgrøt blanda m mm. Han smatter det i seg og veiver med armene samtidig. Nam! I natt ammet jeg 1gang (sto opp 06.30 da). Håper grøt = roligere og mer fornøyd baby.... forresten: helsesøster anbefalte ikke grøt, men å fortsette som jeg har gjort og heller få folk til å trille Oskar litt så jeg fikk sove.... [8|]

Har hele tiden tenkt at jeg skal FULLamme så lenge som mulig, men nå som gutten min har begynt med bittelitt velling, skjønner jeg at han faktisk har behov for litt annen konsistens i tidlig alder. Jeg ekskluderer jo ikke puppen med dette. Men: han nekter faktisk på pupp når han ikke er ordentlig sulten. Han markerer igrunnen veldig tydelig når det er noe som ikke passer han i det hele tatt. Han er en skikkelig freskus, med masse temperament. Likner nok mamman sin.... ( jeg skrek meg visst nesten bort flere ganger da jeg var baby [:(])

Hm, helsesøster anbefalte meg faktisk å begynne med grøt hvis det ble for travelt om kveldene..Jeg har nok melk, så det er ikke det som er problemet. Jenta kunne ligge ved puppen fra kl 19 til hun la seg ved midnatt. Så jeg har begynt med maisgrøt. Hun liker det kjempegodt. Får en liten kopp hver kveld kl 20. Blander det i egen morsmelk. Er egentlig litt motstander av mme, hvis man absolutt ikke trenger det. Syns hun er blitt mye roligere. Og etter grøt ammer jeg henne bare 2 ganger før hun sovner for natten.

Lilleknøttet!

Jeg kjenner meg veldig igjen i hvordan du beskriver gutten din...høres ganske lik ut som min. Han er også en urolig gutt, som har hatt kolikkplager. Han nekter også å ta flaske, og er veldig urolig ved puppen til tider. Veldig klar på når han vil ha mat og ikke. En bestemt liten kar...men samtidig verdens herligste gutt [:)]

Jeg vurderte å begynne med litt grøt, for å se om det kunne roe ham litt, men har bestemt meg for å vente til han blir litt eldre. Han er nå 11 uker, så om 3-4 uker tenker jeg vi kommer til å prøve oss på litt grøt.

Hvordan går det med gutten din nå da? Liker han grøt? Har han blitt roligere av det?

Ser forresten at du er fra Sandefjord, lilleknøttet. Jeg bor i Larvik, så dersom du har lyst på en "babyvenn" er jeg klar jeg...[;)]

Uff, flere som har mye jobb med den lille... Synes som deg mon25 at gutten min er verdens herligste på tross av all uroen. Har sendt deg en pm jeg. Kjempekoselig å møtes!

Back
Topp