Trenger noen synspunkt ang. hund... *lang*

Mirari

Elsker forumet
Oktoberskatter 2014
Ja, vi har da altså to hunder, den eldste er så ukomplisert som man kan få det. Den yngste (kinesisk nakenhund 2år), er ikke så enkel.... Dette er en hannhund, og han har store problem med å forstå at å gå på do, det er noe man kun gjør ute.... [&:]

Det går bra i lange perioder (3 -4 mnd), så plutselig blir han helt tullerusk og tisser overalt inne. Til og med i sin egen seng... Dette gjør han uavhengig av hvor mange ganger jeg/vi tar han ut og lufter han.

Er jo helt håpløst, og veit ikke hva jeg skal gjøre! Samboer har mest lyst til at vi skal kvitte oss med hele hunden, og det skaper mye sur og kranglete stemning her hjemme ang. hele bikkja... [>:]

Tenker jo litt som så at har nok litt for lite tid til å trene han, og det er ikke mye vi kommer oss ut å går tur på denne tiden av året, og når det var skikkelig kaldt, så fikk han sår på pilten pga. kulden... [X(] Og da måtte jeg jo holde han inne (kun ut på do seff).

Ikke tåler han å være alene hjemme heller, viss han er løs veit vi jo aldri hvor han har "gjort ifra seg", og sitter han i bur er hele hunden tilgrist av urin og avføring... [:'(] Sitter han derimot i buret i bilen, så holder han alltid tett!

Utenom dette, er han jo verdens beste lille kosehund! Alltid blid og glad, kosete og herlig!!!

Dette er en hunderase jeg hadde ønsket meg i mange år, og han er jo lille gutten min... Men, er det verdt det å krangle med samboer om å få beholde han? Føler jo også kanskje at det er litt "vann over hodet" med denne hunden som kun er husren i perioder, og en liten baby å ta vare på!

Noen som har noen råd, synspunkt eller et eller annet?!

Syns det er vanskelig! Og har i utgangspunktet ikke lyst til å omplassere, men begynner snart ikke å se noen andre løsninger.... [&o]

Og, er eldste tispe? kan han ha kommet i "puberteten" og har behov for å markere mer? kan jo hende? [8|] om han ikke er så gammel

Begge deler.... Av og til så går han rundt og tisser samtidig.... [&:]

Var jo klar over at små hunder kan være litt vanskelig å få husrene, men det her er ekstremt...

Nei eldste er en kastrert hannhund...

Og som sagt, kan gå lange perioder der det er ingen "uhell", så er det plutselig på an igjen en liten uke...

Samboer påstår at hunden er "dum i hodet".... [8|][:-] Men vil påstå at den er intelligent, med unntak av det her da...

Men om han ikke tisser i buret i bilen, tenkt på å prøve å ha det inne og se om han tisser i det da? [8|] kanskje det lukter tiss i buret hans og at han derfor tisser der? vet ikke jeg, men hunder pleier jo egentlig ikke gjøre fra seg i senga si... trur jeg

Nei, det er helt unormalt at de gjør ifra seg der de sover! Vi har prøvd, det buret vi hadde i bilen før å ha han i det inne i huset, endte med at han knakk bunnplata... [&:]
Har ikke råd til at han skal ødelegge det i bilen òg....

Blæh! Er så vanskelig det her, vi bor et stykke uti "gokk" òg, så det er ikke lett å få tak i ekspert hjelp....

Kan du ikke ringe en ekspert da? Jeg tar spørsmålene over telefon og har fått masse verdifull hjelp når vi har hatt problemer med hundene her[:)]
Skjønner både deg og mannen din godt! Veldig frustrerende når de er slik....[:'(]

ORIGINAL: itzy

Kan du ikke ringe en ekspert da? Jeg tar spørsmålene over telefon og har fått masse verdifull hjelp når vi har hatt problemer med hundene her[:)]
Skjønner både deg og mannen din godt! Veldig frustrerende når de er slik....[:'(]

Kan du anbefale noen?

Ja det er drit frustrerende (bokstavelig talt [8|]) ! Aldri vert borti hund som er på den her måten før!

Har ikke peeeiling på hund, så har ingen tips eller råd å komme med.. Men det første jeg tenkte var at jeg IKKE hadde ville la en liten baby krype rundt på gulvet når han når som helst kan ende opp i en haug med tiss som han kanskje får i seg..

Er jo ikke lenger til de kryper overalt.. Håper i alle fall du finner ut av det. SKjønner det må være fælt å kvitte seg med hunden sin.

Var en skikkelig flink en i Drammen som heter Kent, men husker ikke etternavnet, skal prøve å finne kontaktinfo!

Niwero.no er også flinke - utdannet atferdsterapeut/hundetrener.

Anbefaler alle hundetrenerne fra Turid Rugaas egentlig: http://www.turid-rugaas.no/

Hvis du ikke skal bruke ha i avl eller utstilling ville jeg prøvd og kastrere han og se om det hjelper [;)]
Jeg har 3 små hunder og alle er renslige [:D]

ORIGINAL: Klarforbaby

Har ikke peeeiling på hund, så har ingen tips eller råd å komme med.. Men det første jeg tenkte var at jeg IKKE hadde ville la en liten baby krype rundt på gulvet når han når som helst kan ende opp i en haug med tiss som han kanskje får i seg..

Er jo ikke lenger til de kryper overalt.. Håper i alle fall du finner ut av det. SKjønner det må være fælt å kvitte seg med hunden sin.

Ja det er jo akkurat sånne ting vi tenker på... [:o] Tenkte at det var noe han ville vokse av seg, men dengang ei....

ORIGINAL: tinuzz

Hvis du ikke skal bruke ha i avl eller utstilling ville jeg prøvd og kastrere han og se om det hjelper [;)]

Spørs om det ikke ender med det ja... Siste utvei... [:-][:o]

Men du som er aktiv innenfor hundemiljøet, har du noen gang hørt om en hund som oppfører seg slik???

Har kopiert dette fra svar på Canis.no om å tisse inne... håper du kan finne noen nytte i dette... [:)]

Håper dere finner en løsning på dette problemet...

Hvorfor han tisser ?

Jeg foreslår følgende årsaker, og det er sannsynligvis en av delene:

- sykdom - så få ham veterinær-undersøkt så fort som mulig.

- er han undersøkt og er frisk, så har det noe med stress å gjøre. Stress (adrenalin) påvirker direkte det hormonet som holder på vannbalansen i kroppen vår, slik at når stresset blir høyt, kommer vannet ut. Vi svetter og tisser oftere, hunder kan ikke svette så mye, så de tisser desto mere.

- dette stresset kan komme av mange ting: altfor streng og dominant eier
løpetispe i nærheten (hormoner gir stress)
kjefting og straff for tissingen
andre årsaker - som typen mosjon, trening, leking, for mye av noe, eller for voldsomt. Generelt for store krav i hverdagen, rykking i band på tur, bruk av smerte i trening og håndtering

Få eierne til å skrive opp nøyaktig når og hvor han gjør det, så kan dere antagelig se hva som skjedde i forveien. Det kan også komme pbåde en og to dager etterpå, så ikke se på umiddelbart i forveien. Er hunden generelt stresset, så er det verre å se sammenhengen - da kan det lønne seg å få hjelp til å analysere hele greia.

Turid Rugaas

huff, så frustrerende situasjon. Skjønner at det er vanskelig og skaper en del konflikt i heimen. Håper dere finner en god løsning på dette og at du slipper å måtte gi bort hunden. De blir jo som ett barn nesten!
Har ingen gode tips desverre, men ønsker deg masse lykke til

jeg ville kasterert han, se om det hjalp. [:)]

Er han sjalu? kanskje det er hans måte å vise noe? tisser han når dere er ute med han?
Kjenner ei som har 2 nakenhunder, og han ene er vist enda ikke renslig, om det er rasen aner ikke jeg da. [:)]

ORIGINAL: Summer Frost

ORIGINAL: tinuzz

Spørs om det ikke ender med det ja... Siste utvei... [:-][:o]

Men du som er aktiv innenfor hundemiljøet, har du noen gang hørt om en hund som oppfører seg slik???

Nei desverre så har jeg ikke det! ikke så ille iallefall! Uhell skjer jo men ikke at de går bevisst inne på do!
Håper du finner utav det![;)]

Kent Aslaksen! Ring han, han er hundepsykolog og har en utrolig kontakt med hunder kun ved hjelp av positive metoder. Og elsker å snakke om hund[:D]
Tlf 91 82 86 75

Back
Topp