Trenger litt råd her....

2barn+1påvei

Blir kjent med forumet
vi har to barn allerede som samboere. Barna har kun samme etternavn som faren. Vi skal gifte oss etter sommeren og han vil at alle 5 skal ha hans etternavn. Jeg er litt sta og ønsker ikke å endre etternavn.

Hva er fordeler og ulemper med å bare beholde mitt etternavn. Vil jo være den eneste i familien som heter det...men gjør det egentlig noe????

Skulle på 6 ukers kontroll for lilletøtta å mæ sjøl, hadde fått dobbeltime, men legen va ikke klar over at det va snakk om datter og mor siden vi har forskjellig etternavn. [emoji14] så etter ho hadde hatt kontroll ble vi sendt ut. Så ringte legen mens æ satt på venteromme å undra mæ over katti min time skulle være. Han innrømte nu feilen og forklarte at han trudde timen skulle være et hjemmebesøk [emoji14]

Sånne småe misforståelsa kan jo være en ulempe.

Men har ikke opplevd det som vanskelig. Vi har fortsatt forskjellig etternavn. Vi e ikke gift, å d ligg ikke i kortan enda. Trur nok æ blir å bytte navn hvis det blir sånn. Men ikke pga nåkka anna enn at æ har lyst sjøl. Kunne tenkt mæ å hatt mitt eget i tillegg, men uforenelige etternavn å sette i lag stopper det [emoji14]

Har hørt om tilfella hvor mor har fått problem på utenlandsreise fordi hun ikke har samme etternavn å da ikke sees som barnets mor. Å at de krever reisebekreftelse fra far.
Hær får barn mitt som mellomnavn å far's som etternavn

Her har barna samme etternavn som meg. Mannen har "sitt eget". Aldri skjønt hvorfor det bare er mannen som skal få føre sitt navn videre. Aldri opplevd noen problemer med det (for mannen sin del altså). Eneste jeg vet er at skal man reise utenlands så er det lurt å lage et skriv der man bekrefter at det er pappaen / mammaen (den med ulikt etternavn) som er far/mor. Gjorde det når mannen skulle på guttetur med eldstemann, men fikk aldri bruk for det. Men vet flere som har blitt stoppet pga det. Men det er jo bare en bagatell og en enkel sak å ordne ;-)

Hva med at begge tar hverandres navn, da, og barna får begge to, så heter alle det samme? Det er det eneste som kunne fått meg til å skifte navn i hvert fall, at gubben også gjorde det. [emoji12] Har inntrykk av at det blir mer og mer vanlig å gjøre det på den måten.
Vi er ikke gift og har hvert vårt etternavn. Datteren vår har mitt etternavn som mellomnavn og mannens etternavn. Jeg leker litt med tanken på å bytte om på rekkefølgen på nummer to, bare sånn av prinsipp, hehe.
Det går jo også an at du tar mannens etternavn som mellomnavn, så har du det i hvert fall på papiret at du heter det samme som ungene, selv om du fortsatt har ditt eget etternavn, og kan bruke kun det til daglig.

Her har de to vi allerede har fått samme etternavn som far. Vi er ikke gift. Nevnte for sambo at hvis vi skal gifte oss har jeg lyst at alle skal ha mitt etternavn. Han ble raskt litt usikker og svart at det ikke gikk, men når jeg forklarte at mitt navn er mye mer uvanlig enn hans ble han litt enig. Vi har ikke planer om og gifte oss ennå.(Har vært forlovet i ni år[emoji12]) Babyen i magen får nok samme navn som de andre. Så får vi se[emoji4]

Her har også barna kun hans navn. De går i bhg med min bror sine barn, som heter det samme som meg.. de klødde seg litt i hodet av dette en stund[emoji38]. Om vi gifter oss en dag, så beholder jeg mitt og tar hans. Ungene skal få slippe å ha masse navn tenker jeg[emoji4][emoji169]

Våre barn får fars etternavn, mye fordi det er et sjeldent etternavn, ikke mange som heter det. Da vi giftet oss beholdt jeg pikenavn, men la til mannen sitt navn. Føltes rett for oss å gjøre det på denne måten. :-)

Nå er vi allerede gift,men vi gikk for hans navn først og mitt til sist. Da det klang best og jeg ikke ville bytte etternavn. Så guttungen vil få det samme etternavnet som vi begge har.

Vi er gift men jeg har beholdt mitt etternavn. Mitt etternavn er veldig sjeldent mens hans er mye brukt. Det ender derfor med at mannens navn blir mellomnavn og mitt navn blir etternavn til barnet :) Mulig jeg tar hans som mellomnavn etterhvert slik at jeg blir hetende det samme som barnet!

Jeg kommer ikke til å ta mannen sitt navn når vi gifter oss, men det er fordi han er fra Island og da blir det litt rart. Jeg har veldig lyst til at han skal ta mitt etternavn i tillegg til sitt da. Vi tenker at barna våre skal hete mitt etternavn + hans navn og son/dottir etter islandsk tradisjon :) Har da lyst at han legger til mitt etternavn når vi gifter oss slik at vi får et felles navn i familien.

Jeg har bare etternavn fra min far (som mamma også hadde når de var gift). Da de skilte seg tok hun jo vekk det etternavnet, slik at vi nå ikke har noe felles etternavn. Jeg synes jo det er fint at man har et felles navn i familien, men det spiller jo egentlig ingen rolle. Man må jo bare velge hva som passer seg, er kanskje ikke alle navn som klinger like fint i lag heller :p

Jeg hadde et VELDIG vanlig etternavn før jeg giftet meg. Endte da med at jeg tok begge etternavna til mannen. Dette fordi begge er sjeldne og mellomnavnet (gårdsnavn) forsvinner ut av slekta om ikke vi fører det videre. Det og så er det noe med at om jeg skal ta svigerfars navn så kan jeg da også likegodt ta svigermor (som jeg har et nært forhold til) sitt navn.

Dette var diskutert lenge før forlovelse - giftermål var et spørsmål om når, ikke om. Så da vi fikk gutten vår fikk han de to navna av faren. Mannen fridde i dåpen til gutten vår, et år etterpå het vi alle det samme [emoji5]
Hadde nok ikke tatt begge hans navn om det ikke hadde en viss betydning. Mitt pikenavn er det nok av folk i familien min som kan føre videre [emoji5]

Her heter ungene mitt etternavn, veldig mange som reagerer på det. Synes nesten det er litt rart at samfunnet går på frem men vi står å stamper i gamle navnetradisjoner. Helt greit at folk velger fars etternavn, jeg har selv det, men blir bare irritert når folk går ut i fra at presten sa feil under barnedåpen! Kjenner eg blir litt oppgitt på gamle mønster, og sleng kommentarer.

Behold navnet ditt! Hvorfor skal du ta hans? Jeg har mitt navn, mannen min har sitt. Datteren vår heter "mitt hans" og neste skal hete "hans mitt" :)

Jeg har min mors etternavn, siden de ikke var gift eller hadde noen planer om det ble de enige om at hvis det var gutt ble det fars etternavn å motsatt hvis det ble jente. Egentlig helt greit for meg, har alltid vært nærmere min mors familie uannsett. Har mange ganger fått post fra fjerne slektninger etc som går ut ifra at jeg har min fars etternavn men ikke noe "komplikasjoner" utover det :D Min datter har sin fars etternavn å det får babyen også, både fordi han vil og at det er et sjeldent irsk etternavn :)

vi har to barn allerede som samboere. Barna har kun samme etternavn som faren. Vi skal gifte oss etter sommeren og han vil at alle 5 skal ha hans etternavn. Jeg er litt sta og ønsker ikke å endre etternavn.

Hva er fordeler og ulemper med å bare beholde mitt etternavn. Vil jo være den eneste i familien som heter det...men gjør det egentlig noe????
Gjør det noe da? Jeg synes ikke det i det hele tatt, hvis du vil beholde ditt eget forstår jeg deg godt. Selv byttet jeg til min manns da vi giftet oss, men min søster beholdt sitt da hun giftet seg og ingen som reagerte på det :)

Back
Topp