Trenger litt råd fra dere, jenta mi er så sår inni tissen

DeUtroligeÅrene

Glad i forumet
Takk for mange gode og hjelpende svar.
Velger å fjerne innlegget pga intimedetaljer

Inotyolsalve.. Fås på apotek [:)]

Musti, det er den vi bruker på henne nå.
Er det den beste?
Vi har tidligere hatt god erfaringer med den.
Men nå får den liksom ikke virket så lenge før det er en ny runde med vask, stell og smøring.

Ikke bruk såpe, det gjør sår hud sårere. Bruk kun olje, klapptørk forsiktig, så smører du med zinksalve der hun er sår. Natusan sin zinksalve sitter godt. Jeg kan garantere at hun blir betraktelig bedre bare over natten. Har brukt dette på pasienter og alltid med god effekt! Ha på godt med zink, det beskytter også slik at hun ikke får sånn svie når hun tisser.

vaske veeeldig forsiktig med olje, bruk myke kompresser (mesoft fra apoteket f.eks) eller en myk myk klut.

Småen her blir helt sinnsykt sår når han har tannfrembrudd, bæsjen er jo rein syre, så etter 2min med skittbleie på så får han blodige sår [&:] Funker strålende med vanlig sinksalve på. Da er sårene nesten borte til dagen etter. Legger på et TYKKT lag med salve

I stede for å vaske nedentil, kanskje dere kunne prøvd å skylle forsiktig med lunkent vann? Så slipper dere å "gni" unødig på den såre huden?

ORIGINAL: MorraTeFreja

IKKE bruk ren sinksalve!!!

Hvorfor ?

ORIGINAL: rosa og blå hva nå?

Ikke bruk såpe, det gjør sår hud sårere. Bruk kun olje, klapptørk forsiktig, så smører du med zinksalve der hun er sår. Natusan sin zinksalve sitter godt. Jeg kan garantere at hun blir betraktelig bedre bare over natten. Har brukt dette på pasienter og alltid med god effekt! Ha på godt med zink, det beskytter også slik at hun ikke får sånn svie når hun tisser.

Da skal jeg ikke bruke såpe mere. Takk[:D]
Ja håper det blir bedre i natt, men har alt tatt to bleier etter hun la seg første gangen.
Stakkars liten[X(]

Jeg har smurt på tykt lag[:D]

alice, vi har ikke vasket med klut.
Men forsiktig med mild såpe og olje

hva med inotyol? det er den vi har brukt iallefall

ORIGINAL: Lillezilje

Hvorfor ?

Ja, hvorfor ikke??? Jeg jobber som sykepleier, og zink er en av de salvene vi bruker mest! Man bruker ikke canesten som er en soppsalve med mindre hun har sopp.. Sårheten er jo forårsaket av diarre, ergo ikke sopp.......

ORIGINAL: DreamsCameTrue

hva med inotyol? det er den vi har brukt iallefall

zinksalven sitter bedre i og med at det er inni tissen.. En plass salven vanskelig sitter. Sånn ellers er inotyol en bra salve. Men zinken legger seg som en fin beskyttende hinne selv på en sånn plass.

Nei, det er nok ikke tilfelle.. Sårhet og sopp trenger ikke å være det samme. Man bruker ikke en medisinsk salve på noe som høyst sannsynlig ikke er sopp.. Soppsalve tyr man til når man har prøvd zink uten effekt.. Inotyol inneholder zink og er en fin salve, men dårlig egnet til å feste seg/ smøre på på en sånn plass. Passer kanskje bedre på vanlig hud..

Potetmel i bleia tar utrolig godt. Utslett og sårhet forsvinner veldig fort. Ved antydning til sårhet putter jeg potetmel i bleia, og dagen etter er sårheten borte. :)

Rosa og blå, hva nå? Har du noen zink Salve og anbefale?

Bruk zinksalve med høyt zinkinnhold, også kan du kjøpe brulidin og smøre på før du har på zinksalve. Den renser.

natusan sin zink er den som har best konsistens. Den er tykk og legger seg som en beskyttende hinne.

Når amalie har sånne perioder så dusjer jeg vekk bæsjen, lar hun sitte i dusjen slik at jeg kommer skikkelig til.. Så smører jeg TJUKT lag med zihulen..

Men når det var etset brukte jeg først krystallviolet, så dactacort (soppsalve) .. Når det verste var gått bort, brukte jeg inotyol.. (hadde en gang som du sier.. hun blødde [:(])

ORIGINAL: rosa og blå hva nå?

Nei, det er nok ikke tilfelle.. Sårhet og sopp trenger ikke å være det samme. Man bruker ikke en medisinsk salve på noe som høyst sannsynlig ikke er sopp.. Soppsalve tyr man til når man har prøvd zink uten effekt.. Inotyol inneholder zink og er en fin salve, men dårlig egnet til å feste seg/ smøre på på en sånn plass. Passer kanskje bedre på vanlig hud..

Les hva HI skriver, dette er åpenbart mer enn vanllig sårhet.

Jeg har ei jente. canesten pluss Inotylo var det eneste som tok dette. Og det tok det fort.

Sink bare "kapsler" inn problemet.

Husk at diare kan gi ubalanse i den naturlige bakteriefloraen man har i underlivet, og veien fra anus til skjeden er kort. Denne jenta har en sårhet som er forårsaket av diarè og som har gitt henne en soppinfeksjon - banna bein! Såpass kjenner jeg jentebabyer/små jenter.

Zink kapsler inn problemet?? værste jeg har hørt.. Det man imidlertid skal passe på er at rompen er tørr før zinken smøres på..
Jeg har jentebarn jeg også, i tillegg til at jeg har jobbet innen helsesektoren både på sykehus og i sykehjem i mange år, samt at jeg er utdannet sykepleier. Lurer på hvor du har det fra at zink ikke hjelper på sår, men kun kapsler inn problemet. Tviler på at de hadde brukt denne salven på store sykehus som st.olav om det var tilfelle.
Sopp er noe man kan mistenke om zink ikke hjelper, da kan man prøve å smøre med canesten, la det virke litt, og smøre med zink etterpå. Man begynner jo alltid med mildeste behandling uten medikamenter..

Til HI, om du er i tvil kan du jo høre med helsesøster, og jeg har vanskelig for å tro at hun ikke ber deg prøve zink først :)

Back
Topp