Trenger råd ang oppførsel i barnehage

Ceccii86

Forumet er livet
Desemberlykke2017
Snøfnuggene 2018
Har vårt første barn i barnehage, så mulig det bare er jeg som overreagerer.

Lille er 15 mnd, og barnet det gjelder er like gammel som henne. Hver morgen når vi leverer står dette barnet og slår på en av de andre. De ansatte sier gjerne at barnet ikke må slå, men reiser seg ikke og gjør ikke noe mer utav det. Barnet kommer deretter bort til min lille, dytter og slår. Når jeg henter på ettermiddagen ser jeg at barnet holder på med det samme enten på vår lille eller andre barn, når jeg kommer inn døren kommer hun bort til meg og slår på meg også. Samboeren min har reagert på det samme.

Dette er som sagt vårt første barn, men det vi reagerer på er at de ansatte ikke tar mer ansvar og gjør noe her. Eller er det bare slikt man skal regne med?

Vi vet jo heller ikke hva som skjer når vi ikke er der, så vanskelig å si om det er bedre eller verre da.

Lille er 15 mnd, og barnet det gjelder er like gammel som henne. Hver morgen når vi leverer står dette barnet og slår på en av de andre. De ansatte sier gjerne at barnet ikke må slå, men reiser seg ikke og gjør ikke noe mer utav det. Barnet kommer deretter bort til min lille, dytter og slår. Når jeg henter på ettermiddagen ser jeg at barnet holder på med det samme enten på vår lille eller andre barn, når jeg kommer inn døren kommer hun bort til meg og slår på meg også. Samboeren min har reagert på det samme.

Dette er som sagt vårt første barn, men det vi reagerer på er at de ansatte ikke tar mer ansvar og gjør noe her. Eller er det bare slikt man skal regne med?

Vi vet jo heller ikke hva som skjer når vi ikke er der, så vanskelig å si om det er bedre eller verre da.
Min går ikke i barnehage. Men jeg hadde tatt en samtale med de ansatte i barnehagen og sagt at dette ikke er akseptabelt. Små barn lærer ikke at de ikke skal slå hvis det blir ignorert

Snakk med ped.lederne i bhg. De skal jo ta barnet vekk fra situasjonen når sånt oppstår. Det hjelper ikke å si nei fra andre siden av rommet.

Jeg hadde nok sagt ifra til de voksne hvis jeg hadde sett det. Her vet jeg at både min sønn og de andre barna kan slå, dytte eller sparke men jeg vet også at de voksne tar tak i det. Har vært flere ganger hvor jeg har sett de ta enten har tatt bort barnet det gjelder eller fått høre at de måtte det med min sønn. Hjelper absolutt ikke å være så passiv når man jobber med barn for de lærer ikke av at man gang på gang bare sier nei for da betyr ikke nei noenting. Man må vise barna hva nei betyr

Jeg hadde prøvd å si ifra til barnet selv.. det har ofte en god effekt når noen barnet ikke kjenner sier ifra.. og deretter tatt det opp med de ansatte

Jobber i barnehage og dette høres ikke greit ut. Personalet høres late ut om de bare sier ifra, men ikke gjør annet enn å sitte på ræva mens ungen holder på. :P Så små må vises fysisk at de må stoppe, nytter ikke å bare bruke ord. Ta det opp med pedagogen.

Jeg hadde prøvd å si ifra til barnet selv.. det har ofte en god effekt når noen barnet ikke kjenner sier ifra.. og deretter tatt det opp med de ansatte

Jeg sier selvfølgelig ifra hvis det er mot meg eller min lille, og jeg er inne. Men slik som i går så jeg i vinduet når jeg gikk at barnet dyttet og slo en annen, og hørte den ansatte sa ikke slå, og det var det. Tror jeg må gjøre som de fleste her sier, ta det opp med ped. leder.

Jobber i barnehage og dette høres ikke greit ut. Personalet høres late ut om de bare sier ifra, men ikke gjør annet enn å sitte på ræva mens ungen holder på. :p Så små må vises fysisk at de må stoppe, nytter ikke å bare bruke ord. Ta det opp med pedagogen.

Er det mitt inntrykk har vært og. Men er som sagt vårt første barn, så for alt vi vet er det slik barnehagen "skal" håndtere situasjonen. Og mulig de gjør det annerledes når vi ikke er tilstede, det skal jeg ikke uttale meg noe om.

Helt normalt at små barn uten språk slår, biter, dytter osv, men de voksne skal gripe inn, ta barnet som utfører handlingene bort fra situasjonen og trøste barnet som har blitt utsatt for dette.
Håper det bedrer seg!

Helt normalt at små barn uten språk slår, biter, dytter osv, men de voksne skal gripe inn, ta barnet som utfører handlingene bort fra situasjonen og trøste barnet som har blitt utsatt for dette.
Håper det bedrer seg!

At barn oppfører seg slik innimellom tenker jeg er helt naturlig ja, dette barnet har i tillegg to eldre søsken, så regner med det går litt hardt for seg hjemme og ;) Men er reaksjonen til de ansatte jeg reagerer på. Min tanke var og at jeg ville tatt barnet vekk, ikke bare ropt noe fra andre siden av rommet.

Jobber selv i barnehage, og dette er jo ikke greit i det hele tatt! Barn hører ikke hva man siger, de ser på hvad man gjør og hvordan man siger ting. At de voksne ignoere det, er jo uakseptabelt, da tror barnet bare at det er greit.

Jeg stopper altid barnet fysisk - ved at holde en hånd på magen eller noe sånn, tage hånden dems bort og fortelle det ikke er greit, den andre får vondt og sånn.

Er jo vanlig barn i den alder er veldig fysiske med hverandre, men de voksne må stoppe det, ellers lærer barna aldri.

Som flere skriver, ta det op med ped. leder :)

At barn oppfører seg slik innimellom tenker jeg er helt naturlig ja, dette barnet har i tillegg to eldre søsken, så regner med det går litt hardt for seg hjemme og ;) Men er reaksjonen til de ansatte jeg reagerer på. Min tanke var og at jeg ville tatt barnet vekk, ikke bare ropt noe fra andre siden av rommet.
Å rope hjelper ingenting. De ansatte skal ivareta alle barna, det er vanskelig å få slutt på dytting/biting osv, det sprer seg gjerne og flere barn henger seg på etterhvert, men det må likevel taes på alvor og jobbes aktivt med. De små kan bli utrygge og redde, og så klart gjør det vondt å bli lugget eller lignende.. Ville tatt det opp med ped. led, spurt hva praksisen er på avd, og si hva du har observert.
Det skal ikke gå ut over foreldresamarbeidet at foreldre tar opp ting, da er de uprofesjonelle.

Er det mitt inntrykk har vært og. Men er som sagt vårt første barn, så for alt vi vet er det slik barnehagen "skal" håndtere situasjonen. Og mulig de gjør det annerledes når vi ikke er tilstede, det skal jeg ikke uttale meg noe om.

Skjønner du er usikker når det er første barnet :)
Rart om de håndterer det forskjellig bare fordi voksne er der, så tviler på det. Uansett om det er tilfelle eller ikke så er det bedre å si ifra enn å ikke gjøre det:)

Nå er det jo umulig å si jva de har prøvd fra før da og om å overse er noe de er enige med foreldre om å prøve men det er jo bare å spørre om en samtale i bhg og høre.
Å kalle ansatte dor late osv utfra dette synes jeg blir litt drøyt synes jeg

Nå er det jo umulig å si jva de har prøvd fra før da og om å overse er noe de er enige med foreldre om å prøve men det er jo bare å spørre om en samtale i bhg og høre.
Enig i den, men uansett hva de har prøvd å ikke blir det feil å ikke fysisk gripe inn i slike situasjoner. Å overse barnet som gjør handlingene er en ting, men å overse barnet(a) som må tåle å dytting osv er ikke greit. Uten at jeg vet hva du mener med å overse.

Enig i den, men uansett hva de har prøvd å ikke blir det feil å ikke fysisk gripe inn i slike situasjoner. Å overse barnet som gjør handlingene er en ting, men å overse barnet(a) som må tåle å dytting osv er ikke greit. Uten at jeg vet hva du mener med å overse.
Helt enig! Å overse kan funke noen ganger, men ikke på bekostning av andre barn.

Mener selvsagt overse den som slår , ikke de som blir slått.

Sa de hørtes sånn ut, ikke at de er det. For det vet jeg ikke. Å overse når en 15 måneder gammel unge går rundt og slår høres ut som dårlig pedagogikk uansett hvor mye de har prøvd. En løser ingenting ved å sitte og se på. Med de minste må man være nær og på hele tiden, spesielt om en vet at et barn ofte slår. Da må man prøve å være litt i forkant.

Back
Topp