Trenger råd om søvn, baby på 7 mnd

B

Bkno29

Guest
Hei. Jeg trenger sårt noen tips fra dere..
Min datter er akkurat blitt 7 mnd, og vi sliter ennå med søvnvanene.
Hun står opp rundt 9-10 om morgenen.
Legger seg igjenn rundt 12.
Legger seg så igjenn rundt 2-3.
Legger seg rundt kl 5-6 om kvelden. (Er dette for sent?)
Hun tar natt kl hall 8-8.

Det er lett og legge henne, hun sovner fort. MEN etter enn time våkner hun igjenn, og dette har hun gjort hele tiden! Hun får grøt og pupp om kvelden.
Hun våkner med og skrike høyt! Vi går inn og tar henne opp, sjekker henne for luft, gir henne vann, prater med henne og roer henne ned. Hun legges så ned i senga. Om vi går ut begynner hun å skrike..
Noen ganger roer hun seg ned, og ligger og tuller med sitt i senga, andre ganger slutter hun ikke og skrike, og vi må dermed gå inn og ut hele kvelden.. som oftes til slutt ender det med at hun får såve sammen med meg siden det er så slitsåmt..

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre, blir snart gal av å ikke få slappet av om kvelden..
 
5-6 tiden synes jeg er for sent for lur ja. Sønnen min på snart 8 mnd legger seg for kvelden klokka 6-7. Hva om du forskyver lur nummer 2. Kutter ut tredje lurer. Også legger tidligere for kvelden, rundt 19 f.eks?
 
Jeg hadde kuttet ned til 2 lurer. Hvis datteren vår sover i fem tiden, så utsetter jeg legging til nærmere ni. Mitt tips er å gå inn med ca 3 min mellomrom så lenge hun skriker. Legg henne ned, gi henne smokken, si det er natt og gå ut igjen (jeg tar også et lite sniff i tilfelle det har kommet noe stort i bleia). ikke noe dilling, og akkurat det samme skjer hver gang man går inn. ikke gi etter, og hold deg sterk. Skal se at etter tre netter har dere en helt annen unge. Datteren vår sov også mye bedre fra den dagen hun flyttet inn på eget rom, var ca 6 måneder. I og med at du kommer inn hvert tredje min vil hun ikke føle at verden har forlatt henne. mange barn reagerer også ofte på at det blir stille i huset, så det kan være lurt å prøve å la henne ha døren på gløtt og la det være lyder i huset frem til dere legger dere.
 
Takk for svar! Jeg skal prøve og kutte ned på sovingen på dagen til to lurer, og legge henne kl 19. Hun sover sammen med oss siden jeg enda ammer henne på natten.
Nå har jeg klart og forsyvet den første luren fra kl 12 til 13..men da måtte jeg legge henne fordi hun var så trett. Men det jikk bra, hun sovnet med en gang! Håper dette funker! :thumleft
Det er jo litt slitsåmt og aldri få tid til og slappe av om kvelden da..
 
For å si d som d er: slutt med servicen:) det tipset ga psykologen gruppa vår på HS da vi snakket om søvn. Hun spurte oss rett ut kor lenge vi var villige til å ute servisen til barnet. Vår baby gjorde det samme. Våknet masse og vi koste eller "puppet" henne til hun roet seg/sovnet. Bestemte meg for at nok var nok. Hun var jo ikke sulten eller noe! Gikk inn, la henne ned ga henne smokken og strøk henne lett på kinnet til hun ikke var hysterisk lengre. Sa natta og gikk ut.. Gjentok det ofte og lenge i begynnelsen men det gikk ikke mer enn kanskje 4 dgr så sov hun gjennom hele netter og la seg fint ned alene da vi la henne. Det gjør hun fortsatt:D tålmodighet er din beste venn de første dagene men det ga resultater her hvertfall;)
 
Aff.. prøvde det i går kveld da..La henne kl 19..og hun våknet som vanlig opp enn time etter.. Da fikk hun pupp, og jeg la henne tilbake i sengen sin.. hun skrek da jeg jikk ut, men sluttet fort.. hun lå å tullet med sitt i sengen til klåkken var rundt 12.. da hadde jeg kun gått inn å gitt henne smokken utn og ta henne opp eller dulle med henne..
Når det endelig var blitt stille, og jeg skulle legge meg (da var klåkken blitt nermere 1) Våknet hun og skrek og skrek.. jeg ga henne smokken og hun roet seg, men bjynte og skrike igjenn? Hun skriker som om hun er sint! Til slutt ga jeg desverre etter, siden vi skulle opp tidlig idag og jeg var sliten.. Da jeg tok henne i sengen sammen med meg, slutten hun å skrike og sovnet..
 
Det er veldig viktig å IKKE bli irritert, oppgitt eller skuffet når ting ikke går med en gang. Alle barn er forskjellige, og jeg tror nok dette ordner seg, det er helt normalt med uorden i rutiner osv. Men prøve en ting om gangen litt lenger enn noen dager, strekk det til ei uke minst. Begynd med å stå opp kl 8 HVER dag, selv om det er tungt, gjør dette i minst en uke, Og du vil merke at hun blir trett tidligere til duppene på dagen og når kvelden nærmer seg, jeg vet det er Slitsomt, men har vært gjennom det samme med mine barn, og jeg begynte med å stå opp tidligere først, deretter når det gikk i rutine og rett vei gikk det andre lettere !;) vær tålmodig og ikke stress, det går over. Men å stå opp til samme tid hver dag er viktig!!
 
Sov hun ikke i det heletatt mellom 19 og 24?
Det at hun høres sint ut er kanskje fordi hun er sint ;-) Kanskje hun er blitt vant til å bli dullet med og plukket opp når hun skriker, og når det ikke skjer blir hun sint?

Jeg forstår veldig godt at det er slitsomt, men det jeg har hørt av andre er at det skal ikke så mange nettene til før det endrer seg :)

Du sier at hun innimellom roer seg på kveldene. Gjør dere noe anderledes de gangene hun roer seg, eller skjer det bare "helt plutselig"?
 
Ja hun lå våken.. jeg jikk inn å snudde henne på rygg, ga henne smokken.. Men hun virket ikke trøtt heller.. hun bare snudde seg rundt å tullet i sengen..
Det går bedre idag.. nå har hun såvet siden hall 8..har vært inne å gitt henne smokken to ganger, men hun roet seg med en gang :D:D
 
Jenta mi er 7 mnd også.
Vi legger hun 19 og hun sovner som regel av seg selv mellom 19-20. Så er hun våken en gang iløpet av natta. Noen ganger rundt 3 og andre rundt 6. Ammer og legger hun igjen.

Tar dagen rundt 7-8 tiden. Får grøt rundt 8. Så er det en dupp, alt fra 30 min til 2 timer. Så kan hun være oppe rundt 1 time før hun begynner å bli trøtt og så er det en dupp på 30 min. Sånn holder vi på nesten resten av dagen. Nest siste dupp er ved to tiden og så er hun våken til fire og tar siste dupp da. Da kan hun sove i 30 min til 1 time.

Hun blir trøtt rundt seks halv syv. Så dette fungerer på oss.

Hun kunnet ha sovet lengre når hun hviler, men jeg har prøvd å holde henne oppe i 2 timer og hun sover som regel bare i 30 min uansett.
 
Jeg kutta ned til to lurer å det fungere, hun er kjempe flink om kvelden nå! Igår la jeg henne kl 7. Hun våknet etter en time, men skrek ikke.. sovnet etter en liten stund. Da hun skulle ha pupp i 1 tiden, tok jeg henne i vår seng å la henne tilbake når hun hadde spist. Såm regel blir det mye tul å hun vil ikke såve alene i sengen sin. Men i di to siste dagene har hun lakt seg selv uten noe tull! Helt fantastisk, håper bare det holder :) Takk for alle råd!
 
Back
Topp