Trenger råd om permisjon

lillepolly

Glad i forumet
Januarlykke 2019
Hei jenter!
Trenger litt råd fra dere med erfaring eller synspunkter på området. 
Jeg er student og hadde tenkt å fortsette å være det når babyen kommer. Jeg har jobbet minimalt under svangerskapet og sett fra et økonomisk perspektiv så tenkte vi at mannen kunne ta ut maksimalt med permisjon så fikk begge være hjemme sammen det meste av det første året. Planen min er å studere hjemme og ikke gå i så mange forelesninger. Jeg har tatt et ekstra fag dette semesteret slik at det skal bli mindre å gjøre osv. Noen som har prøvd denne løsningen før?
Snakket med en venninne som er 2. gang gravid og prøvde dette sist og hun angret sa hun. Hun tok kun deltidsstudie også. Så da ble jeg litt bekymra... Jeg vet jo ikke hvordan det er siden jeg er førstegangsfødende. Er redd jeg også kommer tl å angre nå hvis jeg ikke gir babyen min fulle oppmerksomhet det første året. Sånn økonomisk sett så har vi det veldig fint, nesten ingen utgifter og vi bor nesten gratis så om jeg får penger fra lånekassen så holder nok det mye + at mannen jobber nok litt og da ;)
Hva synes dere?? Huff, er så redd for at jeg skal velge feil alternativ... Tingen er at mannen har en sesongbetont jobb også så han har jobb i hele sommer, men må finne seg ny jobb til høsten hvis han skal jobbe... Tror det løser seg uansett da ;) Hva ville dere gjort?

Jeg er student men tar 1 års permisjon fra studiene for å være hjemme med den lille, får jo alt lånet omgjort til stipend i 44 uker, så taper ikke noe økonomisk på å være hjemme. For meg blir det uaktuelt å skulle ta eksamener mens jeg er hjemme med den lille, har for det første ikke tro på at jeg blir å være strukturert nok til å lese slik at jeg får gode resultater og for det andre så har jeg lyst til å vie min fulle oppmerksomhet til babyen uten å ha noe annet hengende over skuldrene. Babytida varer bare en gang, mens studiene går ingen vei ;-) Når det er sagt må du nesten kjenne på hva som blir riktig for deg, og om du er en ressursperson som har vilje og styrke nok til å gjennomføre begge deler! ...det går jo også an å prøve å studere og eventuelt melde seg av eksamen om du ser at det ikke går, foreldrestipendet får man jo uansett! 

Jeg valgte å ta permisjon fra studiene og var veldig glad for det.. Som nevnt over får man like mye i måneden fra Lånekassen, uten å pådra seg ekstra lån. Folk er forskjellige, men jeg ville ikke valgt anderledes om jeg hadde havnet i samme situasjon igjen :)

Jeg har det litt som deg, men har ikke studert før. og vurderer å starte på kveldskurs en dag i uken fra september av. Oppstart på termin datoen faktisk. Er komprimert kurs som barn og ungdomsarbeider. Noen som har erfaring der? Kan vel ikke bli så tungt det? Har jo en gutt som fyller 2 år 1 måned etter termin, men har liksom for meg at det skal gå bra:p

Ikke mye hjelp fra min kant, men håper du finner ut hva som er best for deg.

Takk for svar. jeg er fortsatt usikker, men har diskutert det litt med mannen og tror jeg heller mot å ha permisjon værtfall til januar. Så kan vi se hva vi bestemmer oss for da ;) 

Back
Topp