Trenger noen gode råd i en svært tung periode

M

Maritah91

Guest
Jeg har vært operert for muskelknuter flere gangen pga sterke mensensmerter og kraftig blødninger. Siste operasjon var i august da de fjernet en som satt inn i livmorhulen på innsiden, dette ble gjort fordi vi ville komme igang med ivf behandling. For 14 dager siden så ble jeg oppringt av legen der jeg fikk en dårlig beskjed om at de var usikre på om jeg hadde sakrom/stump i knuten som ble fjernet. Men legen i samråd med patalog har komme fram til at jeg burde fjerne livmor og eggstokkene. Jeg personlig føler at jeg ikke har fått en god nok vurdering eller behandling i dette. Jeg synes de kanskje burde undersøke meg på nytt for å være helt sikker på før de fjerner livmor. Jeg har ett veldig stort barneønske for tiden også, så alt er så vanskelig med tanke med å fjerne. Hvis de fjerner og tar prøver av livmor etterpå og kanskje fant ut at jeg ikke hadde noe sakrom likevel. Jeg er så fryktelig redd og trist om dagen, tanken på å kanskje ikke få opplevd å bli mamma. Så hadde vært godt med noen råd❤

Jeg har vært operert for muskelknuter flere gangen pga sterke mensensmerter og kraftig blødninger. Siste operasjon var i august da de fjernet en som satt inn i livmorhulen på innsiden, dette ble gjort fordi vi ville komme igang med ivf behandling. For 14 dager siden så ble jeg oppringt av legen der jeg fikk en dårlig beskjed om at de var usikre på om jeg hadde sakrom/stump i knuten som ble fjernet. Men legen i samråd med patalog har komme fram til at jeg burde fjerne livmor og eggstokkene. Jeg personlig føler at jeg ikke har fått en god nok vurdering eller behandling i dette. Jeg synes de kanskje burde undersøke meg på nytt for å være helt sikker på før de fjerner livmor. Jeg har ett veldig stort barneønske for tiden også, så alt er så vanskelig med tanke med å fjerne. Hvis de fjerner og tar prøver av livmor etterpå og kanskje fant ut at jeg ikke hadde noe sakrom likevel. Jeg er så fryktelig redd og trist om dagen, tanken på å kanskje ikke få opplevd å bli mamma. Så hadde vært godt med noen råd❤
Herregud, for ein grusom beskjed å få! Føler sånn med deg. Her er det iallfall veldig viktig å få ein «second opinion» frå andre ekspertar (privat i Norge eller i utlandet) om dette lar seg gjera økonomisk, for dette er jo så drastisk. Håpar i det lengste at det ikkje blir nødvendig for deg å fjerna livmor og eggstokkar. Sender styrkeklemmar! ❤️

Enig med Smuta, be om second opinion! Jeg tror du også kan få det ved annet offentlig sykehus. Men sjekk det opp. Det er temmelig drastisk å fjerne livmor og eggstokker på damer i fertil alder med et sterkt barneønske, så her må de være sikre!

Lykke til! :Heartred

Be om en samtale med både legen og klinikken. Få skikkelige svar og begrunnelse, og om du ikke er fornøyd med svarene ber du om en fornyet vurdering.

Jeg ville bedt om en samtale med legen, og om du ikke er fornøyd med svarene/vurderingene deres, be om utskrift av journal så du kan ta med og sjekke med noen andre for second opinion. Du får jo ikke muligheten til å ta ny prøve av knuten som de fjernet nå, men vurderingen av den kan du ta med til andre. Pass på å spørre om hva som evt er risikoen/mulige utfall om du velger å la vær å fjerne livmoren. Til slutt en stor klem fra meg :Heartred

Back
Topp