Trenger man planter i akvarium?

FancyPants

Forumet er livet
Jeg har et bittelite akvarium med en kampfisk i. (tipper akvariet er max 15 liter). Akvariet har pumpe.
Problemet er at den blir så sinnsykt mye grønske/alger rimelig kjapt. Noe som gjør at jeg må bytte ut omtrent alt vannet til stadighet, og det er jo ikke særlig bra har jeg forstått.
I dag kasta jeg plantene da jeg rengjorde, for de så alt annet enn bra ut. Trenger jeg å kjøpe nye? Jeg føler liksom at jeg har fjernet grunnen til algene her nå, hehe..
Går det evt an å ha en algespiser sammen med kampfisken? Vil det hjelpe?

Hadde aldri sånne algeproblemer da vi hadde stort akvarium når jeg var yngre.

Er det noen som har litt peil på det her?

Har hørt at hvis du har kampfisken din i et akvarium på 20 liter, er det ikke plass til flere fisk..

Du bør ha planter, ja. De bidrar til å holde miljøet sunt. Viktig å velge riktig plante i forhold til type fisk, da. [:)]
Hvis du plages med alger, bør du kanskje bytte filteret i pumpa litt oftere, evt bytte materiale i den. Bruker du kullfilter eller vatt nå? Det er jo også viktig å regulere lystilgangen for å begrense algevekst. Det kan fort bli et problem i små akvarier pga liten vannmengde.

Vi har planter og malle (algespiser) sammen med kampfisken i et lite 19 liters akvaruim,sånn Aqua Kids.og det går helt fint.Vi sørga for å handle i en dyrebutikk av noen som hadde ordentlig peiling på fisk,for å unngå å gjøre en bommert.Så du kan fint ha andre fisk sammen med kampfisken,bare hør i dyrebutikken hva slags type som går sammen.Som f.eks maller eller platyer går fint med kampfisk,selv i et lite akvarium.
Også er det veldig viktig å ha akvariet stående et sted det ikke kommer sol/dagslys til,da kommer alger med en gang.

ORIGINAL: *Musti*

Har hørt at hvis du har kampfisken din i et akvarium på 20 liter, er det ikke plass til flere fisk..

De på dyrebutikken sa at det var plass til to fisker til da vi kjøpte akvariet og kampfisken. Fikk med to andre som jeg ikke husker navnet på i farta, men de hakket kampfisken ihjel. Derfor er jeg litt skeptisk.[&o]

Det er ikke noe direkte dagslys, men står jo i rom med vinduer..

Jeg vet ikke helt hva slags filter vi har, men det ser ut som stålull. Også har vi en lampe over da.

Jeg kan så sinnsykt lite om dette her, føler meg helt molbo.[&:]

Mannen min har jobbet med det.. Han har lært meg litt forskjellig[:D]

Nei du trenger ikke ha planter i akvariet til kampfisken, men planter lager mer naturlige miljø i akvariet.

Alger kommer ikke alene fra planetene men den kan være med å bidra, alger oppgstår i vannet når vannet blir veldig næringsrikt (som for eksempel når fisken gjør fra seg) og mye varme og lys gir alge vekst.. (Har du lampe over akvareiet så burde algevennelig, slikt for du jo på dyrebutikk)

Når du rengjør akvariet så burde du gjøre rent alt i akvariet, inkl stener og slikt for da tar du bort alge veksten.

Det kan også være lurt å kjøpe algetabletter dette kan hjelpe på alge problemet ditt..

ORIGINAL: Camilla*Theodor

Mannen min har jobbet med det.. Han har lært meg litt forskjellig[:D]

Nei du trenger ikke ha planter i akvariet til kampfisken, men planter lager mer naturlige miljø i akvariet.

Alger kommer ikke alene fra planetene men den kan være med å bidra, alger oppgstår i vannet når vannet blir veldig næringsrikt (som for eksempel når fisken gjør fra seg) og mye varme og lys gir alge vekst.. (Har du lampe over akvareiet så burde algevennelig, slikt for du jo på dyrebutikk)

Når du rengjør akvariet så burde du gjøre rent alt i akvariet, inkl stener og slikt for da tar du bort alge veksten.

Det kan også være lurt å kjøpe algetabletter dette kan hjelpe på alge problemet ditt..

Oi, algetabletter! Finnes det? Da må det kjøpes inn..
Jeg vasker alt mulig når jeg renser akvariet, men fikk beskjed der jeg kjøpte at jeg skulle bytte ut en tredjedel av vannet hver 3 uke. Nå er det sånn at jeg bytter ut nesten alt vannet oftere enn det..

ORIGINAL: fairy

Det er ikke noe direkte dagslys, men står jo i rom med vinduer..

Jeg vet ikke helt hva slags filter vi har, men det ser ut som stålull. Også har vi en lampe over da.

Jeg kan så sinnsykt lite om dette her, føler meg helt molbo.[&:]

Ok, det er mlurt å ha tidsbryter på lampen. Står lyset på hele tiden får du mye algevekst. Ville brukt vanlig vatt i filteret. Slik som man bruker til putefyll.

les hva som står om alger på akvaforum.

http://akvaforum.no/text.cfm?id=1693

kan jeg spørre hvilket filter du har? blåfilter er absolutt best!

ORIGINAL: turboquattro

Takk!

Jeg vet ikke hva slags filter det er men det ser ut som stålull..

da hadde jeg byttet til blåfilter matte. er det svart det som ser ut som stålull? for da kan det hende du har kullfilter. for det skal byttes minimum hver 3-4 uke.

Takk!

da hadde jeg byttet til blåfilter matte. er det svart det som ser ut som stålull? for da kan det hende du har kullfilter. for det skal byttes minimum hver 3-4 uke.

Ja, det er svart! Det skal byttes så ofte, ja.. Fikk ingen beskjed om det da jeg kjøpte.. JEg har bare vasket det med rent vann, jeg. Må bytte da!

Takk!

Ja, det er svart! Det skal byttes så ofte, ja.. Fikk ingen beskjed om det da jeg kjøpte.. JEg har bare vasket det med rent vann, jeg. Må bytte da!

Der var problemet, ja..
Fins også masse, masse norske akvariesider og forum der du kan lære om fiskehold. [:)]

Takk!

etter den tiden er kullet mettet å begynner å avgi det det har tatt til seg. hvis du vasker filteret i rent vann dreper du filterbakteriene. så da starter du i prisippet filteret på nytt hver gang du vasker det. som igjen gjør at akvarium er i ubalanse (å da får du masse alger).

vil anbefale deg å lese dette.

http://akvaforum.no/text.cfm?id=1859

http://akvaforum.no/text.cfm?id=1685

Kampfisk trenger ikke planter (men den liker seg best med).. Men alle andre fisker trenger mye planter.. 

Når du har et så lite akvarie,så kommer algene veldig fort...hadde et på 60 liter som jeg kvittet meg med da det var mye jobb med. Hadde ett på 110 liter samtidig,og det var sjeldent det var masse alger i det.

Neste uke skal vi få oss nytt akvariet.250-300 liter. Gleder meg[:D]

ORIGINAL: Sicily

Du bør ha planter, ja. De bidrar til å holde miljøet sunt. Viktig å velge riktig plante i forhold til type fisk, da. [:)]
Hvis du plages med alger, bør du kanskje bytte filteret i pumpa litt oftere, evt bytte materiale i den. Bruker du kullfilter eller vatt nå? Det er jo også viktig å regulere lystilgangen for å begrense algevekst. Det kan fort bli et problem i små akvarier pga liten vannmengde.

Kullfilter skal kun brukes til å sile ut medisiner osv etter sykdom.. Kullet tar knekket på så mange av de gode bakteriene i vannet, som fiskene trenger for at det ikke skal bli nitritt i vannet..

ORIGINAL: lindaen

ORIGINAL: Sicily

Kullfilter skal kun brukes til å sile ut medisiner osv etter sykdom.. Kullet tar knekket på så mange av de gode bakteriene i vannet, som fiskene trenger for at det ikke skal bli nitritt i vannet..

Ja? Har ikkje anbefalt nåkka kullfilter, æ. [;)]

Back
Topp