Trenger litt råd fra mammaer :-)

-BlueBerry-

Termin i oktober til første barn
Heisann,

Håper alle har det bra.

Jeg har planer om å vaske alle ting som jeg har kjøpt til babyen vår som har termin i oktober, for jeg føler dette vil være det lureste å gjøre/ for å ikke utsette den nyfødte for noe slags reaksjon av kjemikalier og slike ting. Det jeg lurer på er om dere også gjør dette? Og om det er bare klær som er det lureste å gjøre, eller om både bamser og tepper blir vasket før den nyfødte får være i nærheten av det?

Jeg lurer også på hva dere pakker i baggen som dere har med dere til sykehuset for fødselen? Jeg har laget en liste, men kjekt å se hva dere har pakket/planer om å pakke i tilfelle det er noe lurt jeg har glemt.

Alt er nytt for meg. Dette er mitt første barn. Og mulig jeg kommer med teite spørsmål, men beste er å spørre for å være sikker på det meste. Bedre å være klok enn etterpå klok ;-)

Klem til alle dere.

Heisann,

Håper alle har det bra.

Jeg har planer om å vaske alle ting som jeg har kjøpt til babyen vår som har termin i oktober, for jeg føler dette vil være det lureste å gjøre/ for å ikke utsette den nyfødte for noe slags reaksjon av kjemikalier og slike ting. Det jeg lurer på er om dere også gjør dette? Og om det er bare klær som er det lureste å gjøre, eller om både bamser og tepper blir vasket før den nyfødte får være i nærheten av det?

Jeg lurer også på hva dere pakker i baggen som dere har med dere til sykehuset for fødselen? Jeg har laget en liste, men kjekt å se hva dere har pakket/planer om å pakke i tilfelle det er noe lurt jeg har glemt.

Alt er nytt for meg. Dette er mitt første barn. Og mulig jeg kommer med teite spørsmål, men beste er å spørre for å være sikker på det meste. Bedre å være klok enn etterpå klok ;-)

Klem til alle dere.

Jeg har vasket alt av klær, sengetøy og tepper. Skal også vaske vaskeklutene, for jeg føler de er litt "rare" når de er helt nye. Bamser og sånne ting vasker jeg ikke, men alt som mini skal ha på seg blir vasket med nøytralt vaskemiddel . Jeg føler mye av nye klær er så stivt og ekkelt, så da hjelper det litt å vaske de først :)

Baggen har jeg ikke pakket enda, men jeg skal ha med meg:

- Permen med helsekort og andre papirer
- Myke bukser og gensere/topper som ikke strammer. F.eks ammetopper, gravidbukser
- Undertøy og sokker
- Ammeinnlegg
- Innesko som er lette å putte beina rett inn i
- Toalettsaker
- Nattbind
- Kamera, Telefon og lader
- Tar også med mini-mini kjølebaggen til å ha energi i til fødselen. Angrer på at jeg ikke hadde det sist.
- Tar også med ett skiftesett til mannen, man vet aldri om man får bruk for det ;)
- Tivoliradioen. Mange har radio på føderommet, men jeg kan ikke risikere at det ikke er det denne gangen. Jeg MÅ ha musikk.

Til mini skal jeg ha med:

- Klær som kan brukes på sykehuset
- Hentesettet
- Lue, sokker
- Teppe
- Bilsetet
- Tutt

Du skal IKKE være redd for at spørsålene dine er teite. Alle har ventet sitt første barn og alle har hatt mange spørsmål som man har følt er for teite å spør om. Spør så mye du orker, som regel får man alltid et svar :D

Ingen spørsmål er teite ;)

Jeg vasker alt som kan vaskes: klær, sengetøy, dyner, vognpose, leker osv. Best å være på den sikre siden ;)
Bare pass på at du bruker parfymefritt vaskemiddel så ikke babyen blir irritert i huden :)

I sykehusbagen pakker jeg:
- 2-3 skift til babyen inkl. hentesettet
- gode, store og behagelige truser i bomull
- sokker
- et par joggebukser
- et par singletter
- en løs genser + evt. en cardigan
- ammebh+innlegg
- salve til såre brystvorter
- crocs
- hårføner (er ikke alle som har dette tilgjengelig på barsel)
- toalettsaker
- drikkeflaske
- kamera+lader
- mobil+lader
- ekstra hårstrikk + hårbånd og hårnåler (veldig plagsomt å få håret i fjeset under fødselen :P)

Min erfaring fra forrige fødsel er at man er veldig varm og svetter mye i dagene etter fødsel. Kroppen skal kvitte seg med all overflødig væske den har tatt vare på gjennom svangerskapet. Så pakk lette og luftige klær som du føler deg komfortabel i ;)

Kan også anbefale romslige sko til hjemreisen. Etter fødselen sist hovnet føttene mine opp noe voldsomt, kunne ikke se ankelen lenger, og da var det godt å ha sko som passet ;)

Hei :)

Ja, her er vi flere som spør og graver om alt mulig - er så greit å dele erfaringer med hverandre :D

Jeg vasker så og si alt.. klær, sengeklær, vognpose, tepper osv. Har bare et par bamser, og de kan jeg ikke vaske fordi det er sånn pipegreier og ranglegreier inni.. så da får de bare være sånn. Men alt som kan vaskes har jeg gjort det med :) bruker Neutral vaskemiddel, eller MIlo uten parfyme til ullklærne :) Og har håndvasket det som ikke kan vaskes i maskin.

Har ikke pakket fødebagen enda, men har satt opp en liste:
TIl meg:
- Nattbukse, joggebukse og gode tights
- Ammesingletter og -topper
- Cardigan/jakke
- Tunika/topp til avreise
- Sokker, store truser og amme-bh
- Ammeinnlegg (engangs og et par i ull)
- Mobil, nettbrett og ladere
- Bok og skrivesaker
- Toalettmappe, inkl. shampoo, balsam, salver, hårbørste, lypsyl, håndkrem, hårstrikk, spenner og våtservietter
- Innesko og morgenkåpe
- Store bind
- Pose til skittentøy
- Helsekort

Til baby:
- Et par antrekk (bodyer, strømpebukser, sokker og bukser)
- Hentesett inkl. lue, labber, votter og teddydress
- Bilstol og bilstolpose
- Smokk (tilfelle ammingen kommer fort på plass)
- Stellebagen med det mest basic i (tilfelle vi trenger til hjemturen e.l.. kommer til å pakke alt babyutstyret i stellebagen uansett)

Til far (her får far overnatte på sykehuset sammen med oss):
- Kamera og lader
- Klær
- Mobil, nettbrett og ladere
- Matpakke, snacks og drikke (han får ingenting på sykehuset)
- Toalettsaker og evt. nattklær
- Kontanter til parkeringsautomat og snacksautomater

Heisann,

Håper alle har det bra.

Klem til alle dere.

hei hei, hvis du blar litt nedover i forumlistene så er det egne tråder for både sykehusbag pakking og vasking av babyklær og utstyr ;)
Jeg vasker alt som er av tekstiler og koker alt av smykker/flasker osv.
de har det aller meste på sykehuset nå tildags, men som sagt se på tråden som omhandler pakking så får du innsikt i hva alle ønsker å ha med seg, mange gode tips der ;)
å en siste ting...D finnes ingen dumme spørsmål,kun dumme svar ;)
lykke til :)

Back
Topp