Trenger råd........ lang :(

Mammatil2ogGRAVID

Forelsket i forumet
Jeg går på høyskolen i molde, 3 året, å studere til å bli vernepleier.. Babisn kommer i mars som sagt, rett før stor oppgava å eksamen..
Men i dag var jeg ho rådgiver for å prate om permisjon. Å da viser det seg det at man ikke kan ta ut permisjon mitt i semesteret sånn som jeg hadde håpet. jeg hadde egentlig tenkt å slutte etter jul, å starte på igjen til jul nesteår.. Mn det går vist ikke på grunn av mappekravene våres. er så mye gruppe oppgaver.
Så valget mitt, gå på skolen til jul for så å søke permisjon, ha fri til august 2010, å sende lille klumpen i barnehage/ dagmamma fra den er 5 mnd :( eller vente til august 2011....

eller ta permisjon nå, å jobbe til februar, å så ha permisjon frem til august 2011....

Jeg tror at jeg kommer bedre ut av det når det gjelder penger om jeg jobber til februar, er jo 6 mnd... å så tar permisjon 100 % å så jobber litt før skole start 2011, så jeg slipper å ta oppstudielån for sisteskole år..

Hva hadde dere gjort? Å hva tror dere er best? Hadde dere sendt minsten i barnehagen/ dagmamma 5 mnd gamel?

ORIGINAL: babyz

jeg hadde begynt å jobbe nå med en gang for å tjene meg rett til permisjon. hvis du rekker det? så ville jeg venta med skole til 2011.
jeg hadde aldri greid å levere babyen min til dagmamma/barnehage når den var så liten.

samme her! hadde aldri i verden klart å levere barnet mitt i barnehagen bare 5 mnd gammel!

Uansett tror jeg barna MÅ være 9 måneder før de begynner i barnehage... Men NEI jeg hadde ikke klart å levere bebisen fra meg sååå tidlig... Skipp skolen, prøv å jobbe for å få maks utav rettighetene dine, og SÅ studere igjen. [;)]

ORIGINAL: babyz

jeg hadde begynt å jobbe nå med en gang for å tjene meg rett til permisjon. hvis du rekker det? så ville jeg venta med skole til 2011.
jeg hadde aldri greid å levere babyen min til dagmamma/barnehage når den var så liten.

Enig.... Ta en prat med NAV, hør hva som blir mest gunstig for deg... Har du tid å opparbeide deg permisjonspenger? Hva med lånekassen når du tar permisjon, noe å hente derfra? Er så lenge siden jeg studerte så husker ikke, men mener det var "gunstig" å få barn i utdannelsen????? Kan være jeg tar feil..

Personlig syns jeg 5 mnd er for tidlig.... Jeg jobber i helsevesenet, du utdanner deg.. Vi jobber innen omsorg. Det å ta vare på. Vet du, noen ganger må jeg ta meg i nakken, ikke la jobb gå foran mine her hjemme. Omsorg.... Skjønner? Masse lykke til.

Ja jeg å mener det :P mn tenkte jeg måtte høre om d kunne være normalt :)
hehe.. Siste året kan jeg ta igjen senere tenker jeg :P
Babyn først :D

Holder på å skrive søknad nå. mn må ordne meg med et bevis som skolen skal ha på at jeg er gravid.. tror jeg får stikke innom legekontoret i morgen for å få de til å skrive ut ett :)

ORIGINAL: hellelen

Holder på å skrive søknad nå. mn må ordne meg med et bevis som skolen skal ha på at jeg er gravid.. tror jeg får stikke innom legekontoret i morgen for å få de til å skrive ut ett :)

Det er alltid så knotete....søknader opp og ned i mente. Hva med å sende en brukt graviditets test eller enda bedre, et ulbilde av den lille?[:D][:D][:D][:D][:D][:D] 

HUff, tror ikke jeg hadde klart å satt av lille gull i barnehagen 6 mnd gammel... hadde fått store problemer jeg da... passer meg bedre å gå hjemme m den 1,5 år :D

ORIGINAL: Vinterdrøm

ORIGINAL: hellelen

Det er alltid så knotete....søknader opp og ned i mente. Hva med å sende en brukt graviditets test eller enda bedre, et ulbilde av den lille?[:D][:D][:D][:D][:D][:D] 

Tenkte på de samme.. de skjønner jo at jeg ikke lyver om jeg slenger med en test å et bilde :) hehehehehe

Jeg harre iallefall ikke sendt barnet mitt til barnehage/dagmamma så tidlig... [8|]

tror nok jeg også hadde valgt å begynne å jobbe nå, sånn at du tjener deg opp foreldrepenger.

jeg har hørt at i studentbarnehager tar de inn barn fra de er 6 mnd mens i de andre så skal de helst være 1 år. Men vet ikke om det er en regel eller bare noe jeg har hørt:)

Hvis du velger å gjøre ferdig skolen med baby, må du tenke på om du får noen penger etterpå.. Har en veninne som tok eksamen rett etter fødsel uten å ha undersøkt så nøye først, og det førte til ingen penger... For da er du ikke student lenger, og har ikke jobbet opp rett til permisjon.

Snakk med skolen din en gang til.. ofte hjelper det å vise at du er villig til å gjøre litt ekstra for å få det til å gå opp. Jeg spurte om å få utsatt praksis i forbindelse med en kne operasjon, men fikk nei med en gang. Da jeg i ettertid klagde på at jeg ikke fikk utsatt praksis, mens ei i klassen fikk utsatt praksis pga sydentur... da sa de at jeg skulle spurt en gang til så skulle de sett på det... Bra regel... hehe..

gjør det du føler er best, bare sørg for at du har kontroll på pengene... Kjedelig å bli gående uten penger. Og hvis du snakker med NAV; sørg for å få det skriflig.. og spør flere konsulenter.. Jeg lærte den harde måten at de svarer mye forskjellig uten at noe som helst stemmer...

både jeg og min lille søster var med mamma på skolen til vi ble gamle nok til å være i barnehage... mamma studerte på første året med meg, og på siste året med min lillesøster... hun tok utdypningsfag på slutten (førskole og pedagogi)

HÆ?! Jeg går på høyskole og her tar du permisjon på lik linje som i arbeid. En venninne av meg som fikk nå i mars sluttet av i slutten av februar/begynnelsen på mars. Jeg skal ha barn mellom slutten på januar og termindato 3 mars men har tenkt å avslutte til jul.... Hvorfor skal det praktiseres så forskjellig [8|]

Back
Topp