Trenger noen innspill her jeg.. *lang*

Bare Kari

Forumet er livet
Jeg vet at det er jeg som "overreagerer" her.. Men det er jo en grunn til at jeg gjør det..

I dag: I en engelsktime sitter jeg og hun ved siden av meg og skriver noe som ikke hadde noe med det læreren sto og snakket om, men vi fikk likevel med oss det som ble sagt. Læreren spør oss om vi følger med og vi svarer jo ærlig, men at vi hører hva hun sier. Det hun snakker om gjentar hun flere ganger hver time pga at det er en regel som er veldig vanlig å gjøre feil og hun har gjort det til sin fanesak å fjerne denne feilen. Skjønner derfor at hun er veldig engasjert. Hun sier: "Ja, hvis dere gjør denne feilen på neste prøve så vrir jeg om nakken på dere, altså!"

Jeg VET at dette er bare noe hun sier og at det var bare for å uttrykke hvor irritert hun kom til å bli dersom vi, etter så mye gjentakelse og tid, gjør samme feilen. Det var lystig stemning i klassen mens hun fortsatte: "Jeg kommer til å slå dere ned hvis dere ikke klarer dette nå osv osv osv osv..." (Flere voldsreferanser)

Alle i klassen ler.. Unntatt meg.

Jeg har jo opplevd misbruk, mishandling, vold og alvorlige trusler tett på kroppen i fire år, så jeg kjente at jeg fikk en stor klump i halsen når hun sto og sa alt dette, selv om jeg VET at det bare var tull.. Jeg har jo slitt veldig mye med angst osv pga det jeg har opplevd. Heldigvis har jeg fått det såpass på avstand nå, men om det hadde vært like etter så tror jeg faktisk at jeg hadde brutt litt sammen.

Så kommer det jeg trenger litt innspill på:

Synes dere at jeg skal si ifra til henne hva jeg synes om det hun sa? Tanken slo meg på å skrive et anonymt brev. (Vil ikke at hun skal vite at det er meg.) Vil ikke at hun skal ta det opp i klassen heller.. Vet ikke helt hva jeg vil si ifra for heller.. Lette på hjertet? Jeg synes kanskje bare det var litt voldsomt å si slike ting..? Hva synes dere?

En ting er å si den første kommentaren på spøk, men når det baller på seg sånn så synes jeg det blir veldig feil!

Jeg hadde bedt om en samtale med henne jeg (og begynt å fulgt med i timen)[;)]

Om det støter deg syns jeg du skal si ifra (gjerne anonymt brev). [:)]

Tja.. jeg ville kanskje snakket med henne, vet det er litt flaut. men tror det er lurere enn å skrive anonymt brev. Men nå er jeg veldig åpen overfor lærerne, og det har hjulpet meg en del. Du kan jo bare si at du de kommentarene satte deg litt ut fordi du har opplevd vold. Du trenger ikke si så mye rundt det.
Hun har jo taushetsplikt? Eller husker jeg helt feil?

ORIGINAL: Tøsa

Jeg synes det var greit å si "vri om nakken..."
Men når hun dro den enda lenger og skulle slå dere ned, så synes jeg det ble litt drøyt.
Sikker på at hun ikke sa "slå ned på" ?

Nei.. Det var en god del voldsreferanser. Sa mye mer enn det jeg har sagt her, men siden jeg ikke husker ordrett alt, så nevnte jeg bare noe av det.

ORIGINAL: Furteguri og sønn

Tja.. jeg ville kanskje snakket med henne, vet det er litt flaut. men tror det er lurere enn å skrive anonymt brev. Men nå er jeg veldig åpen overfor lærerne, og det har hjulpet meg en del. Du kan jo bare si at du de kommentarene satte deg litt ut fordi du har opplevd vold. Du trenger ikke si så mye rundt det.
Hun har jo taushetsplikt? Eller husker jeg helt feil?

Jeg tror også det er lurest å skrive eet anonymt brev. Kjenner jeg sliter med å holde tilbake tårene bare ved å skrive det her. Jeg VET at jeg ikke klarer å si det til henne face-to-face uten å knekke helt sammen. Og det vil jeg jo ikke..

Hmmm.. En lærer skal da virkelig ikke stå og si sånne ting??
Jeg hadde nok tatt det opp med enten henne eller andre som kunne snakket med henne om det. Det er ikke greit at læreren kommer med trusler om vold, selv om du vet at det bare er på spøk og i en tullete setting..
Vold er jo liksom aldri greit, ei heller trusler om det, selv om de er tomme...

Si ifra du![:)] Skriv et brev hvis det er det letteste for deg!

Skjønner at det var tøft for deg.

si i fra, en lærer skal ikke si sånt uansett.. de skal ikke true med å vri om nakken på elevene, selv om det var tomme ord... Håper det ordner seg, masse klemmer[:)]

Tycker överhuvudtaget inte att du överreagerar! Jag har själv upplevt missahandel, både psykiskt o fysiskt o det sätter sina spår så jag förstår precis att du reagerar som du gör. Jag är likadan själv. Är nu flera år sen jag blev utsatt för detta men än idag har jag svårt att hantera hot o konflikter o något som jag lärt mig är att det måste min omgivning ta hänsyn till o hjälpa mig med. Så jag tycker du ska ta upp det med henne, för det är inte rätt o säga sånt.

Ja syns du skal si fra. Uansett åssen du vil si i fra på!

Tusen takk for at dere tok dere tid til å lese og å svare! Tror jeg skal ta meg tid til å skrive dette brevet i morgen.[:)]

Jeg hadde kommet til å reagert veldig om en lærer hadde stått å sagt slike ting. Har aldri opplevd mishandlig eller noe slikt selv, men alvorlig talt slik sier man bare ikke.
Tror kanksje jeg hadde prøvd å si ifra på en ålreit måte. Fortelt hvordan du opplever det, og samtidig forklar at du forstår at det bare er en talemåte, men.... Synes ikke det passer seg å bruke slikt språk, men kan ordlegge seg på en mer ålreit måte

Jeg skjønner, at det er vanskelig for deg å snakke om det, men synes det er søkt å levere et anonymt brev. Skriv gjerne et kortfattet og konsist brev, men lever det personlig. [:)] Det blir mer tyngde bak, når man vet hvem som har levert det. [;)]

ORIGINAL: Mirus

Jeg skjønner, at det er vanskelig for deg å snakke om det, men synes det er søkt å levere et anonymt brev. Skriv gjerne et kortfattet og konsist brev, men lever det personlig. [:)] Det blir mer tyngde bak, når man vet hvem som har levert det. [;)]

Jeg er bare redd for at hun da ønsker å snakke med meg om det, og det kommer jeg ikke til å takle.. Derfor synes jeg det er lettere å gjemme seg bak et anonymt brev enn å stå frem med hvem jeg er og be om at det ikke blir snakket om.. For det tror jeg hun da veldig gjerne vil selv om jeg ikke vil det..

Ta det opp med tilittsvalgt i klassen, og be den ta saken videre? De har taushetsplikt.
Eventuelt ta det til høyere hold på skolen, en lærer skal ikke si sånt til elevene sine, uansett!!! [:@]

ORIGINAL: aita

Ta det opp med tilittsvalgt i klassen, og be den ta saken videre? De har taushetsplikt.
Eventuelt ta det til høyere hold på skolen, en lærer skal ikke si sånt til elevene sine, uansett!!! [:@]

Det er meg det, gitt[8D] Jeg vil ikke ta det noe lenger enn dette.. Det var ikke noe big deal egentlig.. Alle var fullstendig klar over at det var en uttrykksmåte, selv om det var en unødvendig uttrykksmåte..

ORIGINAL: Rugebolla

syns det er litt merkelig å formulere seg sånn når man er lærer jeg da.. [8|] men si ifra du så snakker hun sikkert ikke sånn igjen ! [:)]

ORIGINAL: Destiny85

En ting er å si den første kommentaren på spøk, men når det baller på seg sånn så synes jeg det blir veldig feil!

Jeg hadde bedt om en samtale med henne jeg (og begynt å fulgt med i timen)[;)]

ORIGINAL: YsePyse

Si ifra du![:)] Skriv et brev hvis det er det letteste for deg!

Skjønner at det var tøft for deg.

mhm

Back
Topp