Trenger noen råd om arbeidssituasjon

Avokado95

Forelsket i forumet
MayDay2021
Hei!
Jeg jobber på barnevernsinstitusjon (omsorg) og på min avdeling har vi en ungdom som ved tilfeller er fysisk voldelig med å kaste feks glass og gjenstander mot personalet. Peker kniver mot personalet og truer med å drepe. Ungdommen er også svært verbal og tar opp mye av energien til oss som er på jobb. Generelt hele arbeidsplassen er ustabil og alle er utslitte, stressa og flere er sykemeldt pga situasjonen vi er i.

Lurer egentlig bare på om noen har gode råd på hva jeg burde gjøre eller om noen her har hatt lignende jobb..
Var ikke redd sånt før, men nå er jeg livredd for å bli truffet eller havne i en situasjon hvor jeg risikerer barnet i magen.. Er jo bare litt over en måned gravid men hvor mye stress skal man tåle og hvor langt skal man strekke strikken? :(

Tror i teorien du har krav på å få tilrettelagt arbeidsplassen din og slippe å håndtere ungdom som kan skade deg. Jeg hadde muligens valgt å sykemelde meg, din egen helse og velvære i svangerskapet er viktig.

Du har vell rett på svangerskapspenger dersom arbeidsplassen ikke kan tilrettelegge slik at risikosituasjoner unngås. Svangerskapspenger vil være et bedre og mer riktig valg enn sykmelding ettersom du da ikke tappes for trygderettigheter. Håper det ordner seg, hørtes ikke ut som en kjekk situasjon og jeg forstår godt at du er redd:Heartred

Jeg ville snakket med eventuell fagforening/tillitsvalgt på jobb om dine rettigheter og muligheter. Å risikere din helse, som da vil påvirke barnets helse er ikke en god situasjon å stå i. Følg eventuelt dems anbefalinger. Eventuelt snakk med sjefen og legen din. :wideyed:

Sniker: Arbeidsplassen skal ha på plass rutiner for slikt, og du skal omplasseres til annet arbeid. Mulig det er fra uke 12, men snakk med dem allerede nå. Dersom de ikke har slike rutiner på plass snakker du med jordmor. Viktig at du ikke skal sykemeldes, men ha svangerskapspenger. For det er ikke sykdom hos deg som gjør at du ikke kan jobbe, men at jobben din er farlig for barnet i magen. Lykke til!

Tusen takk for svar :Heartred
Ei på jobben vet jeg fikk svangerskapspenger fordi jobben ikke kan tilrettelegge for andre arbeidsoppgaver. Eneste tilretteleggningen de har prøvd seg på tidligere er å be kollegaen ta seg av ungdommen. Noe som vil være svært belastende for den jeg jobber med. Jobber medleverturnus, så bor og lever på jobb over mange dager.

Tillitsvalgt har vært sykemeldt lenge. Det er mildt sagt ingen kontroll der om dagen :schocked028

Det er ikke tillitsvalgt, men leder du må snakke med. Du kan evt gå til legen først og få en bekreftelse/krav fra han om tilrettelegging av arbeidsplassen, og så gå til leder om du føler deg "tryggere" da. Men det er leder som står ansvarlig for å tilrettelegge arbeidsplassen for deg :)

Tusen takk for svar :Heartred
Ei på jobben vet jeg fikk svangerskapspenger fordi jobben ikke kan tilrettelegge for andre arbeidsoppgaver. Eneste tilretteleggningen de har prøvd seg på tidligere er å be kollegaen ta seg av ungdommen. Noe som vil være svært belastende for den jeg jobber med. Jobber medleverturnus, så bor og lever på jobb over mange dager.

Tillitsvalgt har vært sykemeldt lenge. Det er mildt sagt ingen kontroll der om dagen :schocked028
Hørtes ut som en veldig kjapp og «jalla» løsning fra bedriftens side. Det vil jo heller ikke være en fullstendig beskyttelse for deg. Høres ut som at svangerskapspenger kanskje blir veien å gå..

Back
Topp