Trenger råd angående amming

mmmi

Glad i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Junibollene 2023
Hei!

Mitt lille gull blir fire uker til helgen. Har hele tiden følt at amming går fint og han har tilsynelatende diet godt. Til tross for det gikk han seint opp i vekt de første ukene, selvom han hadde mange våte bleier (både tiss og bæsj), virket kvikk og var våken i perioder. En bedagelig type som er glad i å slappe av, men har aldri virket slapp/medtatt.

HS foreslo å fastsette amming til 20-30 min og tilby baby flaske etterpå. Enten mme eller mm, jeg har gitt ham mm. Fikk beskjed om å gi 30-40ml. Han gikk da opp 145g på fire dager.

Har sett i ettertid at sugetaket ikke har vært det beste, og produksjonen min har vært lav. Nå er dog produksjonen bedre (pumping og hyppig amming) og vi har jobbet med teknikken.

Jeg kjenner veldig på at jeg føler det er feil å fastsette ammingen til et visst antall minutter. Mtp at han er så liten er det ikke den mest effektive spisingen alltid, og han sovner av og til litt. Jeg syns derfor det er synd å skulle avslutte amming og gi flaske. Pluss at jeg mener amming skal være koselig og bidra til nærhet. Ligger han lenger ved puppen tenker jeg at det er fordi han trenger det, og det føles unaturlig å avslutte midt i en god spiseperiode.

I dag har jeg ikke gitt flaske for å teste, og merker nå at han vil die oftere. Selve ammingen går bedre, er mer effektiv, sugetaket er fint og det er mindre kaving foran puppen. Jeg har ikke like mye melkespreng og mindre smerter. Jeg mistenker at dette er direkte konsekvenser av at han ikke har fått flaske, og tenker at det er mer gunstig slik. Ofte når jeg forsøker å vekke han for å mate (når jeg har spreng og trenger å lette på trykket), er han ofte ikke sulten og virker å være dypt i melkekoma fordi han har fått pupp + flaske. Og jeg må derfor pumpe sprengen bort.

Jeg føler meg veldig noob på dette og kunne gjerne trengt litt råd ☺️ Tenker dere at det er forsvarlig å slutte med flaske og heller amme oftere? Evt bare gi flaske innimellom? Nå som produksjonen min har økt betraktelig tenker jeg selv at det nok vil gå fint. Siden vi begynte med flaske har jeg merket mer kaving med puppen enn før, og det virker i blant som han «kjeder» seg litt og at melken kommer sent. I dag er vi tilbake der vi var før flaske med godt sugetak og lite uro.
 
Jeg ville prøvd å veie han før og etter amming noen dager når du gjør det på den måten du foreslår for å se om han får i seg nok. Vei først et par ganger før og etter måltid når du gjør det på helsesøstermåten, så har du noe å sammenlikne med. Hvis han ikke er for tung, kan du legge han på en lett fjøl av plast på en digital kjøkkenvekt. Det fungerer kjempefint fram til baby + vekt når fem kg.
 
Jeg ville prøvd å kun amme og avtalt med helsestasjonen for å veie om rundt en ukes tid for å se om vekta går opp:)
Man bør være obs på at baby kan bli ”lat" på puppen om h*n vet at det kommer en flaske med mat som ikke trenger å jobbe så mye for.
Jeg brukte en stund på å få skikkelig melkeproduksjon så min fikk mme i tillegg fra starten av, først med kopp og så fikk han flaske rundt 3 ganger per dag. Jeg gikk lei av rotet og sølingen med kopp:hilarious:
Jeg la han også til puppen så ofte som mulig (i tillegg til litt pumping) og kuttet gradvis ned på mme til han til slutt bare fikk morsmelk og hadde da en ekstra kontroll for å se om vektøkningen tilsa at jeg kunne fullamme:)
 
Enig med de andre. prøv,og så veier du babyen hyppigere noen ganger nå så du vet. Babyen vokser fort og får fort større munn og bedre sugetak, så dersom gjaldt for noen ukersiden kan ha forandret seg. Følg med form, tissebleier og vekt så ser du om babyen har det slik den skal.
 
Synes det høres ut som du har fått til noe bra her! :love2

Støtter de andre, gå over til å bare amme – og vei ham jevnlig for å være sikker på at han fortsetter den gode vektøkningen.
Her vi bor kan vi stikke innom helsestasjonen for veiing ca når vi vil (men må avtale først pga korona). Kanskje er det slik hos deg også?

Hvor lenge de spiser vil jo absolutt variere. Min (sju uker) ligger ofte 40–50 minutter (på begge bryst til sammen), men på morgenen ligger han ofte bare i ti minutter.
Leste et sted (kanskje Ammehjelpen?) en god formulering om noen ganger er de bare tørste, andre ganger vil de spise julemiddag. :smug:
 
Jeg måtte begynne å gi flaske etter annenhver amming da vesla vår gikk endel ned i vekt. Hun var da 3 uker gammel. Jeg startet med 3. hver time fra start. Først ammet jeg henne i 15-20 min. Jeg fikk beskjed om at dette var den effektive tia babyen spiste, deretter var det mest kos. Da hun ikke gikk noe særlig opp begynte vi med annenhver time, med flaske annenhver gang. På natt vekket jeg henne en gang ett par dager, men da hun ikke sovnet igjen sluttet vi med det. Etter ca 5 uker sluttet jeg å gi henne flaske. Hadde time hos HS ca annenhver uke, i tillegg til at jeg fulgte med på kjøkkenvekta. Fullammet frem til hun var 6 mndr. Har gradvis begynt med mer fast føde, men ammer fortsatt flere ganger om dagen. Vi koser oss! Noe jeg aldri hadde trodd... Og flaske vil hun fortsatt ikke ha
 
Back
Topp