Trenger råd ang katt

rosahårdått

Forumet er livet
Novemberlykke 2015
Før jeg går helt på veggen!

Den er alltid på kjøkken benken. På evig jakt etter mat selv om skåla dens er full. Kan ikke ha noe stående fremme. Ikke engang frukt.

Jeg har våknet til ett kjøkken fullt av mel da jeg desverre glemte en 4 pk mel på kjøkken benken.

Jeg har funnet katten, oppå komfyren med hodet ned i en gryte med kokende pasta!

Å denne katten mjauer ikke, den griner. Heeeele tiden. Ingen som har hørt lignende. Det er helt ekstremt å holder oss våkne på nettene!

Nå har den i tillegg begynnt å tisse å besje inne. ( er ikke noe galt med den/ er ikke syk det er sjekket )

Den får masse kos og oppmerksomhet så er ikke det..

Jeg holder på å bli gal :( trodde det skulle hjelpe å kastrere men neida. Det gjorde faktisk bare vondt verre...

Det er to grunner til at jeg aldri skal ha katt.

Den ene er at min sønn er allergisk.

Den langt, langt, langt viktigere årsaken er at tanken på en katt på kjøkkenbenkene gir meg fnatt.

Du har min medfølelse, eller hva jeg skal si. Man er jo glad i dyra, men den der hadde muligens ikke blitt lenge hos meg. Men jeg fordrar jo altså ikke katter.

Vi har hund da. Hun har ikke tilgang til hele huset når vi er borte, bare kjellergangen (det hun har plassen sin) og trappa. På natta er hun sånnsett fri, men bare fordi hun likevel sover. Går hun opp begrenses hun til kjelleren igjen. Hun liker mat og kan forsøke å forsyne seg mes rester fra bordet, men virkelig aldri angripe en pakke mel eller ei gryte som koker.

Har ingen råd desserre :( mammas katter er alltid på benken de også! Vi har en nyttårsaften spist kalkun der lårene var spist opp av kattene mens kalkunen stod til tining :p

Den ene katten vår er også kjapp til å hoppe opp på benken, så vi har ikke mat fremme hvis kattene er inne. Passer alltid på grytene når vi lager middag, evt hiver kattene ut når vi skal spise ;) Men høres rart ut at den ikke skyr varmen? Det gjør våre, og spiser forsåvidt ikke frukt.. Ville hørt med dyrlegen om råd!

Jeg anbefaler deg å ta en prat med dyrlegen og se om de kan gi deg noen råd.

Den ene katten vår er også kjapp til å hoppe opp på benken, så vi har ikke mat fremme hvis kattene er inne. Passer alltid på grytene når vi lager middag, evt hiver kattene ut når vi skal spise ;) Men høres rart ut at den ikke skyr varmen? Det gjør våre, og spiser forsåvidt ikke frukt.. Ville hørt med dyrlegen om råd!
Ville å tro varmen skremte den men neida.. Den er ekstrem :o jeg skulle bare hjelpe dattera mi med noe å trodde virkelig ikke det var noen fare for pastaen.

Men sånn generelt så tror jeg ikke den er helt god . Uff kansje stygt å si men det er jo ikke normalt.
Ja jeg må nok det :/ for dette holder jeg ikke ut mere :(

Min katt bæsjer ikke i kassa si. Han har fobi mot det:p Kjedelig, men ikke noe stort problem for meg. Må bare vaske over med grønnsåpe når jeg plukker det opp.

Han får selvsagt ikke gå på benken når vi lager mat, men vet han er der nå vi er borte/sover. Gidder ikke irritere Meg over det . Vasker over benken før jeg lager mat:)

Tror faktisk jeg hadde valgt å avlive den, når den har fått dyrlegesjekk men likevel er så "rar" om han putter hodet i ei kokende gryte er jo noe riv ruskende galt?

Tror faktisk jeg hadde valgt å avlive den, om han putter hodet i ei kokende gryte er jo noe riv ruskende galt?
Er det jeg å tenker :(
Men samtidig føler jeg meg helt fæl som tenker tanken :(
Har prøvd alt føler jeg :/ å katten har det jo bra her hjemme . Hat alt den trenger får kos osv.
Men tenker noe må jo være galt :(

Katter liker ikke eddik, så du kan prøve å bytte ut rengjøringsmiddelet med eddikløsninger. Det kan kanskje hjelpe. Ellers så hjelper det kanskje med en sprayflaske med vann, som du kan sprute på katten med. Er ikke fan av å ta den i nakkeskinnet, så det fraråder jeg.

Er det jeg å tenker :(
Men samtidig føler jeg meg helt fæl som tenker tanken :(
Ja det skjønner jeg, jeg hadde en katt som oppførte seg lignende. Tror han var enten hjerneskadet på et vis eller var innavla. Han gjorde så mye merkelig og tålte ikke den andre katta vår helt plutselig. Jeg valgte å avlive han til slutt, orka rett og slett ikke mer. Drit på gulvet, knuste blomsterpotter, kloret opp alle vinduskarmer.
Er katten din gammel? Kanskje han begynner å bli senil?

Hadde forresten en katt som spiste alt. Og sprayflaska og masse klapping og tramping i gulvet hjalp ikke på den. Den reagerte heller ikke på varme ;-)

Katter liker ikke eddik, så du kan prøve å bytte ut rengjøringsmiddelet med eddikløsninger. Det kan kanskje hjelpe. Ellers så hjelper det kanskje med en sprayflaske med vann, som du kan sprute på katten med. Er ikke fan av å ta den i nakkeskinnet, så det fraråder jeg.
Har prøvd alle de.. Eller ikke det med nakkeskinnet da for det er jeg i mot selv..

Ja det skjønner jeg, jeg hadde en katt som oppførte seg lignende. Tror han var enten hjerneskadet på et vis eller var innavla. Han gjorde så mye merkelig og tålte ikke den andre katta vår helt plutselig. Jeg valgte å avlive han til slutt, orka rett og slett ikke mer. Drit på gulvet, knuste blomsterpotter, kloret opp alle vinduskarmer.
Er katten din gammel? Kanskje han begynner å bli senil?
Nei den er bare 10 mnd.
Men har vert sånn hele tiden :(

Vår katt prøvde et par ganger å hoppe opp på bordet, ble sendt på hode ut døren og klar beskjed om dette ikke er ok, da sluttet han faktisk og aldri igjen...

Med dyr må du ta de i gjerningsøyeblikket

Har den fått ormekur?

Her hadde vi det samme problemet da jeg hadde hypermeisis og mannen hadde derfor ansvaret for kjøkkenet. Det stod konstant matrester igjen på benken og bordet. Få rutine på å rydde vekk alt og vask godt så det ikke lukter fra noen små smuler engang. Ta ut søppel minst en gang om dagen. Hver gang katta er på benken så kast den ut med en gang - konsekvent.

Prøv å ha rutine på å gi den noe. Aldri gi mat fra kjøkkenbenken eller spisebordet. Regner med den har tørrfor i skåla si. Du kan ha fast rutine på at hver morgen/kveld når den kommer inn så gi en ss med boksmat som kanskje er mer fristende og blir litt snacks. Prøv å variere tørrforet innimellom, kan hende den er lei

Den ene katten min er helt ørsk på mat. Den var ekstra ille da den var liten - skjønte rett og slett ikke grensesetting så lenge det var snakk om mat. Det gikk seg litt til etterhvert.

Last edited:
Er jo bare "babyen" enda... :P

Har en tulling av en katt selv. Akkurat sprutet på den for å få den ned fra kjøkkenskapene.( altså overskapene)

Katter liker å utforske. Ha en sprayflaske med eddikvann eller sitrusvann. Det skal de ikke like. Ellers er det bare å passe på. Ha leker osv. Katter kjeder seg fort. De er også nattdyr så utslit den ved masse lek før leggetid.

Huff så slitsomt.. prøv med eddik å vaske kjøkkebenk å div med å se om den skyr det da!
Er glad i katter jeg men det der hadde jeg ikke orket i lengden! Må jo hive den ut når dere lager mat da, stenge kjøkkenet på natta viss det går?

Huff så slitsomt.. prøv med eddik å vaske kjøkkebenk å div med å se om den skyr det da!
Er glad i katter jeg men det der hadde jeg ikke orket i lengden! Må jo hive den ut når dere lager mat da, stenge kjøkkenet på natta viss det går?
Har prøvd alt av eddik. Den bryr seg ikke..
Går heller ikke an å stenge kjøkkenet for er åpen løsning :(

Back
Topp