Trenger råd IGJEN... Hund..

smash

Forumet er livet
VIP
Har tatt til meg alt av tips jeg har fått her inne, og Laban begynner å bli flink!
Nå kan vi endelig spise uten at han hopper på oss for å ta maten! Herlig! Så tuuuusen takk for tips der! Det funka![:D][:D]

Så over til en annen ting vi jobber med nå..
Han har vært ganske "ubrukelig" på tur, men vi har lagt vekk det lange båndet, og bruker kun kort bånd. Han har slutta å dra masse, og går nesten fot! Flink![:D][:D]
MEN nå i det siste har han begynt å hoppe på meg når vi er på tur! Han er svæææær nå, og nesten på høyde med meg når han står på to bein..
Han biter i båndet, og biter etter meg... Fikk tips av valpekurs treneren at jeg skulle snu meg og overse han når han begynte sånn, men da biter han meg i rompa og på beina, noe som er enda vondere..[&:]
Laban var veldig til å hoppe og bite når jeg var på valpekurs med han, og valpelkurs treneren sa at han var VELDIG valp og veldig leken! Hadde en egen time bare til Laban, for sånn oppførsel er ikke greit! Treneren holdt på i TO timer, uten NOE forbedring..

Han er frisk og ingenting feiler han, vært hos dyrlegen for full sjekk..
Vi har prøvd å snakke til han på forskjellige måter.. Med streng stemme, sier nei og fy, men det bryr han seg ikke om.
Prøvd å snakke rolig til han, sette meg på huk å snakke og kose med han, men det bryr han seg heller ikke om.
Det eneste som hjelper, er at jeg putter en pinne i munnen hans, og han gnager på den resten av turen.
Men valpetreneren sa at det må man ikke gjøre.. Men det er enten det, eller bli bitt ihjel..
Jeg er FULL av blåmerker og det er vondt..

Trenger alt av tips!!! (en hann hund, golden retriever, 6 mnd)

[:D]

hørtes kjedelig ut!! har ikke valpekursholderen noe gode råd til deg??

Jeg kan ingenting om hund, så får bare hjulpet deg med å dytte. [:D]

Han er en retriver. Og retrivere er litt spesielle.
Jeg har blanding av en retriver og hun holdt også på slik.
Det som fungerer på ho er at hun får lov til å bære ting i munnen.
Pinne,leke, sokk.
Da hopper hun ikke og ikke biter hun da.
En retriver er jo enn hund som skal hente "bytte" når de er på jakt. Derfor roer de seg også mye når de får lov til å bære.
Dette tipset fikk jeg etter jeg hadde gjennomført tre kur og forstatt helt umulig.
Fikk det av enn dame som har lært opp førehunder.

ORIGINAL: *muffmuffkaka*

hørtes kjedelig ut!! har ikke valpekursholderen noe gode råd til deg??

Jeg kan ingenting om hund, så får bare hjulpet deg med å dytte. [:D]

Kun å overse og snu meg, men det har ikke hjulpet noe...[:(]

ORIGINAL: søteste

Pinne,leke, sokk.
En retriver er jo enn hund som skal hente "bytte" når de er på jakt. Derfor roer de seg også mye når de får lov til å bære.
Dette tipset fikk jeg etter jeg hadde gjennomført tre kur og forstatt helt umulig.

Akkurat det samme sa oppdretteren. At de er "avhengige" av å bære ting med munnen. Ho sa vi burde lære den til å hente skoa og båndet når vi skulle på tur, pluss andre ting.
Var en annen golden på valpekurset også, og den var også veldig til å hoppe på sammen måten som Laban, men ikke like ille...
Er et par mnd siden valpekurset var ferdig, og det er ikke noe nytt kurs her før til våren igjen..[&:]

Trener du mye kontakt med den? Når på turen hopper og biter den?
I en slik situasjon ville jeg oversett den til den ga seg. Belønn når den tar kontakt og har ønsket adferd

At ikke du bruker litt av teknikkene til han cesar millan...Jeg gjør det og det funker kjempe fint...han er stor blandings hund (8 mnd) og 40 kg...hvis han hobber eller nafser til meg i leggen får han et bitte lite tupp med min hæl i sida...mellom bakbeina og ribbeina liksom...på bløt plass på han...samtidig nykker jeg litt i båndet...Gjort dette et par ganger så lyder han...og selvfølgelig mye ros når du ser at dem forstår...[;)]

Og ikke tuppe hardt...kun så han merker en berøring en annen plass en han regner med når han gjør noe galt...

hvis ikke så kan du isedet for og snu deg og overse han...gå på han...gå rett mot han idet han hopper seg han mister litt balanse kontrollen...Og når han har alle 4 beina på bakken sier "ned" litt hardt...så etter hvert holder det med at du sier ned...og til slutt trur jeg han slutter så lenge du går rett på han når han hopper...

Lykke til [:)]

Huff, sliter med det samme... Han drar noe sinnsykt i bandet og, ikke fått avlært ham det..Enda... Går utover rygg og armer!!
Knurrer (lek) og drar i full kraft med bitt i bandet - synes det er litt flaut haha blir jo slengt hit og dit. Har hjulpet litt om han har noe i munnen å bære på, men han mister fort interessen pga lukter, bandet osv gaaah

ORIGINAL: smash

ORIGINAL: søteste

Pinne,leke, sokk.

Akkurat det samme sa oppdretteren. At de er "avhengige" av å bære ting med munnen. Ho sa vi burde lære den til å hente skoa og båndet når vi skulle på tur, pluss andre ting.
Var en annen golden på valpekurset også, og den var også veldig til å hoppe på sammen måten som Laban, men ikke like ille...
Er et par mnd siden valpekurset var ferdig, og det er ikke noe nytt kurs her før til våren igjen..[&:]

Dette er jo instinkte til retriveren det er jo ikke noe vi klarer å legge av. Det er jo bare til å lære dem hvordan de skal bruke instinkte sitt.
Nå er jo han bare valpen enda, og har ikke helt kontroll på innstinktene sine enda. Så jeg hadde latt han bære ting.
Min er nå snart fire år og på vanlig turer nå går hun fint i bånd ingen hopping eller slik.
Men er vi på lengre turer som i skogen er hun nødt for å bære litt.
Dette fungerer ypperlig for oss. Og hunden blir jo også mindre stresset.
Og ingen hopping og biting.
Samme i hilse situasjoner, der vi har vært borte og hun hjemme alene. Da gir jeg hun enn sokk som hun kan ha i munnen. Da hopper og biter hun ikke. Har hun ikke det tar det langt tid før hun får kontrollen over seg selv.

Jeg er ikke noe fan av CM og mener at det finnes andre metoder som virker like bra og kanskje har bedre lagtidsvirkninger.
Når de hopper, biter i deg eller båndet, så kan en metode være å binde den fast i en stolpe, tre el. til den sitter rolig. Pass på å stå like utenfor rekkevidden til hunden. Det blir kjedelig for den, og med mye tolmodighet over en periode virker nok dette

Vi har en 4 år gammel golden, og vi sleit med samme problem frem til han ble 2 år.. Er nok desverre ganske typisk retriever atferd. Er jo en apporthund som er skapt for å bære, så pinne eller whatever egentlig blir bært med stolthet her[:D]

For å slutte med den der "hoppoglekfåoppmerksomhet" leken prøvde vi også å ignorere.. Det funka delvis. Det som funka bedre her var avledning. Hver gang jeg så at han startet opp, tok jeg godbiten frem og prøvde med litt lydighetsøvelser (på plass, sitt, dekk etc), og da glemte han bort hva han egentlig hadde tenkt å gjøre[;)] Da ble det positiv oppmerksomhet istedetfor den negative han ville fått når han begynte med hopping og biting...

Golden er en herlig rase, men utfordrende i det valpestadiet for de kan være ganske ekstreme/intense[;)]

ORIGINAL: farto

Trener du mye kontakt med den? Når på turen hopper og biter den?
I en slik situasjon ville jeg oversett den til den ga seg. Belønn når den tar kontakt og har ønsket adferd

Får ikke særlig kontakt med han når vi trener på det..
Har godbit i hånda, men han bare hopper etter den... Putter god biten i munnen og han bare hopper..[&:]
Overser jeg han, blir han bare mer gæern.. Og det er ikke det at jeg er utålmodig, men det er VONDT å bli bite HARDT[&:]

ORIGINAL: Hope4 med ny spire

At ikke du bruker litt av teknikkene til han cesar millan...Jeg gjør det og det funker kjempe fint...han er stor blandings hund (8 mnd) og 40 kg...hvis han hobber eller nafser til meg i leggen får han et bitte lite tupp med min hæl i sida...mellom bakbeina og ribbeina liksom...på bløt plass på han...samtidig nykker jeg litt i båndet...Gjort dette et par ganger så lyder han...og selvfølgelig mye ros når du ser at dem forstår...[;)]

Og ikke tuppe hardt...kun så han merker en berøring en annen plass en han regner med når han gjør noe galt...

hvis ikke så kan du isedet for og snu deg og overse han...gå på han...gå rett mot han idet han hopper seg han mister litt balanse kontrollen...Og når han har alle 4 beina på bakken sier "ned" litt hardt...så etter hvert holder det med at du sier ned...og til slutt trur jeg han slutter så lenge du går rett på han når han hopper...

Lykke til [:)]

Jeg ser alle programmene med Cesar Millian, og jeg DIGGER han!!!! Er ikke helt for å sparke borti bikkja men.... Men ser han gjør det i hvert eneste program...
Gå på han, DET skal jeg prøve!! Tusen takk for tips![:D]

ORIGINAL: farto

Jeg er ikke noe fan av CM og mener at det finnes andre metoder som virker like bra og kanskje har bedre lagtidsvirkninger.
Når de hopper, biter i deg eller båndet, så kan en metode være å binde den fast i en stolpe, tre el. til den sitter rolig. Pass på å stå like utenfor rekkevidden til hunden. Det blir kjedelig for den, og med mye tolmodighet over en periode virker nok dette

Har masse av tålmodighet, og trener mye med han, og gir meg aldri! Men når han biter såååå hardt, da hiver jeg bare en pinne til han... Enkel løsning, men vil ikke at det skal være sånn..

ORIGINAL: tango

Vi har en 4 år gammel golden, og vi sleit med samme problem frem til han ble 2 år.. Er nok desverre ganske typisk retriever atferd. Er jo en apporthund som er skapt for å bære, så pinne eller whatever egentlig blir bært med stolthet her[:D]

For å slutte med den der "hoppoglekfåoppmerksomhet" leken prøvde vi også å ignorere.. Det funka delvis. Det som funka bedre her var avledning. Hver gang jeg så at han startet opp, tok jeg godbiten frem og prøvde med litt lydighetsøvelser (på plass, sitt, dekk etc), og da glemte han bort hva han egentlig hadde tenkt å gjøre[;)] Da ble det positiv oppmerksomhet istedetfor den negative han ville fått når han begynte med hopping og biting...

Golden er en herlig rase, men utfordrende i det valpestadiet for de kan være ganske ekstreme/intense[;)]
[/q

Kanskje jeg skal begynne å ta med godbiter på tur.. Jeg er ikke så fan av aat hunder skal få godbiter for ALT de gjør...
Laban KAN sitte, han KAN ligge, ++ og når han gjør det, så får han ikke godbit, for så lenge han KAN det, så får han ikke godbiter.
Og han VET hva nei betyr, og ikke bit, men han hører ikke der altså[&:] Men får prøve med godbiter på neste tur!
Enig, golden er en herlig rase, og oppdretteren sa at hann-golden kunne være fryktelig vanskelige og stae frem til de var 2 år, og at de som regel var veeeeldig rolige etter det. Men trodde ikke det skulle være sååå vanskelig altså!

ORIGINAL: LallePalle

Hunder er avlet frem til forskjellige jobber. Det høres ut for meg at hunden ønsker å jobbe. Den er jo litt ung til hard jobb, men hva med å la den gå med en ting i munnen over stykker. Tren på at pinnen/lekenskal bæres fra et punkt og til deg.

Hvor mye trener dere? Som ikke i tur, men at du tar med deg hunden et sted hvor du kan slippe han, og trene på ting?

Vi trener endel.. Jeg er alltid hjemme på dagtid, og mannen min er hjemme på kvelden.
Men det er jeg som er "sjefen". Jeg som tar han med på valpe trening og agility trening!
Vi er MYE i skogen hvor han får ut masse energi, løper fritt, ++ så det er ikke det det står på!
Vi trener hver dag hjemme i stua. Mye på vent, ikke ta mat, la ungene få ha lekene i fred ++ og han er veldig flink der! Har trent masse på det! Ute i skogen, øver vi på innkalling, og bare koser oss!
Så han er IKKE understimulert!

ORIGINAL: ~September~

Huff, sliter med det samme... Han drar noe sinnsykt i bandet og, ikke fått avlært ham det..Enda... Går utover rygg og armer!!
Knurrer (lek) og drar i full kraft med bitt i bandet - synes det er litt flaut haha blir jo slengt hit og dit. Har hjulpet litt om han har noe i munnen å bære på, men han mister fort interessen pga lukter, bandet osv gaaah

Uff, er grusomt når det er sånn!
Sånn var Laban for en måneds tid siden!
Jeg gikk tur med han, og han begynte å bite og hoppe, så kommer det en gammel mann bort å sier at den bikkja der må jeg ta hardt i øret. Jeg blei så FLAU!!!
Men han er heldigvis mye flinkere nå!

Back
Topp