Trenger noen tips ang. bilsete...

lillefixen

Gift med forumet
Vi må ha nytt bilsete til småen nå, og har bestemt oss for at vi vil gå for bakovervendt så lenge som mulig..
Problemet er bare at vi har litt trangt baksete.. bilen vår er en stasjonsvogn (Suzuki Baleno), så det bør jo egentlig være god plass til barnesete, men syns det allerede er trangt.. Nå har vi et Acta Graco m/base.. vet ikke om basen har mye å si?
I tillegg så syns jeg baksetet er litt "bratt", det skrår liksom veldig nedover, dvs. at setet har lett for å bli veldig rett i ryggen..
Burde vært en oversikt et sted på nettet over hvilke seter som passer i hvilke biler [&o]
Så; bakovervendte seter som ikke tar veeldig stor plass?
På forhånd tuusen takk for tips [;)][:)]

brio zento er vel et av de setene som tar minst plass bakovervendt. Har det selv og er veldig fornøyd[:D]

ORIGINAL: nina

brio zento er vel et av de setene som tar minst plass bakovervendt. Har det selv og er veldig fornøyd[:D]

Vet du hvor lenge det kan brukes (kg?)

ORIGINAL: lillefixen

Vet du hvor lenge det kan brukes (kg?)

opp til 25 kg bakovervendt. fra 9 kg forovervendt, og fra 15 kg som beltestol med kun bilens sele.

Mener ikke å henge ut nina men var det ikke Brio Zento som ble slaktet i test? De har kanskje gjort utbedringer av den.

ORIGINAL: cattis83

Mener ikke å henge ut nina men var det ikke Brio Zento som ble slaktet i test? De har kanskje gjort utbedringer av den.

det ble vel slakta siden det ikke var montert ordentlig tror jeg. Stolen har en eller annen godkjenning  i sveige, og for å få den godkjenninga skal det være en bra stol.

(ja er så flink til å forklare)[8D]

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2007/1179829514.01?expandedtopic=1179829007.5

Kastes fremover Men en av de aller dårligste stolene er altså en Brio-stol. Det kjente merkenavnet innenfor en rekke barneprodukter, har den populære stolen Brio Zento som vi i år ønsket spesielt å teste. Og det viste seg å være med god grunn – for stolen kommer dårlig ut.
Hovedgrunnen til dette er at produsenten «frister» prisbevisste foreldre med en stol som er godkjent fra fødselen og helt til barnet er 25 kilo. Dermed inngår man altfor mange kompromisser. I kollisjonstestene i de minste vektgruppene får stolen gjennomsnittlige karakterer. Altså ikke dårlig.
Det er først med de største testdukkene at den dårlige kvaliteten avdekkes.
I kollisjonen blir stolen kastet av bilsetet og ned mot dørken, slik at hodet på testdukken blir kastet inn i setet foran. I våre kollisjonstester er det alltid det dårligste testresultatet som danner grunnlaget for totalkarakterene

det ble vel slakta siden det ikke var montert ordentlig tror jeg. Stolen har en eller annen godkjenning  i sveige, og for å få den godkjenninga skal det være en bra stol.

Det stemmer, setet er T-godkjent i Sverige i tillegg til at det er E-godkjent. T-godkjenningen har svært  strenge krav i forhold til belastning på hode/nakke ved en kollisjon. Så langt er det bare bakovervendte seter som faktisk har oppnådd denne godkjenningen. 

ORIGINAL: Helene Harefrøken

Det stemmer, setet er T-godkjent i Sverige i tillegg til at det er E-godkjent. T-godkjenningen har svært  strenge krav i forhold til belastning på hode/nakke ved en kollisjon. Så langt er det bare bakovervendte seter som faktisk har oppnådd denne godkjenningen. 

der fikk du forklart det jeg ville litt bedre[8D]

ORIGINAL: Emmeline

Britax Secura tar ikke så stor plass, pluss at den har en justeringmekanisme for bratte seter, i tilegg til justering av hvilestilling i stolen. Går fra 0-25 kg.

Dette her må jeg sjekke opp, justeringsmekanisme for bratte seter høres ut til å være akkurat det vi trenger [;)]
Har også hørt mye skryt om Britax...

Back
Topp