Trenger råd

Mini88

Flørter med forumet
Hei,
Jeg har selvfølgelig fått hemoroide nå 2 uker før termin. Hva gjør jeg? Må jeg til lege? Hva kan brukes? Er det farlig under fødsel? Må jo bli ekstra vondt:/

Hei,
Jeg har selvfølgelig fått hemoroide nå 2 uker før termin. Hva gjør jeg? Må jeg til lege? Hva kan brukes? Er det farlig under fødsel? Må jo bli ekstra vondt:/

Dette kan du gjøre:
- vaske med våtserviett etter toalettbesøk (ikke papir, selv ikke mykt papir da det er cellulosen i papirer som kan virke irriterende)
- gå på apoteket og spør etter en salve som kan brukes mot hemorider i svangerskap. Disse er reseptfrie. Ac3Comfort og Sheriproct for eksempel. Smør deg med disse noen ganger om dagen, og alltid etter nummer 2.
- hvis hemoriden stikker ut, dytt den inn etter du har vært på do.
- hvis det gjør vondt kan du legge på isbit som du har i en plastpose, det gjør at blodårene trekker seg sammen.

Du kan også ta det opp med lege/jordmor på neste kontroll om du ønsker. Det er ikke farlig, tvert imot vanlig, å få hemorider i svangerskapet og spesielt at det blir forverring etter fødsel. Spør derfor om behandling på barsel etter at du har født :)

Dette kan du gjøre:
- vaske med våtserviett etter toalettbesøk (ikke papir, selv ikke mykt papir da det er cellulosen i papirer som kan virke irriterende)
- gå på apoteket og spør etter en salve som kan brukes mot hemorider i svangerskap. Disse er reseptfrie. Ac3Comfort og Sheriproct for eksempel. Smør deg med disse noen ganger om dagen, og alltid etter nummer 2.
- hvis hemoriden stikker ut, dytt den inn etter du har vært på do.
- hvis det gjør vondt kan du legge på isbit som du har i en plastpose, det gjør at blodårene trekker seg sammen.

Du kan også ta det opp med lege/jordmor på neste kontroll om du ønsker. Det er ikke farlig, tvert imot vanlig, å få hemorider i svangerskapet og spesielt at det blir forverring etter fødsel. Spør derfor om behandling på barsel etter at du har født :)
Tusen takk:) Men står på begge de kremene at man må forhøre seg med lege før bruk i svangerskapet? Typisk med sånne ting rett før fødsel:oops:

Tusen takk:) Men står på begge de kremene at man må forhøre seg med lege før bruk i svangerskapet? Typisk med sånne ting rett før fødsel:oops:

Ja, Sheriproct skal ikke brukes i 1. trimester. Jeg har brukt Ac3 Comfort fra starten etter rådføring fra lege, og fått beskjed om at Sheriproct kan brukes etter uke 12 :)

Det er ikke noe å gjøre med hemoroider før evt etter fødselen (hvis de da ikke forsvinner av seg selv).

Selvom det er ubehagelig er det ikke farlig, det er i hvert fall det lege/jm/gynekolog har sagt til meg [emoji28] ..helst skulle jeg bare fått skjært av dritten NÅ, men må visst vente til baby er ute [emoji85]

Fått Scheriproct på resept, som jeg kun bruker de kveldene hemoroiden min er mest plagsom. Har fått beskjed om å bruke salven minst mulig da den kan føre til "forsteining" av blodåren, som gjør den vanskeligere å behandle senere..

Ellers er det jo som nevnt over å dytte den inn i tarmåpningen så langt og ofte det lar seg gjøre, for da tømmer den seg litt selv istedenfor å vokse [emoji106]

Back
Topp