Trenger råd!

Venternummer3

Juni12s tålmodige :)
VIP
Augustlykke 2015
MayDay2021
Lillegutt har alltid spist veldig godt til middag, (og andre måltider) og han har spist ALT. Spiste til og med lutefisk i jula. Den siste tida nå vil han ikke ha noe slags fisk, ikke grønnsaker eller poteter. Pølser, pasta og gryteretter spiser han..Hsn har rett og slett blitt kresen!
Når han ser det kommer middag han ikke vil ha roper han "ferdig" og river av seg smekken.

Har prøvd å bare ignorere, og at jeg og samboer bare spiser uten gi han noe oppmerksomhet på det. Har også prøvd å si at du må ta noen biter før du får gå fra bordet. Men det ender med hyl og skrik og jeg tror han er for liten til å skjønne det enda..
Har også prøvd å både blande maten sammen, og å servere i separate biter(er det siste vi pleier å gjøre)
Men ingenting nytter...Tips?


Sent from my iPhone using Tapatalk -
 
Akkurat sånn ble det med storebror også da han var 18 mnd....

Han er sånn fortsatt.....

Mange blir "sånn", men trøsten er at de aller fleste begynner å spise igjen etterhvert :p. Er iallefall det alle sier til meg som jeg snakker med.

Men ikke gjør samme blemme som oss: ikke lag to middagsretter, lag og server det som dere vil, og spiser han så ok, spiser han ikke så ok.

Han er for liten til å skjønne at han må smake før han får gå fra.

Ønsker dere lykke til, det er slitsomt med sånt. Til middag i dag spiste storebror bare flatbrød med smør, for han ville IKKE ha lapskaus med pølse. For han liker ikke pølsebiter :rolleyes: Han elsker pølse i lompe nemlig :p

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3
 
Akkurat sånn ble det med storebror også da han var 18 mnd....

Han er sånn fortsatt.....

Mange blir "sånn", men trøsten er at de aller fleste begynner å spise igjen etterhvert :p. Er iallefall det alle sier til meg som jeg snakker med.

Men ikke gjør samme blemme som oss: ikke lag to middagsretter, lag og server det som dere vil, og spiser han så ok, spiser han ikke så ok.

Han er for liten til å skjønne at han må smake før han får gå fra.

Ønsker dere lykke til, det er slitsomt med sånt. Til middag i dag spiste storebror bare flatbrød med smør, for han ville IKKE ha lapskaus med pølse. For han liker ikke pølsebiter :rolleyes: Han elsker pølse i lompe nemlig :p

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3
Har aldri lagd noe annet og det har jeg ikke tenkt til heller:) Kan strekke meg til at alternativet er brødskive. Men ser at han spiser mye til kveldsmat de dagene han spiser lite middag, så han overlever vel:p
Har også hørt flere si at mange har slike perioder og at de før eller siden går over...Hihi, så han ville ikke ha pølser i lapskausen nei :rolleyes: Sånt kan man bli sprø av inni seg, haha:p


Sent from my iPhone using Tapatalk -
 
Er enig med å ikke lage 2 middager. Min lillesøster er ekstremt kresen og jeg har også vært kresen. Er ikke kresen lenger nå. ;)

Vesla spiser alt hun også. Var en periode hun fikk middagsglass når hun kom hjem fra bhg og så fikk hun smake når vi hadde middag. Ble for lenge og vente til vår middag. Nå nekter hun glass og greit er det. Da har vi måtte begynne å planlegge mer.

Når hun ikke vil ha, så får hun sitte der og vente til vi er ferdig. Kan hende hun tar noen biter av og til og så er hun ferdig. Hun får ikke tilbud om noe annet med en gang. Etter 30-60 min får hun frukt eller smoothie.

Vi er fornøyde så lenge hun har smakt på maten. :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Her skjer det av og til, og da tar jeg han vekk fra bordet. Han ender opp med å grise med maten om han får sitte der sammen med oss, og jeg takler ikke å krangle med han når jwg skal spise mat. Han får heller ikke ny mat før kveldsmaten sin om dette skjer. Er ca 1 gang i uka vi opplever det, så er heldigvis ikke så ofte;)
 
Har aldri lagd noe annet og det har jeg ikke tenkt til heller:) Kan strekke meg til at alternativet er brødskive. Men ser at han spiser mye til kveldsmat de dagene han spiser lite middag, så han overlever vel:p
Har også hørt flere si at mange har slike perioder og at de før eller siden går over...Hihi, så han ville ikke ha pølser i lapskausen nei :rolleyes: Sånt kan man bli sprø av inni seg, haha:p


Sent from my iPhone using Tapatalk -
Ja da overlever han ;-)

Vi spiser middag 17.15/17.30, og frøkna spiser da masse og holder godt hele natta.

Storebror får kvelds da frøkna går på badet 18.40, så da spiser han også rimelig greit.
Men han må sitte ved matbordet da, får ikke slippe unna det ;-)

Nei pølser må være pølser på vanlig måte :p

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3
 
Her har også gutta vært slik i perioder:) og det har gått over!;)
De fikk ikke tilbud om noe annet...spiste de ikke så måtte de vente til kveldsmat:)

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app
 
Her har også gutta vært slik i perioder:) og det har gått over!;)
De fikk ikke tilbud om noe annet...spiste de ikke så måtte de vente til kveldsmat:)

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app
Så bra det har gått over. Da gir vi minst mulig oppmerksomhet og ingen annen mat så får vi håpe det går fort over her og. Han spiser godt med varmmat i bhg da, typisk det :rolleyes: :p


Sent from my iPhone using Tapatalk -
 
Enig med de andre her, ikke lag flere alternativ. Til slutt vil han nok spise det. Mine to eldste har også hatt slike faser, men går seg til etterhvert. Fortsett å tilby og legg på fat slik som før:)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Så bra det har gått over. Da gir vi minst mulig oppmerksomhet og ingen annen mat så får vi håpe det går fort over her og. Han spiser godt med varmmat i bhg da, typisk det :rolleyes: :p


Sent from my iPhone using Tapatalk -
Ja, helt typisk:p
Krysser fingre for at han vender tilbake til gode vaner om kort tid:)

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app
 
Sliter med det samme her stadig vekk, han var mindre kresen før og nå er det ikke måte på til protester når han bestemmer seg for å ikke spise. Vi lager heller ikke noe alternativ og tenker at spiser han dårlig til middag så får han heller spise mer til kvelds. Er viktig at de ikke får noe annet for kresenheten fremover tenker jeg. Prinsippsak :)

Har en venninne som typisk fikk akkurat det hun ville i stedet hele barndommen og hun brukte 20-årene på å lære seg å like det vi andre spiser. Hun har vært så utrolig kresen at det har vært pinlig på hennes vegne :p
 
Sliter med det samme her stadig vekk, han var mindre kresen før og nå er det ikke måte på til protester når han bestemmer seg for å ikke spise. Vi lager heller ikke noe alternativ og tenker at spiser han dårlig til middag så får han heller spise mer til kvelds. Er viktig at de ikke får noe annet for kresenheten fremover tenker jeg. Prinsippsak :)

Har en venninne som typisk fikk akkurat det hun ville i stedet hele barndommen og hun brukte 20-årene på å lære seg å like det vi andre spiser. Hun har vært så utrolig kresen at det har vært pinlig på hennes vegne :p
Uff, ja det blir jo pinlig når man som voksen nærmest ikke spiser vanlig mat. Annen mat har ikke vært et alternativ her heller. Med mindre middagen er sen slik at det er kvelds. Men da går han fra bordet en kort stund for så at vi setter han til bords igjen slik at det er et nytt måltid liksom, hehe. Men vi spiser som regel middag en stund før kvelds og da får han ikke før til kveldsmaten...
Vet jo at slike faser er vanlig hos mange, men må si at det er litt irriterende:p


Sent from my iPhone using Tapatalk -
 
Min har plutselig fått for seg at brød er æsj...spiser ikke en smule engang! Festlig...
 
Back
Topp