Trenger noen tips ift amming og pumping!

HappyogOlagutten

Elsker forumet
*MIA*
Melka kom på dag 3 for fullt. Og jeg har såå mye melk. Lillemor har mer enn nok for å si det sånn. Vet at det skal stabilisere seg etterhvert. Men frem til det må jeg jo pumpe meg for å ikke få tette melkeganger/brystbetennelse.
Men hvor mye skal jeg pumpe ut for å lette på trykket? Jeg kan jo ikke pumpe meg tom heller. Og er det dumt å pumpe, vil jeg bare stimulere til mer produksjon? Guuud man glemmer fort fra sist! ;)

Noen ganger spiser hun fra begge bryst, og da er det greit, da gjør jeg ikke noe. Men går det over 4 timer mellom amminger er det 2 sprengte basketballer. Eller om hun er mett etter 1 bryst da må jeg tømme det andre..

Husker jeg fikk overproduksjon sist gang da jeg tok i bruk pumpa. Endte opp med en pupp som ble tett og lillegutt fikk eb favoritt. Plagdes lenge med den ene puppen og slutta til slutt å amme på den. Fikk tips om å ta Lecitin kapsler mot tette melkeganger og det hjalp veldig. Prøv å håndmelk istedenfor å pumpe, bare så den verste sprengen forsvinner. Jeg har som sagt ingen god erfaring med pumping;)

jeg håndmelket bare litt for at lillegull skulle få tak når sprengen var verst slik at det skulle stabilisere seg selv.. så prøvde å ikke røre for de var så ømme.. var litt obs og masserte hvis jeg kjente noen små klumper i brystet..

etterpå brukte jeg pumpe for å få opp produksjonen for å donere til premature..

Jeg gikk i dusjen og masserte og håndmelket ut det verste, det hjalp veldig! I tillegg spiste hun en gang i timen...

Men jeg fikk én vond pupp under melkesprengen pga feil sugeteknikk, den brukte jeg sånn brystbeskyttelse med melkeoppsamler på og smurte med Purelan i 1,5 dag, og pumpet den slik at jenta fikk melka fra den også, men puppen fikk hvile og gro. Jeg pumpet først 40 ml, neste gang 60, 80 og så 100... prøvde meg fram, så hvor mye hun drakk og om hun ble mett av det.
Heldigvis gav melkesprengen seg allerede etter den 1,5 dagen.

Men jeg merket at hun ble sugeforvirret på de få gangene jeg brukte flasken... vi brukte mer tid på å legge henne til brystet. Men det kom seg det også når puppen ble god og pumpingen ikke var nødvendig:)

Jeg syns det var greit å pumpe en gang om dagen sist, slik at puppene ble ordentlig tømt en gang. Denne gangen har jeg ikke hatt behov, da snuppa vil spise annenhver time :) på natta hver tredje-fjerde time, men da spiser hun ekstra mye på morgenen så det også går bra. Virker som det med pumping er veldig individuelt? Noen sverger til det og andre ikke...

Jeg har ikke pumpa noe, tenker det stabiliserer seg fortere uten for mye ekstra stimulering. Har bare massert de vonde områdene/klumpene når jeg har dusjet, da har jo litt melk rent ut uten at jeg har stimulerert med pumpe/håndmelking.

Husker jeg fikk overproduksjon sist gang da jeg tok i bruk pumpa. Endte opp med en pupp som ble tett og lillegutt fikk eb favoritt. Plagdes lenge med den ene puppen og slutta til slutt å amme på den. Fikk tips om å ta Lecitin kapsler mot tette melkeganger og det hjalp veldig. Prøv å håndmelk istedenfor å pumpe, bare så den verste sprengen forsvinner. Jeg har som sagt ingen god erfaring med pumping;)

Jeg fikk samme beskjed som du sier her fra sykehuset.

Om det skulle bli for mye, bare pump/håndmelk så trykket forsvinner. Tømmer man ber man om økt produksjon.

Back
Topp