Trenger råd ang søskensjalusi/uttissing..

• Trådstarter Trådstarter AnneEmilie
  • Opprettet Opprettet
A

AnneEmilie

Guest
Storejenta mi ble storesøster i februar, og det har egentlig gått veldig fint. Merker jo noe sjalusi og litt mer trass, men veldig snill med og opptatt av lillesøsteren. Men siste uken har hun begynt å tisse på seg. Hun sluttet med bleie for et år siden, og har knapt hatt et uhell siden. Er jo vanlig at de kan begynne å tisse på seg pga sjalusi, så regner med det er dette... 

Det jeg lurer på er hva jeg kan gjøre med det? Hittil har vi bare prøvd å lage minst mulig styr rundt det, bare ta henne med i dusjen, og ikke snakke så mye om det eller skape oppmerksomhet rundt det. Heller fokusere på at hun er flink når hun sier fra. Samtidig er det jo litt slitsomt, spesielt når det skjer i sofaen og lignende... Er det en idè å starte med klistremerker eller lignende som hun kan få på kvelden hvis hun ikke har hatt noen uhell i løpet av dagen? Eller er det bedre å overse det, ikke lage noe som helst oppmerksomhet rundt det, og bare vente til det går over...?

Det skjer jo sikkert ubevisst, en reaksjon på følelser over mindre oppmerksomhet osv.. Men merker det skjer når vi er nødt til å ta oss av den lille og hun må holde på selv. Noen tips anyone?

hva med å evnt la ho bli med når dere driver med den lille en å la ho drive for seg selv?
Her så fikk gutten være med å stelle når jenta skulle skiftes på, fikk være med når den lille skulle ha mat.

Vet også at enkelte har kjøpt en dukke til den som har blitt storesøster/bror som kan tisse slik at de er med å skifter på dukka samtidig som mor eller far skifter på den minste, barne gir dukka drikke når den lille får mat

Min hadde et tilbakefall rett etter jul, men det varte bare ei uke.. Han hadde vært bleiefri i 6 mndr. da.

Vet ikke helt jeg nei.. 

bondekone skrev:
hva med å evnt la ho bli med når dere driver med den lille en å la ho drive for seg selv?
Her så fikk gutten være med å stelle når jenta skulle skiftes på, fikk være med når den lille skulle ha mat.

Vet også at enkelte har kjøpt en dukke til den som har blitt storesøster/bror som kan tisse slik at de er med å skifter på dukka samtidig som mor eller far skifter på den minste, barne gir dukka drikke når den lille får mat

hun er med og skifter bleier, og hun har dukker som hun leker med, så vet ikke hva mer jeg kan gjøre akkurat der. Vi prøver hele tiden å gjøre ting sammen med henne, men når jeg ammer eller må legge lillesøster er det litt vanskelig å ha treåringen oppå der igjen.

AnneEmilie skrev:

bondekone skrev:

hun er med og skifter bleier, og hun har dukker som hun leker med, så vet ikke hva mer jeg kan gjøre akkurat der. Vi prøver hele tiden å gjøre ting sammen med henne, men når jeg ammer eller må legge lillesøster er det litt vanskelig å ha treåringen oppå der igjen.

det er forståelig

Vi har sagt at om hun ikke tisser på seg frem til 16. mai, så skal hun få klistremerkeøredobber på 17. mai! (hun kunne fått hull i ørene hvis hun ville, men hun valgt klistremerker...)

Her har det vært sånn at hun ikke gidder å gå på do. Ville være litt baby og få oppmerksomhet, selv om det ikke nødvendigvis var god oppmerksomhet.

Men etter vi sa det med klistremerkeøredobbene, så har hun vært helt tørr hver dag.

jeg ville ikke ha laget noe mer oppstyr rundt det, kun roset henne når hun går på do/sier i fra... feks jeg blir så glad i kroppen min når du sier i fra at du må på do... jeg blir så glad i hjertet mitt når du tisser på do...her har det en enorm effekt når jeg sier at jeg blir glad i kroppen, hjertet, hodet, magen etc etc

en annen ting er å sette ord på de følelsen du tror hun har... feks at du skjønner hvis hun syns det er vanskelig å få en bror/søster, og at det er greit å føle seg litt til side satt, men at mamma er like glad i deg og gleder seg til bror/søster slutter med bleier sånn om du, spiser mat sånn som du etc

Remisjonsfasen er jo noe som er veldig vanlig og vil nok gå over om en stund :)

Det er ikke så lett skulle være stor når man samtidig vil være litt liten også...

Back
Topp