Trenger råd- Hadde du spurt om å få sykemelding hvis

Jeg hadde nok spurt min lege om sykmelding på psykisk grunnlag, dette er en stor påkjenning for deg, og i perioder, så er det å være der for familie det viktigste som er. Det er jo heller ikke helt heldig med psykiske påkjenninger under graviditet.

Men det er altså ikke verre en at du tar kontakt med legen din og får snakket om hva som er den beste løsningen for deg :)

Ønsker deg forresten masse lykke til med familiemedlemmet, det er ikke lett når ting blir slik, og jeg håper virkelig det går seg til etterhvert :Heartred

Hva med velferdspermisjon, har dere noe slikt? Tenker det er jo slikt sånne dager er til for. Ellers skjønner jeg deg veldig godt, men kan ikke svare på hva du bør gjøre sånn sett.

Tusen takk for svar fra dere begge, det betyr mye. Når det gjelder velferdspermisjon fikk jeg det i to dager når det stod på på det verste, men fikk ikke mer pga presset bemanningssituasjon.

Tror kanskje jeg bare hører med legen uansett, og er helt ærlig om situasjonen så får det være opp til henne å bestemme om det er innafor eller ikke.
Hører gjerne fra flere. Går rundt å ønsker meg å brekke en arm liksom, for da hadde jeg hverfall kunnet være borte fra jobb med god samvittighet.

Last edited:
Sniker fra prøverne her.

Dette er jo helt klart tøft og tungt for deg, i tillegg til at du føler du vil hjelpe.
Når sjefen ikke gir deg mer enn 2 velferdsdager for dette setter han deg jo i en veldig
skvis.

Dra og prat med legen din.
Legen må sette en diagnose på deg for at du skal kunne sykmeldes.
Kanskje får du ikke nok søvn på grunn av dette og det derfor er vanskelig å jobbe fullt? Da kan diagnosen insomnia settes.
Eller blir du kanskje sliten, matt, nedfor og engstelig av hele situasjonen. Da kan diagnosen «situasjonsbetinget psykisk ubalanse» brukes.

Håper alt ordner seg for deg, hørtes ut som en veldig vanskelig situasjon.♥️

Tusen takk :) Tror jeg skal kvinne meg opp til å høre med legen i morgen :)
Jeg tror det er mest rett for deg. Du har rett i at det ikke egentlig klassifiserer som sykdom som gir sykemelding, men jeg er nok også en av dem som tenker at det burde grunn god nok.

På min jobb så har vi velferdspermisjon som jeg er ganske sikker på at hadde blitt innvilget i den situasjonen. Har du sjekket om du har noe lignende?

Sender en klem! Høres utrolig tøft ut! ❤️

Sykemelding er ikke det rette her med mindre du sliter psykisk pågrunn av dette, i såfall kan du sykemeldes pågrunn av det psykiske, men dette vil jo stå i journalen din. Men du har rett på velferdspermisjon og tror du kan få inntil 10 dager med lønn, ihvertfall hvis det er foreldre det er snakk om. Håper du finner en løsning, lykke til ❤️

Ang velferdspermisjon så er det jo dessverre ikke ubegrenset med hva man kan få. Hør med legen og jordmor og si det som det er. Å oppleve noe slikt når man er gravid og i hormonelt kaos itillegg er klart påvirker. Husk å sette deg selv litt i sentrum også<3

Håper din nærmeste går all hjelp som trengs og at det blir bedre.

Jeg er ikke ekspert på dette, men er det ikke noe som heter omsorgslønn/omsorgspermisjon? Brukes mest av de som tar seg av eldre foreldre som er syke og trenger støtte, men tror det kan gis til alle som bistår noen i nær familie.

Tusen takk til alle som har svart og kommet med råd. Beklager at jeg har slettet inlegget, ble veldig redd for å bli gjenkjent.
Skal oppdatere når jeg har bestemt meg og evt snakket med legen :)

Husk at selv om legen din gir deg sykemelding så kan arbeidsgiver bestride, koble inn NAV-legen, også risikerer du at sykemeldingen i ettertid ikke blir godkjent. Det blir mer og mer vanlig at det skjer.

Sykemelding er for din sykdom, ikke for situasjoner med familiemedlemmer. Veldig dumt at arbeidsgiveren din ikke kan gi deg mer permisjon enn et par dager.

Masse lykke til! Håper det ordner seg.

Back
Topp