Trenger litt råd jeg

x1xPastella

Forumet er livet
Er ikke så veldig aktiv her for tida, men jeg har lissom ikke akkurat flust med tid. Driver å leser for tida til ny samling i utdannelsen som begynner neste mandag. Men.. det var jo ikke det som er problemet.

Problemet er Krisander. Han har vært så flink å gå på do i en periode, men nå er han helt på trynet. Både tisser å bæsjer på seg opp til 3-4 ganger om dagen. Han står på badegulvet å tisser og bæsjer i stedefor å ta av seg buksa og sette seg på do, som han for øvrig meget godt klarer selv. Vi prøver flere ganger om dagen å høre om han skal på do, men nei det skal han ikke. Og før vi vet ord av det så er det for seint.

Når han er ferdi så sier han unnskyld unnskyld unnskyld, hele tida når vi skifter på han så han er meget klar over at dette er feil.

Vi har prøvd alle slags reaksjonsmetoder. At dette går bra, litt småkjefting (denne vet jeg vi ikke skal bruke, men vi måtte jo prøve den å) og skuffelse, men det er ingen ting som hjelper. Til og med bestikkelser hjelper ikke.

Han gjør det i barnehagen og hjemme. Vi er helt rådvill. Håper det bare er en periode. Er det noen andre som opplever/har opplevd det samme?

Har dere noen gode råd, dere glupe damer?

Jeg vurdere å dra til legen med han, for det kan vel være en blærekatarr. Han har jo gått tissevåt ute en del ganger i barnehagen, og det er ikke direkte varmt ute. De har for øvrig på han bleie ute når de er i barnehagen nå. Jeg risikerer ikke at ungen blir sjuk av å være ute tissevåt.

Hvor lenge har han holdt på slik ? Er det noe spes hjemme eller i barnehagen som kan stresse han på noe vis ? Ellers har jeg desverre ingen gode råd å gi ...

Holdt på 1 ukes tid. Nei er ikke noe spes hverken hjemme eller på barnehagen som skulle tilsi at det skulle være noe som stresser han.

Ikke gøy når det blir sånn, men hender noen får "tilbakefall" en liten periode..
Greit å bruke bleie ute så han ikke blir dårlig.
Regner vel med at det går over etter en liten stund, har hatt endel gutter som har tissa på seg i bhg jeg jobber i høst. Ingen av de har hatt uvi.

Håper det snart går over!!

Det der er vEldig kjent her i huset! Det var da Ana Maria nettopp hadde sluttet med bleia... [:o]

Det gikk bra 2-3 første ukene da hun sluttet. Uhell bare 1-2 ganger i uka og vi så på det som ingenting. Hadde nesten forventet det. Tenkte at det er ikke lenge før hun er helt tørr..
Men Da begynte det. Akkurat som du beskriver det: Vi kunne spørre henne om hun må på do og hun svarte nei, men et par minutter senere så tisset hun på seg. Istarten var vi jo der hvor vi sa at 'det er ikke så farlig', men da det hadde gått ei uke og hun tisset på seg 4 ganger hjemme og 1-2 ganger på barnehagen ble vi veldig frustrerte. Det ble jo litt småkjefting, noe som vi ikke ville, men vi var sliiitne av all den skiftingen og klesvasken [8|] Jeg så at det tærte på Ana Maria og det tærte på oss. Vi kastet inn håndkleet og gikk over til bleia igjen! Vi bestemte oss for at neste gang skal hun bestemme selv hvis hun vil slutte, men vi skulle fortsatt passe på at hun bæsjet i potta og ikke i bleia. Jeg satte inn et indre mål for meg selv at vi kanskje skulle prøve bleieavvenningen igjen etter et 1/2 år (sommern 2010), men januar 2010 bestemmer hun seg plutselig at NÅ ville hun slutte. Imellomtiden hadde jeg fordypt meg i temaer om bleieavenning og stålsatt meg. Oppskriften vår var nå:
1. Ikke mase for ofte om hun må på do.
2.Ha potta i nærheten, så det ikke er langt å løpe.
3.Hvis hun gjør på seg, skift uten noe særlig prat, kun "Dette var synd, nå ble buksa våt.Tiss skal i potta".
4.Hun skal få bruke bleie ute til våren, da hun har mindre klær på seg.
5.Hun skal få bruke nattableia.
Hun hadde noen få uhell og vi fulgte den oppskriften hver gang det var uhell.
Det har gått glimrende siden. [:D]

Sommern 2010 sluttet Ana Maria med nattableia og den avvenningen gikk på samme måte; Gikk bra hele sommern, men da høsten og "mårrastresset" kom, da gikk vi på et smell. Da tisset hun isenga hver natt [8|] Denne gangen ventet vi ikke lenge med å gå over til nattableia igjen. Denne gangen fikk hun også selv  bestemme når hun skulle slutte med det igjen. Ville slutte etter 1 mnd [:)]

Mitt tips: Hva med å la Krisander bestemme selv når han er klar?

Back
Topp