trenger råd til brødfri kost

Frøbel

Glad i forumet
Jeg har fått i oppgave fra osteopaten min å holde meg unna alt av brødvarer og korn i 6 uker - for så å starte gradvis igjen. Skal rense kroppen, i håp om å få igang tarmsystemet mitt igjen.

Trenger råd - føler meg helt hjelpeløs her [&o]

Blir nok en del salater til matpakke, omeletter kanskje, men vil gjerne ha noe mer. Kan spise melkerprodukter, men ikke korn, så er så redd for å ikke føle meg mett nok..

yoghurt er jo veldig godt....og ekstra godt om du tilsetter frukt du liker[:D]

knekkebrød? eller går det under brød det også, kansje?[8D]

Denne er kjempegod!! Jeg har også oppi litt stekt bacon, sjampinjonger, soltørket tomat og lign... Så fryser jeg de ned og tar de i matpakka mi om morgene så har de tinet fint frem til lunsj. Varmer de også i microen.

spinatmuffins

Og her er oppskriften

250 gram frisk spinat
140 g fetaost
1 fedd hakket hvitløk
4 egg
2 dl kremfløte
1/4 ts malt muskatnøtt
1/2 ts nykvernet pepper
revt hvit ost

Kos spinaten raskt i litt vann, til bladene faller sammen. Hell av vannet.
Bland alle ingredisensene bortsett fra hvitosten.
Fordel røren i ett smurt muffinsbrett(eller ildfast form og dele den opp når den er ferdig stekt). Dryss rikelig med ost over og stek ved 175 grader i ca 30 minutter, eller til eggeblandingen er stivnet.
Oppbevar muffinsene i kjøleskap

ORIGINAL: mamma til leah

yoghurt er jo veldig godt....og ekstra godt om du tilsetter frukt du liker[:D]

knekkebrød? eller går det under brød det også, kansje?[8D]

får ikke lov til å spise knekkis heller [:D] men etter 6 uker kan jeg spise hjemmelagde eller uten gluten [:D]

ORIGINAL: Mari Høne

Denne er kjempegod!! Jeg har også oppi litt stekt bacon, sjampinjonger, soltørket tomat og lign... Så fryser jeg de ned og tar de i matpakka mi om morgene så har de tinet fint frem til lunsj. Varmer de også i microen.

spinatmuffins

Og her er oppskriften

250 gram frisk spinat
140 g fetaost
1 fedd hakket hvitløk
4 egg
2 dl kremfløte
1/4 ts malt muskatnøtt
1/2 ts nykvernet pepper
revt hvit ost

Kos spinaten raskt i litt vann, til bladene faller sammen. Hell av vannet.
Bland alle ingredisensene bortsett fra hvitosten.
Fordel røren i ett smurt muffinsbrett(eller ildfast form og dele den opp når den er ferdig stekt). Dryss rikelig med ost over og stek ved 175 grader i ca 30 minutter, eller til eggeblandingen er stivnet.
Oppbevar muffinsene i kjøleskap

hjertelig! Dette skal jeg prøve!

Riskjeks med pålegg, evt i tillegg til omelett etc

Går ann å lage et slags "brød" av polenta ( mais"gryn") Husker ikke hvordan, men det finnes sikkert på nett et sted.

Salater med risnudler/glassnudler?

Hvis du har en asiatisk butikk i nærheten, finnes det sikkert noen melfrie alternativer der :-)

Håper du finner noen gode løsninger, og at kroppen komer seg i gang igjen. Lykke til

Kyllingsalater, salat med biffstrimler...
Ris med noe godt, middagsrester osv.

Spiser lite brød jeg og, men det er egentlig fordi jeg synes det er fryktelig kjedelig.

ORIGINAL: SindreSinMamma

ORIGINAL: Frøbel

Jeg har fått i oppgave fra osteopaten min å holde meg unna alt av brødvarer og korn i 6 uker - for så å starte gradvis igjen. Skal rense kroppen, i håp om å få igang tarmsystemet mitt igjen.

Trenger råd - føler meg helt hjelpeløs her [&o]

Blir nok en del salater til matpakke, omeletter kanskje, men vil gjerne ha noe mer. Kan spise melkerprodukter, men ikke korn, så er så redd for å ikke føle meg mett nok..

Om du spiser nok proteiner, vil du bli god og mett[:)]
Det finner du i kjøtt, fisk, fugl, egg. Hva med en omelett med diverse i? Grønnsakssuppe med kjøtt eller pølse i, lapskaus, det er jo egentlig kjempemasse å velge i! Brød og kornvarer er jo på en måte lett å unngå.
Lykke til!![:)]

takk [;)] går greit til middag, men lunsj og matpakke ser jeg på som et problem. Greit det jeg spiser hjemme, men ser anerledes på det jeg skal pakke i matboksen [:D] Er utrolig glad i brød, så er nok derfor jeg ser litt mørkt på akkurat dette.
Takk for alle tips, snille dere!! [;)]

Smoothie er jo genial frokost da!
En banan, noe frossen frukt og litt juice eller yoghurt (eller begge).

Kan du spise frø, kjerner? Tenker da på solsikkefrø, gresskarkjerner, pinjekjerner, linfrø osv. Dette kan jo blandes i yoghurt eller smoothies og gir magen litt mer å jobbe med.
En neve frø/kjerner er også genialt som mellommåltid sammen med litt tørket frukt eller nøtter. Du kan jo lage din egen blanding og ha en boks eller pose i veska som du mauler litt fra dersom du blir sulten f.eks. [:)]

ORIGINAL: Ivara

Kan du spise frø, kjerner? Tenker da på solsikkefrø, gresskarkjerner, pinjekjerner, linfrø osv. Dette kan jo blandes i yoghurt eller smoothies og gir magen litt mer å jobbe med.
En neve frø/kjerner er også genialt som mellommåltid sammen med litt tørket frukt eller nøtter. Du kan jo lage din egen blanding og ha en boks eller pose i veska som du mauler litt fra dersom du blir sulten f.eks. [:)]

får ikke spise frø/korn nei [8D] pga at noen typer korn har uheldig effekt på tarmen. Får spise det etter 6 uker da [:)]

følger med på denne! [:D]

ORIGINAL: Frøbel

ORIGINAL: Ivara

får ikke spise frø/korn nei [8D] pga at noen typer korn har uheldig effekt på tarmen. Får spise det etter 6 uker da [:)]

Tenkte kun på korn som i "korn" jeg, og at frø og kjerner var fritatt. Lov å prøve seg vel? [8D]

Disse e god til frokost eller lunsj med litt salat til :)

Pølse- og ostemuffins

115 gr kalkunpølse, 1/2 hakket grønn paprika, 1/4 hakket løk, evnt andre opphakkede grønnsaker, 5 store egg og 50 gram revet ost

Forvarm ovnen til 175 gr. Smør en muffinsform-panne eller bruk store amerikanske muffinsformer i papir. Stek pølsebitene, paprikaen og løken i noen minutter. Avkjøl. Ha i eggene. Ha røren i muffinsformene og strø over revet ost. Stekes i 20 min eller til eggene har stivnet. Ca.6 store muffinser.

Pølse- og ostemuffins

115 gr kalkunpølse, 1/2 hakket grønn paprika, 1/4 hakket løk, evnt andre opphakkede grønnsaker, 5 store egg og 50 gram revet ost

Forvarm ovnen til 175 gr. Smør en muffinsform-panne eller bruk store amerikanske muffinsformer i papir. Stek pølsebitene, paprikaen og løken i noen minutter. Avkjøl. Ha i eggene. Ha røren i muffinsformene og strø over revet ost. Stekes i 20 min eller til eggene har stivnet. Ca.6 store muffinser.

takk skal du ha! Notert [:D]

Back
Topp