trenger råd :( ang mme og flaske

godtemomsen

Lykkelig ventende <3
Hei damer:)

Har en liten på snart 8 uker som på kveldene er sultnere enn hva jeg kan tilby han av mm.vi har i noen uker nå gitt han hipp mme som et tillegg etter det siste måltidet i 9 tiden på kvelden. Problemet er at han begynner å sutte på flasken og så vrir han seg i hyl og skrik etter et par sutt, så hver kveld innebærer masse skriking og en utrøstelig kjempe sulten baby. Han er sulten men svelger så masse luft og får tydelig vondt når han drikker. Vi hadde avent tuttene til flasken til å begynne med og gikk over til mam sine da de er mer lik smokken vi har til han. Det resulterte i ar han ikke svalgte så mye luft som med aveng tuttene men er alikevel ikke optimalt. Vi har prøvd malt på tutten for å få han til å suge men det nyttet ikke, vi har prøvd å gå med han mens vi gir flaske, synge, pappen har gitt flaske etc men ingenting er bra nok.

Jeg er rett og slett tom for ideer. Når jeg ser andre babyer som drikker fra flaske ser jeg at leppene dems er tydelig brettet utover flasketutten. Studerte lille i dag når han prøvde å drikke og hans underleppe dras innover :( så han har jo sannsynligvis feil teknikk.

Har dere noen tips til hvordan jeg kan få han til å "gjøre rett" på flasken? Evt andre tips? Alle tips mottas med stor takk:)

Hilsen en fortvilet jente

gir bare mme...vi har akkurat måtte bytte tut på flaskene, til nr.2.. Da hun suttet og ble illsint og ikke gadd å suge mere... Det kom for sakte.. Vi bruker samme flasker som dere og måtte bytte ganske tidlig med lillebror også... Kanskje det kan være det? At lille blir sint fordi han kjenner igjen flaska og vet at her må jeg jobbe for lønna? Håper det løser seg :)

Vi har tut nummer 2 på flasken. Men genker at det kanskje kommer for fort ettersom han aldri har lært seg å drikke fra flasken? At vi muligens burde gått et hakk tilbake til tut nummer 1?

Kanskje det hjelper å "øve" litt på sugeteknikken her som om at det skulle vært puppen han fikk? Hvordan er sugeteknikken når han får pupp? Her er har lillegutt leppene brettet ut slik du beskriver. På sykehuset øvde vi på å få han til å gape ordentlig over puppen for å få rett teknikk. Gjør det samme med flaska når han får den :)

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Medela flaskene er designet slik at barnet må ha puppeteknikk for å få ut melk. Kan kanskje prøves? Koster en god del. Tror det var 169 kr for 1(!!)

Sent from my iPhone using BV Forum

Vi har medela flasker, og de gir så mye melk som barnet suger seg til. Veldig fornøyd med de. Ja, de er dyre, men de er helt supre:)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Tusen takk for svar :)

Ok. Kanskje vi kan prøve de flaskene da. På brystet har han leppene godt brettet utover, så teknikken der er god tror jeg. Jeg får ikke vondt når det ammes.

Medela flaskene får en kun kjøpt på apoteket eller? Finnes det ulike strl på smokkene der?

Tusen takk for svar :)

Ok. Kanskje vi kan prøve de flaskene da. På brystet har han leppene godt brettet utover, så teknikken der er god tror jeg. Jeg får ikke vondt når det ammes.

Medela flaskene får en kun kjøpt på apoteket eller? Finnes det ulike strl på smokkene der?

Jeg kjøpte på vitus apotek, har sett at de hadde på boots apotek, og barnas hus i alle fall. Mener jeg leste at man kunne bruke den smokken hele tiden de skulle ha flaske pga måten den er designet på..

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg tror du kan bruke samme smokken hele perioden, fordi det kommer såpass mengde med melk som barnet suger seg til:)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Her tar det litt tid før han får tak i flasken.

Om flaske ikke funker godt, bruk medisinglass. Sånne små i plass. Sett deg med bena på bordkanten eller opp i sofaen og legg babyen mellom bena. Dekk ham godt til. Sett glasset inntil munnen (vi må også legge en hånd oppå hodet) og trykk det lett ned mot underleppa, og tøm på.

Vi begynte med det på sykehuset, og fortsatte en god stund før vi nå har gått over til flaske, som han ikke skjønte i begynnelsen. Han får i seg en del luft slik også, så det er viktig at babyen får rape godt etter mating, men han har fått lufta greit ut og det har ikke blitt noe skriking, men god og mett baby som sover leeenge

Tusen takk for mange tips:) nesten så jeg ikke tør å si det høyt men jeg prøvde nan i dag på mam tutteflaske (måtte gå fra strl 2 til 1 på smokken) og han slurpa i seg 130 ml gutten. Måtte bare prøve på dagen for å se om han faktisk ikke fikk det til, men jammen jore han det. Han har i tillegg sovet i snart 2 timer i strekk, noe han ikke har gjort på 3 uker..

Det viktigste er ikke ammingen, men det er å kunne fungere som mor og å være opplagt. Men det er ikke kjekg å leke med tanken på å slutte med ammingen. Til dere som både gir mm(fra pupp) og mme, hvordan gjør dere det?

Tusen takk for mange tips:) nesten så jeg ikke tør å si det høyt men jeg prøvde nan i dag på mam tutteflaske (måtte gå fra strl 2 til 1 på smokken) og han slurpa i seg 130 ml gutten. Måtte bare prøve på dagen for å se om han faktisk ikke fikk det til, men jammen jore han det. Han har i tillegg sovet i snart 2 timer i strekk, noe han ikke har gjort på 3 uker..

Det viktigste er ikke ammingen, men det er å kunne fungere som mor og å være opplagt. Men det er ikke kjekg å leke med tanken på å slutte med ammingen. Til dere som både gir mm(fra pupp) og mme, hvordan gjør dere det?
Hva er ille med nan?

Jeg ammer så mye jeg kan og gir mme når han fremdeles er sulten, samt en god flaske på kvelden. Det blir stadig mer mme :(

Om dagen prøver jeg alltid med pupp først og om det ikke blir nok, får han flaske i tillegg.

Hadde veldig lite lyst å bruke mme før, men nå er jeg glad for at vi har muligheten til å strekkr natta litt og ikke minst at jeg kan ta en tur ut alene, og far får mata likevel.

kristinepg.no

Skjønner ikke hva som er så "fyfy" med mme?!
Ser det til stadighet er flere og flere som skriver om dette i negativ/nedlatende forstand.

Jeg forstår selv at mme ikke kan "erstatte" det som brystmelken gir. Det sier seg selv.
MEN! Husk at det sikkert er mange her inne som ikke kan amme/ikke har nok melk, - og de er ingen dårligere mødre av den grunn.

Personlig har jeg ikke fordommer mot noe, og om jeg hadde det ville jeg holdt meg for god til å nevne det her inne mtp at dette kan være et sårt tema for mange.
Folk må få gjøre det de selv ønsker, og det som passer for seg og sitt barn. Man vet selv hva som er best for sitt barn og hva som fungerer/ikke fungerer.

Man gir kjærlighet,nærhet og omsorg, uavhengig om man gir mm eller mme, og personlig mener jeg at det å være en god mor innebærer langt mer enn å produsere melk!

Min erfaring med den lille her er at om flasketuten er skrudd for hardt på blir hun sint og langt i fra fornøyd.. men om jeg skrur den på så den ikke er lekk men langt i fra hardt på går det som en drøm.

Jeg også delammer og gir da nan1 ved siden av.

Vi har blitt så heldig at hun sovner 21-22 og sover gjerne til 06:30!

Min erfaring med den lille her er at om flasketuten er skrudd for hardt på blir hun sint og langt i fra fornøyd.. men om jeg skrur den på så den ikke er lekk men langt i fra hardt på går det som en drøm.

Samme her- ang søvnmønsteret:)
Fantastisk !

hva er effekten av å skru for hardt på? vil gjerne ha baby som sover så lenge!

kristinepg.no

kristinepg.no
Jeg har ikke testet ut dette. Jeg må skru mine skikkelig på hvis ikke kommer det en dråpe i ny og ne.

Jeg gir mme som siste måltid for kvelden og da holder berta nesten hele natten.
Våkner stort sett kl 05:00 hver natt, og da la hun seg 21:30.

kristinepg.no

Barnet må jobbe mye hardere og har lett for å sluke når det blir for hardt... Når man hører surkling i flaska er det lufttilgang i flaska hele tiden..

Men dette er jo bare MIN erfaring.. Frøkna var våken veldig ofte ila natten før jeg begynte med dette :-)

(

kristinepg.no

Barnet må jobbe mye hardere og har lett for å sluke når det blir for hardt... Når man hører surkling i flaska er det lufttilgang i flaska hele tiden..

Men dette er jo bare MIN erfaring.. Frøkna var våken veldig ofte ila natten før jeg begynte med dette :-)

(

Back
Topp