Trenger noen tips ang bleieavvenning

Rappo

Forumet er livet
Nå er snuppa så og si avvent. Men, det vi sliter med er nr 2. Hun får panikk om hun må gjøre det på do. Sier at det er farlig. Jeg sier at det ikke er det, prøver å spørre hva det er som er farlig. Men, får ikke noe svar. Er nok litt vanskelig å svare på for henne.

Så det ender som regel opp med at vi må finne bleia for å gjøre nr 2. Ellers får hun det ikke til, og får kjempevondt i magen. Jeg sier at det er ekkelt å bæsje i bleia og at det bare er babyer som gjør det. Det er mye bedre å gå på do. Noen som har flere tips/erfaringer å komme med? Eller skal jeg bare gi det litt tid?

Sliter med det samme selv, han sleit voldsomt med bæsjen da vi begynte med avvenning, fikk skikkelig hard avføring og fikk vondt når han skulle bæsje, men han gjorde det på potta flere ganger. Var noen svææææære pølser som kom ut så kan godt forstå det gjorde vondt, han satt og auet seg skikkelig når det kom ut. Så ble bæsjen normal igjen men han nekter å gjøre det på potte eller i do. Tissingen er ikke noe problem men ikke tale om at han bæsjer i do. Hadde håpet vi skulle fått orden på det til han begynner i barnehagen igjen for ellers må han gå med bleie der for de gidder ikke bytte truse og bukse på han om han bæsjer i trusa. Så trenger tips selv, har holdt på sånn i et par mndr snart nå. Lei av å vaske bæsjetruser liksom. [:-]

Han sier selv at han skal bæsje i do men gjør det aldri, har prøvd å lokke med både det ene og det andre men ikke tale om. Har liksom ikke lyst å slenge på han bleia igjen nå heller, det går jo så fint med tissing og han nærmer seg 3 år. [X(]

Det er mange barn som har det slik, og jeg mener det er viktig å følge barnets ønsker, for å ikke skape en som ikke går på do i det hele tatt.

Prøv dere frem med potte kanskje? Legge papir i doen før hun skal bæsje? Noen kan jo være redde for "ploppet" som kommer[8|]

Nevøen min var også slik, og der tok de på bleie når han skulle bæsje, og en dag ble han bare klar for å gjøre det på doen.

Håper det ordner seg snart. Her skal vi også fremdeles bæsje i bleie, og har gått 2 skritt tilbake hva gjelder avvenning[&:] Men, det kommer seg nok snart[:D]

Hun har alltid nektet å gå på potte, så tror ikke det er aktuelt. Kan prøve med papir i do ja. Men, vi tar det i hennes tempo. Godt å høre at jeg ikke er den eneste med det problemet[:)]

ORIGINAL: Bdancer

forklar hva som er forskjellen på å bæsje i bleia og i do. at i bleia ligger bæsjen intil rompa så den blir møkkete. i do så hopper den nedi vannet og sier splash eller plopp. Ikke mas om at hun skal gjøre det, bare i en lett samtale utenom situasjonen. Kan hjelpe å ha papir oppi så det ikke spruter vann tilbake. Jeg ville sagt at når bleiepakken er tom så har vi ikke mer bleier så da må hun bæsje på do. Hatt henne med inn når jeg bæsjet og vist og snakket... Snakk som om det er den mest normale ting i hele verden og at det er en selvfølge at man bæsjer på do. om du spør om hvorfor hun synes det er skummelt så underbygger du det fakta at det kan være skummelt. om du skjønner?

Akkurat slik har vi gjort med L, og han går rundt og sier "mamma bæsje do, pappa bæsje do og Leander bæsje do" men han bæsjer jo bare i trusa si eller i bleia allikevel. Han skal se både vår bæsj når den har havna i do [8D] og sin egen bæsj som vi jo kaster i do når vi tar av trusa. [:-] Snakker med ham om det at han slipper å bli møkkete i rompa og må vaskes om han bæsjer i do, driver ikke og maser på ham om det, men er som en vanlig samtale innimellom. Han er helt enig og neste gang han må bæsje skal han gjøre det på potta eller i do sier han, men det skjer ikke. [8D] Får vel bare håpe han finner ut han vil bæsje på selv med tid og stunder, er bare så kjipt at de i barnehagen absolutt vil ha bleie på han hele tiden siden han kanskje bæsjer i trusa en gang iløpet av dagen. Han har ikke noe fast tidspunkt for bæsjing så er ikke så lett å slenge på han bleie bare for at han skal bæsje.

Magnus var slik han og. Nå gjør han det i do. Men det hender han gjør i fra seg i nattbleia si før han kommer inn til oss. Vi tok på han bleie etter 3 dager uten avføring. Sa han fint kunne gjøre det der. Nå har han bare nattbleie. Bare ta tiden til gode så går det over:)

Back
Topp