Trenger navne-hjelp! (gamle navn)

Andie

Blir kjent med forumet
Får forhåpentligvis vite kjønn 22.des og har for alvor begynt å tenke på navn nå! Jentenavn har jeg hatt klart i 15 år, men sliter med guttenavn.. Hadde i utgangspunktet to navn jeg tenkte jeg skulle velge et av, men nå som jeg er gravid føles de ikke riktige. Disse navnene er "gammelmannsnavn" og litt sjeldne. (rundt 500 som heter det nå, stort sett eldre) og jeg er allergisk mot supersjeldne navn og er redde disse skal være for sjeldne, selv om jeg veeet de ikke er det. Også er det litt vanskelig å se de for seg på en liten baby plutselig.

Jeg liker helst to-stavelsesnavn, i hvertfall ikke ettstavelses. Liker gamle norske navn, norrøne (ikke for sære) og navn med tysk opprinnelse. typ. Herman, Olav, Sivert, Ludvig osv.. Navn på navnetoppen er uaktuelt, aller helst vil jeg ha under 500 som heter det samme. Kravstor, jeg vet :)

blir utrolig glad om noen har noen forslag :)

Er selv veldig glad i navnet Emrik. Er et eldre skandinavisk navn som ble mest brukt til årsgruppen 90+ år. Det har blitt litt mere populært de siste årene, men tror ikke det er mange som har det. Har også andre varianten av navnet: Embrik.
Ellers er jeg ikke en kløpper til å komme på navn :P

Uten å ha sjekket statistikk:
Bernhard
Konrad
Edmund
Harald
Evert
Henrik
Herman
Johan
Johannes
Jørgen
Peter
Sigmund
Tankred
Verner/Werner

Uten å ha sjekket statistikk:
Bernhard
Konrad
Edmund
Harald
Evert
Henrik
Herman
Johan
Johannes
Jørgen
Peter
Sigmund
Tankred
Verner/Werner

Takk for så masse fine tips! mange her jeg har vært innom, men Peter og Jørgen ser jeg at jeg kan føre på lista mi! takk!

Samuel
Michael
Wilhelm
Edward
Karsten

Konrad, Anton, Emrik, Kyrre og Edvard er alle gutter som blir i min babys aldersgruppe i barnehagen, så jeg tenker kjør på med oldeforeldrenavn! Selv valgte jeg et navn som sjelden har vært på navnetoppen, men holder seg jevnt fra år til år.

Navn på lista mi som kanskje kan passe dine kriterier:

Hermod
Fartein
Elstein
Eldar
Eljar
Eyolv
Hogne
Sigder/Siger
Våle
Heljar
Viljar
Vinjar

Eller er disse kanskje for sjeldne og uvanlige..?

Gustav
Lars
Henning
Stian
Knut
Tarald
Ole

Olaves
Baste
Lauritz
Lavrans

Back