Trenger råd

S

**SunFlower**

Guest
Hvordan får jeg mitt småspiste barn til å spise? H*n spiser så og si alt, men spiser så utrolig lite. Små mengder. Hva kan jeg gjøre for å gjøre maten mer fristende?
 
Dette problemet kjenner jeg så utrolig godt igjen og jeg forstår frustrasjonen... (Og det selv med en kokk som mor.) Er redd jeg ikke har et fasit svar på det. Er det en ting vi foreldre ikke kan gjøre så er det å tvinge i barnet mat. Mas og mye fokus på spising tror jeg heller ikke er bra og kan i verste fall virke mot sin hensikt. Unngå mat som belønning og unngå belønning for å spise opp maten. At barnet spiser variert er jo kjempebra, og følger det i tillegg sin egen vekstkurve så tenker jeg at du kan ikke skal stresse så mye med det.
Selv har jeg forsøkt å være bevist på mengde mat som blir servert, er porsjonen veldig stor kan det virke helt uoverkommelig for småspiste, og de blir stappmette bare av å se på tallerkenen. Noen ganger har jeg gått motsatt vei og servert en veldig liten porsjon for så å glede meg over guttens stolthet når han har spurt om mer.
En annen ting er å alltid ha en liten bit av noen barnet liker veldig godt på tallerkenen. Om det ikke passer helt med resten av måltidet er ikke så farlig. Det viktigste er at barnet ser med glede på det som ligger der og ønsker å spise.
Glem heller ikke at egg er utrolig næringsrikt. Et egg om dagen dekker mye for små kropper.

Håper det går seg til <3
Lise
 
Back
Topp