Trenger noen gode råd jeg!!

Ctina

Elsker forumet
Jeg har skrevet her en del før om utdannelse. Jeg har jo som sagt før ikke barn og ikke prøver enda, dette er fordi jeg ikke har utdannelse. Jeg går kun andre året på vgs nå og kunne gått ut i lære nå, men jeg ønsker ikke å bli det jeg går nå allikevel[&o] Så neste år har jeg søkt allmenn påbygging, noe jeg egentlig ikke har så veldig lyst til for da må jeg bare gå enda flere år på skolen og det er ikke noe jeg ønsker. Jeg begynner mildt sagt å bli dritt lei, for jeg fokuserer så mye på at jeg vil bli ferdig så jeg kan kjøpe oss hus og stifte familie. Nå er jo søknadsfristem gått ut for å søke, men rådgiveren på skolen min har sagt hun kan endre på det nå om jeg ønsker. Så jeg begynte å tenke på å ta andre året omigjen innen interiør (går nå frisør).. Da har jeg kun to år igjen på skolen siden jeg allerede hade grunnkurs formgiving. Men så kommer det opp mange spørsmål der og da, om det er det jeg vil, om jeg vil lære ditt og datt osv!!![:@] 

Og jeg synes ikke rådgiveren er noe god på råd jeg. De er så opptatt av at alle skal gå allmenn påbygging.

var dritt lei skolen jeg oxo...ikke for at jeg ikke var flink på skolen å sånn men for at jeg ikke orka mer.hadde ganske gode karakterer da...derfor så gikk jeg hele vgs og to år ut i lære og fikk meg jobb...angrer virkelig ikke på hvorfor jeg ikke tok påbygg å sånn for hvis du er lei så nytter det ikke å ta påbygg da blir du mer drittlei av skolen......men det er for all del ditt valg...

ORIGINAL: SiBeL

var dritt lei skolen jeg oxo...ikke for at jeg ikke var flink på skolen å sånn men for at jeg ikke orka mer.hadde ganske gode karakterer da...derfor så gikk jeg hele vgs og to år ut i lære og fikk meg jobb...angrer virkelig ikke på hvorfor jeg ikke tok påbygg å sånn for hvis du er lei så nytter det ikke å ta påbygg da blir du mer drittlei av skolen......men det er for all del ditt valg...

Hadde jeg hatt lyst til å bli frisør så ville jeg valgt lærling, men jeg har ikke litt lyst lenger, interesserer meg ikke for det lenger. Så jeg vet liksom ikke helt hva jeg burde gjøre.

ORIGINAL: Mrs.Black

hadde tatt å gått 2 året (igjen) på interiør jeg.. greia etter det er jo at du kan velge (om du kanskje ombestemmer deg igjen) så kan du gå lærling med interiør ELLER frisør!

det er bedre å angre på 2 år enn 4[:D]

skulle ønske jeg hadde gått form og farge jeg selv! og valgt noe med interiør...
(men her sitter jeg som lærling på en grønnsaks fabrikk[:o][>:][:(][&:][:D])

Hva gikk du på vgs? Det ser ikke ut som du er veldig fornøyd med yrkesvalget ditt[&:] Så utrolig kjedelig. Jeg får kanskje komme meg til en rådgiver i morra jeg da å snakke med henne[;)]

Er det noen som vet om det går an å bytte nå så lenge etter søknadsfristen?[:)]

ORIGINAL: lillemæ

Jeg gikk ut som lærling etter jeg var ferdig på vgs.. Jeg holdt på med noe jeg ikke egentlig ville, men "slet" meg gjennom de to åra som kokkelærling. (de to åra gikk utrolig fort..) Etterpå gikk jeg påbygning. Jeg angrer ikke på at jeg sto løpet ut, for nå har jeg et fagbrev jeg slet rævva av meg for å få! Vet ikke om dette hjelper noe, men jeg har erfart at det kan lønne seg å slite seg gjennom, bare for å bli ferdig med noe...

Du er tøff som tok allmenn påbygging etter lærlingtida[:)] Det er det nok ikke alle som orker og gidder[8D] Jeg skal ringe inntakskontoret i morgen å høre om det er mulig å bytte for da går jeg andre året omigjen med noe annet også er det ett år igjen etter det.. Og ikke noe lærlingtid. Så hadde blitt ferdig med lærlingtida samtidig som jeg kan bli ferdig om jeg blir dette[;)] Som jeg skrev over her så vet jeg med meg selv at jeg kommer til å ende opp å kiwi ol. hvis jeg tar påbygging neste år. Så da får jeg heller ta påbygging etter jeg har fått den utdannelsen. [:D]

Veldig få vet hva de egentlig vil trives med når de er 16 år, og det er altfor mange rådgivere som ikek er flinke nok å gi råd (ironisk nok). Mitt tips må være å snakke med en eller flere som jobber med det du tenker på å bli. De vet fordeler og ulemper i sin egen jobb, og er de beste rådgiverne. Tror nok at de fleste føler det som et kompliment å bli spurt om råd, så ikke vær flau selv om du ikke kjenner noen som er det. Finn en bedrift og send en mail, så ser du om du får svar... Lykke til med yrkesvalget ditt! Vil du ikke gå allmenn påbygg, så ikke gjør det. Det er et tøft år, som mestres best om du er topp motivert.

ORIGINAL: SynnøveH

Veldig få vet hva de egentlig vil trives med når de er 16 år, og det er altfor mange rådgivere som ikek er flinke nok å gi råd (ironisk nok). Mitt tips må være å snakke med en eller flere som jobber med det du tenker på å bli. De vet fordeler og ulemper i sin egen jobb, og er de beste rådgiverne. Tror nok at de fleste føler det som et kompliment å bli spurt om råd, så ikke vær flau selv om du ikke kjenner noen som er det. Finn en bedrift og send en mail, så ser du om du får svar... Lykke til med yrkesvalget ditt! Vil du ikke gå allmenn påbygg, så ikke gjør det. Det er et tøft år, som mestres best om du er topp motivert.

Jeg synes det er en veldig ung alder å skulle bestemme det, ja[&:] Jeg var 15 når jeg søkte på grunnkurs, men det er nå sånn det er.

Kusina mi er interiørkonsulent, og sier at jobben er helt grei!! Det er en ganske god lønn til kun tre år på skole og[;)] Det er jo sikkert negative sider med det yrket og, men som hun sier da..

ORIGINAL: Tinamoor

hadde tatt å gått 2 året (igjen) på interiør jeg.. greia etter det er jo at du kan velge (om du kanskje ombestemmer deg igjen) så kan du gå lærling med interiør ELLER frisør!

det er bedre å angre på 2 år enn 4[:D]

skulle ønske jeg hadde gått form og farge jeg selv! og valgt noe med interiør...
(men her sitter jeg som lærling på en grønnsaks fabrikk[:o][>:][:(][&:][:D])

Hva gikk du på vgs? Det ser ikke ut som du er veldig fornøyd med yrkesvalget ditt[&:] Så utrolig kjedelig. Jeg får kanskje komme meg til en rådgiver i morra jeg da å snakke med henne[;)]

Jeg gikk Hotell & Næring jeg.. og jeg likte ikke lage mat ei gang.. jeg begynte der fordi jeg ikke kom inn på 1 valget mitt, og jeg tenkte: kuult, da kan vi (meg og venninna mi) bli bartendere og danse på bordene og åpne egen bar.. (sett litt mye coyote ugly..)[:D]

Huff da[&:] Den er utrolig kjip. Hadde du form og farge på 1 valget da eller?

Back
Topp