Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Vi har ikke skjermfri hjemme, men kan fint ha skjermfrie dager eller uke hjemme. I min erfaring ser barna på helt forskjellige ting, og de ser noe tv i barnehagen og ganske mye på skolen, så jeg tror ikke de vil gå glipp av noe stort uansett. Min fireåring ser helt ulike programmer hjemme enn det bestevennene gjør, men det er ingen problem for dem å leke sammen jeg syns det er fint at dere får til å ikke bruke skjerm hjemme
Mine på 2 1/2, 4 og 5 år er ikke 100% skjermfrie. De ser på barne-TV, dvs de kan velge 1 episode hver fra små serier på nrk super (vi gir alternativer). Blir ca 30 min til sammen. Minstemann ser kun den hun velger (legger henne mens de andre to ser videre) Men utenom det er det ikke noe skjerm. Når de er syke og bare ligger er vi litt mer romslige på tegnefilm titting. De vet hva en iPad er, men ikke hva den kan brukes til. De vet heller ikke at man kan bruke tlf til noe annet enn meldinger og tale. De spør heller ikke om å se på tv. . Mine eldste leker fint rolle lek med de andre i barnehagen selv om de aldri har sett eks. paw patrol.
jeg tenker at de tar fort igjen de andre barna når de begynner på skolen.
Det hørtes veldig hektisk ut og skjønner jeg så godt at det kan være fint med litt tv tid når det " står på som verst". Vi er to voksne som begge jobber dagtid og vi har kun et barn, vi er stort sett tilstede begge voksne og vi har derfor mulighet til å "underholde" han, uten at det er andre som krever vår oppmerksomhet. Ikke at vi underholder han hele tiden, men du skjønner sikker hva jeg mener. Det er også veldig mulig at våre tanker rundt dette forandrer seg dersom vi får flere barn.
Det er akkurat det du skriver som skjer her i huset også, han kommer hjem fra barnehagen og snakker gjerne om figurer som de andre i barnehagen snakker om. Paw patrol er et veldig aktuelt eksempel her i huset, vi har kjøpt bøker og leker inne dette slik at han vet hva figurene heter så han klarer jo å "henge" med på et vis. Tenker likevel at han nok ikke er helt med på "sjargongen" uansett. Har ikke hørt noe fra barnehagen at han ikke henger med altså, men det er vel bare en bekymring og noe jeg har tenkt en del på i det siste.
Jeg er så enig i det du skriver om iPad i skole, skulle virkelig ønske at det ikke var et tema, men så er det jo det likevel når de bruker det så aktivt på skolen og til lekser hjemme. Og jeg er enig med det at det er begrenset hvor lenge vi kan holde de borte fra skjerm og ha kontroll på alt de gjør, og at det derfor er viktig å lære de hvordan de skal håndtere det og skape gode vane. Men vi har hatt et ønske om å begrense det så lenge som mulig, tenker at han tids nok skal bruke store deler av dagen sin på skjerm og at det derfor kan ikke er nødvendig helt enda. MEN så er det slik at stort sett alle i barnehagen (som jeg vet om) har tilgang til skjermer hjemme, og bekymringen for at han kan havne utenfor har oppstått.
For vår del starte denne tanken om at han skulle være skjermfri med at det er anbefalt av WHO at barn under to år ser på tv og så har det gått veldig fint frem til nå, derfor fortsatte vi bare med det samme. I tillegg var/er ønsket at han skulle få så mange konkrete inntrykk som mulig, før abstrakt stimuli. Det handler fremdeles om dette, men så er det også det du skriver med konflikter rundt tv-tiden. Jeg har ikke lyst å ha et mas om at han vil se tv hele tiden, jeg orker ikke at det skal være et tema. Jeg vet jo hvor avhengighetsskapende den skjermen kan være og at barn ikke skjønner de negative konsekvensene rundt skjermtid og da er jeg redd for at det blir mye diskutering og at det alt i alt ender om med å "koste mer enn det smaker".
Må bare legge til at han har sett på et tv i løp av livet altså, når han er hos besteforeldrene så får han se litt på tv. Vi har vært restriktive med hva han får se på og har ønsket at det skal være "ekte" altså han kan bli med å se på skiskyting med bestefar, eller dyreprogrammer, men har ikke ønsket at han skal se barnetv. Grunne til dette er rett å slett at jeg syns det virker som det er så mye ræl på barnetv. Men som du skriver så finnes det helt sikker mange fine og pedagogiske programmer også, jeg har ikke akkurat undersøkt dette så veldig godt siden det ikke har vært et tema for oss frem til nå.
Takk for at du tok deg tid til å dele både tips og refleksjoner rundt dette, det er fint å høre hvordan andre tenker
Jeg er enig i de fleste tankene dine faktisk, selv om det har blitt litt mer tv her enn jeg kanskje tenkte før jeg fikk barn og spesielt før jeg fikk barn nummer to.
Du sier også at du ikke ønsker en konflikt rundt tv - du unngår det totalt ved ikke å ha skjerm, men jeg tenker at du også at det er noe dere må forholde dere til i fremtiden. Du kommer ikke utenom det, fordi han på ett eller annet tidspunkt kommer til å forstå at alle andre tar del i noe veldig morsomt på fritida som han er utenfor. Videre tror jeg ikke det trenger å være store konflikter, og jeg ser særlig her at kun en liten mengde tv, samt klare tydelige rammer for når, hva og hvor mye vi ser tar brodden av det meste hos oss Så er det også litt avhengig av alder. Vi hadde generelt konflikter på mange forskjellige områder, særlig fra 3-3,5 år. Nå som han akkurat har blitt 4 år er han i en ganske rolig fase, og det gjelder alle områder ikke bare tv-konflikt. Men jeg regner med det kommer nye stormfulle perioder etterhvert som han blir eldre.
Når det gjelder at han nok ser mer tv enn jeg er komfortabel med her er det nok et resultat av flere ting, men først og fremst ønsker jeg ikke å bruke tv som en barnevakt. Han ser aldri tv for at jeg skal få laget middag, han får velge å være med å lage mat eller leke alene. Det samme gjelder øvrig husarbeid. Vi har heller aldri vist skjerm på buss, i bilen eller på en restaurant. Da får jeg heller gå en runde og underholde, stoppe bilen eller holde ut litt hyl og protester. Det har ført til at barnet vårt er veldig utholdende i bil og mye mer tålmodig på restaurant enn fetteren som har fått en mobil med brannmann sam foran seg mens han spiser for at foreldrene skal få fred. Så jeg mener jeg i utganspunktet er ganske restriktiv selv om jeg ikke tror på total avholdenhet
Den største utfordringen har vært baby nummer 2 og at jeg er mye alene, samt at eldste (og yngste) har vært mye syke i høst hvor jeg har hatt begge alene på dagene. Til nesten 7 måneder sov ikke babyen èn eneste lur alene på dagtid. Hun måtte bæres i søvn i bæresjal og jeg kunne ikke legge henne ned etter hun hadde sovnet, vogn gadd hun hvertfall ikke, hehe. Det løste seg plutselig over natta uten at jeg trengte å gjøre noe, og jeg er mye mer orientert mot å la barnet vise meg når det er klar for mindre nærhet enn å kjøre skrikekur eller opp-ned/ut-inn av soverommet-metoder for å avlære nærhet. Men hva gjør jeg da med storebror? Han kn ikke snakke eller være i nærheten når baby skal sove, for da ender det med at hun ikke sovner, blir overtrøtt og kan skrike sammenhebgende i en time. Jeg vet mange ville si «du må bare vende henne til» «mine barn har bare måttet lære seg så sove alene» oooooooooogså videre. Jeg skulle gjerne invitert dem hjem hit så de kunne skjønt at denne lille babyen kan du ikke vende til noe som helst før hun er klar. Resultatet om jeg har prøvd, er at hun i en alder av 2mnd holdt seg våken 5 hele timer i strekk for deretter å sove 20 minutter og starte på igjen. Eller hun skriker til hun kaster opp.
Hadde det ikke vært pandemi, så ville jeg hatt mer hjelp fra besteforeldre. Og hadde det vært før tv kom, som jo er et argument (det gikk an å ha barn før man hadde tv) så levde det gjerne en bestemor i samme hus eller man hadde relasjoner til andre hjemmeværende mødre hvor man kunne bytte på å passe hverandres barn. Også var jo det å legge en liten baby på et rom, la den skrike seg i søvn og låse igjen døra så den lå beskyttet for søsken mens man selv gikk i fjøset, helt vanlig dersom man ikke hadde folk til å hjelpe. Storebror nekter såklart å være alene, søskensjalusistyle, om hun trenger ro for å legge seg. Og tv føles ut som nest beste løsning, for det beste hadde såklart vært at han satt alene og lekte med duplo mens jeg ga oppmerksomhet til søsteren, men det skjer altså ikke men til kveldene sitter han utenfor rommet og hører lydbok, så det må ikke være skjerm hver gang heller. Det er mer det at en baby skal sove flere ganger i døgnet og lydbok er ikke spennende nok for alle tilfeller, hehe. Og heldigvis tar det bare 5-15 min å få babyen til å sovne nå som hun er litt eldre, både på dagen og kvelden, og hun sover endelig alene i senga. Mannen min jobber flere kveldsskift og helger. Når vi er to voksne hjemme på ettermiddagene og i helger er det ikke noe utfordring og vi minimerer tv til en liten mengde etter middag.
Men, når det kommer til all søppeltven så tror jeg ikke det er avgjørende for lek og samspill i barnehagen at de har sett alt det samme som vennene sine like mye jeg har også kjøpt noen Paw Patrol leker, og vi bruker det mer enn jeg setter på programmet. Jeg tror nok også fint han kunne lekt marshall og ryder sammen med vennene sine i bhg uten å ha sett programmet - barn har god fantasi men jeg ser også at når alle snakker om det samme, så hadde han blitt litt utenfor om han ikke i det hele tatt visste hva det var. Og jeg vet jo helt ærlig ikke alt som skjer i barnehagen, så jeg kan ikke si hvor mye det gjør fra eller til
jeg tenker at du gjør som dere vil selv i forhold til skjerm det hadde vært verre med fri tilgang på skjerm for å si det sånn.
enig i det du skriver. Nå har ikke vi hatt den samme problemstillingen som deg med barn nr 2 og 3 og derfor vært lettere å holde på rammene med tv titting. Vil bare legge til at mine barn vet ikke hva paw patrol er bortsett fra at de har sett bilder av de ulike hundene (personal i barnehagen hadde printet ut bilder som barna kunne fargelegge) og de leker like godt rollelek som de andre barna. De vet heller ikke hvem kaptein Sabeltann er, men leker like fint for det. De ser på hva de andre gjør og sier og får en forståelse av hva leken går ut på. Ser jo at det ikke vil fungere like godt når de blir eldre, men i barnehagen går det fint.
Jeg er enig i de fleste tankene dine faktisk, selv om det har blitt litt mer tv her enn jeg kanskje tenkte før jeg fikk barn og spesielt før jeg fikk barn nummer to.
Du sier også at du ikke ønsker en konflikt rundt tv - du unngår det totalt ved ikke å ha skjerm, men jeg tenker at du også at det er noe dere må forholde dere til i fremtiden. Du kommer ikke utenom det, fordi han på ett eller annet tidspunkt kommer til å forstå at alle andre tar del i noe veldig morsomt på fritida som han er utenfor. Videre tror jeg ikke det trenger å være store konflikter, og jeg ser særlig her at kun en liten mengde tv, samt klare tydelige rammer for når, hva og hvor mye vi ser tar brodden av det meste hos oss Så er det også litt avhengig av alder. Vi hadde generelt konflikter på mange forskjellige områder, særlig fra 3-3,5 år. Nå som han akkurat har blitt 4 år er han i en ganske rolig fase, og det gjelder alle områder ikke bare tv-konflikt. Men jeg regner med det kommer nye stormfulle perioder etterhvert som han blir eldre.
Når det gjelder at han nok ser mer tv enn jeg er komfortabel med her er det nok et resultat av flere ting, men først og fremst ønsker jeg ikke å bruke tv som en barnevakt. Han ser aldri tv for at jeg skal få laget middag, han får velge å være med å lage mat eller leke alene. Det samme gjelder øvrig husarbeid. Vi har heller aldri vist skjerm på buss, i bilen eller på en restaurant. Da får jeg heller gå en runde og underholde, stoppe bilen eller holde ut litt hyl og protester. Det har ført til at barnet vårt er veldig utholdende i bil og mye mer tålmodig på restaurant enn fetteren som har fått en mobil med brannmann sam foran seg mens han spiser for at foreldrene skal få fred. Så jeg mener jeg i utganspunktet er ganske restriktiv selv om jeg ikke tror på total avholdenhet
Den største utfordringen har vært baby nummer 2 og at jeg er mye alene, samt at eldste (og yngste) har vært mye syke i høst hvor jeg har hatt begge alene på dagene. Til nesten 7 måneder sov ikke babyen èn eneste lur alene på dagtid. Hun måtte bæres i søvn i bæresjal og jeg kunne ikke legge henne ned etter hun hadde sovnet, vogn gadd hun hvertfall ikke, hehe. Det løste seg plutselig over natta uten at jeg trengte å gjøre noe, og jeg er mye mer orientert mot å la barnet vise meg når det er klar for mindre nærhet enn å kjøre skrikekur eller opp-ned/ut-inn av soverommet-metoder for å avlære nærhet. Men hva gjør jeg da med storebror? Han kn ikke snakke eller være i nærheten når baby skal sove, for da ender det med at hun ikke sovner, blir overtrøtt og kan skrike sammenhebgende i en time. Jeg vet mange ville si «du må bare vende henne til» «mine barn har bare måttet lære seg så sove alene» oooooooooogså videre. Jeg skulle gjerne invitert dem hjem hit så de kunne skjønt at denne lille babyen kan du ikke vende til noe som helst før hun er klar. Resultatet om jeg har prøvd, er at hun i en alder av 2mnd holdt seg våken 5 hele timer i strekk for deretter å sove 20 minutter og starte på igjen. Eller hun skriker til hun kaster opp.
Hadde det ikke vært pandemi, så ville jeg hatt mer hjelp fra besteforeldre. Og hadde det vært før tv kom, som jo er et argument (det gikk an å ha barn før man hadde tv) så levde det gjerne en bestemor i samme hus eller man hadde relasjoner til andre hjemmeværende mødre hvor man kunne bytte på å passe hverandres barn. Også var jo det å legge en liten baby på et rom, la den skrike seg i søvn og låse igjen døra så den lå beskyttet for søsken mens man selv gikk i fjøset, helt vanlig dersom man ikke hadde folk til å hjelpe. Storebror nekter såklart å være alene, søskensjalusistyle, om hun trenger ro for å legge seg. Og tv føles ut som nest beste løsning, for det beste hadde såklart vært at han satt alene og lekte med duplo mens jeg ga oppmerksomhet til søsteren, men det skjer altså ikke men til kveldene sitter han utenfor rommet og hører lydbok, så det må ikke være skjerm hver gang heller. Det er mer det at en baby skal sove flere ganger i døgnet og lydbok er ikke spennende nok for alle tilfeller, hehe. Og heldigvis tar det bare 5-15 min å få babyen til å sovne nå som hun er litt eldre, både på dagen og kvelden, og hun sover endelig alene i senga. Mannen min jobber flere kveldsskift og helger. Når vi er to voksne hjemme på ettermiddagene og i helger er det ikke noe utfordring og vi minimerer tv til en liten mengde etter middag.
Men, når det kommer til all søppeltven så tror jeg ikke det er avgjørende for lek og samspill i barnehagen at de har sett alt det samme som vennene sine like mye jeg har også kjøpt noen Paw Patrol leker, og vi bruker det mer enn jeg setter på programmet. Jeg tror nok også fint han kunne lekt marshall og ryder sammen med vennene sine i bhg uten å ha sett programmet - barn har god fantasi men jeg ser også at når alle snakker om det samme, så hadde han blitt litt utenfor om han ikke i det hele tatt visste hva det var. Og jeg vet jo helt ærlig ikke alt som skjer i barnehagen, så jeg kan ikke si hvor mye det gjør fra eller til
jeg tenker at du gjør som dere vil selv i forhold til skjerm det hadde vært verre med fri tilgang på skjerm for å si det sånn.