trenger litt tips/råd. ang rift etter fødsel

lykkeliten

Glad i forumet
Hei. Har et litt kleint problem
Fødte for et par uker siden, og føler at jordmor ikke helt tok riktig valg ved å ikke sy da jeg bare fikk et lite rift. Men føler at det ikke er som det skal der nede. Ved første fødsel måtte jeg sy 3 sting og da føkte jeg etter det hadde grodd at alt var bra. Men nå føler jeg et ubehag. Føler at der riften var ikke har grodd samme . Og er bekymret for at dette kommer til å plage meg senere i livet. Når mensen kommer tilbake og sånn med tanke på tamponger og for å ikke snakke om når man en gang skal ha sex igjen.
Lurer på hva jeg kan gjøre med det.

Heisan!

Det er ikke så uvanlig at en kan få litt småplager med rifter som ikke er sydd, men det pleier å gi seg i løpet av de første 3-6 ukene.
Det du evt kan gjøre er, å snakke med din jordmor i svangerskapsomsorgen, og be om å få komme innom slik at hun kan se på det. Det lar seg ikke gjøre å sette sting etter så lang tid, fordi der ikke er friske sårkanter som vil gro.
Jeg tror at der er gode muligheter for at ubehaget gir seg gradvis, men hvis du ikke føler at det "stemmer", er det ingenting i veien for å be noen se på riften.
Jeg tviler også på at en slik liten rift vil plage deg framover :greet025

Mvh jordmor Grethe

Takk for svaret. Men problemet er at selve riften har grodd men ikke sammen men bare grodd hver for seg. Jeg føler at dette ikke kan kalles en rift. Jeg føler at det både ser ut som og føles som jeg revnet da jeg fødte og ikke bare fikk en liten rift. For da burde det jo grodd sammen. Ved første fødsen fikk jeg 3sting og alt grodde samme og føltes normalt ut. Men nå føler jeg at denne riften som jordmora ikke sydde som hun mente ville gro sammen og gjøre at det ville se ut som det gjorde før . Men det gjlr ikke det. Fordi det er blitt så mye større åpning siden det ikke har grodd sammen.
Svangerskapsomsorgen? Hva er det ?

Jeg skjønner!
Vet du, da tviler jeg egentlig på at det er mulig å gjøre noe særlig med riften før du evt føder igjen.
Da kan en klare å lage friske sårkanter slik at riften gror ordentlig.
Men, blir dette vondt for deg, eller at du fortsatt føler at problemet vedvarer etter noen uker, be jordmor om å se på det!

Håper problemet løses for deg!

Mvh jordmor Grethe

Så løsningen er å få en unge til :p hehe. Da må jeg nok bare leve med det :p tror nok ikke gubben går med på å få en til . Får holde med to :)

Back
Topp