Trenger råd: Hvordan kombinere sorg og barsel ?

Bruker60el

Første møte med forumet
Jeg er gravid i uke 36, er gift og har barn fra før.
For 3 uker siden fikk jeg sjokkbeskjeden om at min single 3 år yngre lillebror har valgt å avslutte livet sitt. Han har etterlatt seg et brev hvor han forklarer valget sitt og at ingen skal føle skyld for hans valg, samt at han tror og ser fram til å møte oss igjen en gang.
Er i sorg nå og tenker mye på hvordan jeg snart skal takle barseltiden og å knytte meg til sønnen min. Når min 3 årige datter klapper magen min og sier "Min lillebror" kjenner jeg det skikkelig tøft. Gruer meg litt og lurer på hvordan jeg skal greie dette. Prøver å ikke stenge for hverken sorg eller baby men er foreløpig glad for hver dag babyen ikke kommer. Har du noen råd eller linker til temaet ? Har en god lege, jordmor og gode venninner men lurer på om du har noen råd til meg ? Takk

Hei kjære deg!

Det som er sikkert er, at sorg og glede noen ganger går hånd i hånd! Og du har fått oppleve at du står midt i sorgen, når du skal føde! Jeg skjønner godt at det må være særdeles tøft!
Det er lov å føle både glede og sorg samtidig, du har lov å sørge over en kjær bror, som har valgt å forlate dere, men du har også lov til å glede deg over et nytt liv!
Du har det beste utgangspunkt til å takle disse motstridende følelsene, nettopp fordi du er så klar over dem!
Det betyr ikke at det nødvendigvis vil bli lett, og dagene vil nok være forskjellige, men du vil måtte gå videre, både for din del og for barna du allerede har - og for det som snart skal bli født!
Det er godt å høre at du har en god familie rundt deg, og dere vil helt sikkert sammen jobbe dere gjennom sorgen.
Kanskje vil et nytt barn være med å hjelpe dere gjennom akkurat det, men det vil altså også være en påminnelse om at liv og død er nært knyttet til hverandre!
Livet har aldri vært rettferdig, og det legges en ekstra byrde på dine skuldre akkurat nå!
Snakk med dine nærmeste om disse følelsene, de vil helt sikkert forstå at dette er en spesiell tøff tid for deg.
Be om hjelp hvis du trenger det, enten det er fra familie, venner, jordmor, helsesøster eller lege.
Det er godt å få snakke om det, og det er viktig!

Jeg ønsker deg og dine det aller beste i en vanskelig tid!

Mvh jordmor Grethe

Back
Topp