trenger litt meninger

fertila

Elsker forumet
I dag har Even hatt visedag på skolen, altså de skal ha med leke(r) for å vise frem.
Han valgte 2 bakugan (2 små figurer, koster rundt 100 kr stk). Da han kom hjem sa han at han skulle bytte med en annen gutt og at han hadde gitt gutten den ene figuren,
Han skulle få igjen en annen figur fra denne gutten om noen dager.
Dette liker jeg ikke, ser for meg hyl og skrik om han ikke får noen igjen.
Lurer på å sende sms til denne guttens foreldre og forklare at jeg ikke liker det.
Even er 5 år og går i 1. klasse. hva synes dere?

Hadde heller kontaktet foreldrene om avtalen ikke ble holdt.
Ungene må lære noe på egenhånd også[:)]

ORIGINAL: Destiny85

Problemet er at jeg ikke synes dette er greit, om det hadde vært på fritiden hadde det vært en annen sak.
En annen ting er at Even forstår ikke verdien av ting, han kan gjerne bytte bort skolesekken eller klokken sin mot en stein liksom.
Forsøker for harde livet å lære han det, men han er bare 5 år og forstår ikke.

ORIGINAL: fertila

Problemet er at jeg ikke synes dette er greit, om det hadde vært på fritiden hadde det vært en annen sak.
En annen ting er at Even forstår ikke verdien av ting, han kan gjerne bytte bort skolesekken eller klokken sin mot en stein liksom.

Da får du reagere om det er noe av verdi han bytter bort. Kanskje han lærer om han andre ikke overholder sin del av avtalen?
Jeg hadde iaf ikke brytt en avtale han har laget med mindre det er noe "stort" som er byttet bort. Hadde heller tatt en samtale med mitt eget barn om at han kan spørre hjemme før han bytter neste gang.

Da får du reagere om det er noe av verdi han bytter bort. Kanskje han lærer om han andre ikke overholder sin del av avtalen?
Jeg hadde iaf ikke brytt en avtale han har laget med mindre det er noe "stort" som er byttet bort. Hadde heller tatt en samtale med mitt eget barn om at han kan spørre hjemme før han bytter neste gang.

Ja jeg har snakket med han om det tidligere da den nye klokken hans til 500 kr ble borte. (har mistanke om at han har gitt den bort)
Men han forstår ikke.
han har også "mistet/gitt bort" leker på skolen tidligere, det har endt i voldsomme raserianfall her hjemme.

ORIGINAL: Mamma til Andrea

Du kan jo evt sende foreldrene en SMS for at de er obs på avtalen. Kan jo hende det er full baluba der i huset når gutten kommer hjem med nye ting og kanskje ikke klarer å forklare avtalen (?)

ja det er lurt, men jeg liker ikke at han bytter på skolen før han er større og forstår.
klokken hans som er borte har også ført til at han har vært lei seg både på skolen og hjemme, men han klarer ikke forklare hva som har skjedd. Den har ikke blitt lagt igjen hverken på skolen, skolegåden eller hjemme.
Jeg har ikke råd til å kjøpe nytt hvergang han blir lurt eller gir bort tingene sine.
Å tenk at SFO ønsker at vi skal sende med dem DS. Han kunne like gjerne byttet den i et klistremerke han synes var kult og synes at det var en kjempe deal, helt til han kommer hjem og vil spille da ender det i et raserianfall.

Jeg er veldig påpasselig med å snakke med foreldrene om det dukker opp noe hjemme som Magnus sier noen har gitt han. Jeg har sagt til Magnus at han ikke får lov til å få noen ting av andre før jeg eller Perlefar har snakket med foreldrene dems.
Ser på skolen hvor utrolig mye rart noen bare plutselig skal gi vekk!! [:o]

Jeg synes du skal ta kontakt med foreldrene jeg, hadde jeg fått en sånn tlf. hadde jeg bare synes det var fint. Hadde og kontaktet læreren og sagt hvordan ting var og bed om at det ble tatt opp på foreldremøte (eventuelt ta det opp selv).

ORIGINAL: Fru Gina

Siden han ikke forstår verdien av ting, og at dette er et problem, ville jeg ringt foreldrene hvis avtalen ikke blir holdt.

ORIGINAL: Fru Gina

Siden han ikke forstår verdien av ting, og at dette er et problem, ville jeg ringt foreldrene hvis avtalen ikke blir holdt.

Men om jeg kun ringer foreldre om avtalen ikke blir holdt, så vil det jo da si at jeg samtykker til at dette skal fortsette.
Tror nok jeg ringer uansett for å høre hva de mener, jeg kommer også til å ta det opp med læreren.
er nok av Evens ting som er borte nå.

Lurt, kan godt være foreldre lurer på om ungene dems stjeler siden de kommer hjem med ting hele tiden, så greit å snakkes om det alle sammen [:)]

Å som sakt var det en visedag. Der de skulle ha med seg en leke. Da synes jeg lærerne skulle fulgt med å. Hadde jo vært det samme om en hadde sakt att han ville byttet yndligsbilen evt mot noe annet på denne dagen... Hadde vært noe annet om de hadde hatt det med seg på en helt vanlig dag, eller fritid, men i dag skulle de ha med for å vise det frem. Da er det noe annet. Og de skjønner jo ikke verdi av ting når de er så små.. Hadde sendt en melding til vedkommendes foreldre jeg.. Så tror jeg de skjønner dette.

Det er en litt vanskelig situasjon, for man kan risikere å møte foreldre hos den andre parten som overhodet ikke forstår. MEn jeg tror jeg hadde ringt foreldrene og forklart hele situasjonen, og så tatt det derfra. Samtidig hadde jeg nok tenkt at Even dessverre ikke kan ha med seg ting av verdi på skolen. Han syns kanskje det er utrolig kjedelig og dumt hvis alle de andre har det, men sånn må det vel nesten være om han ikke forstår!? Hvis ikke må han bare oppleve å miste gang på gang uten å få nytt av dere.....

ORIGINAL: Hegepia83

Å som sakt var det en visedag. Der de skulle ha med seg en leke. Da synes jeg lærerne skulle fulgt med å. Hadde jo vært det samme om en hadde sakt att han ville byttet yndligsbilen evt mot noe annet på denne dagen... Hadde vært noe annet om de hadde hatt det med seg på en helt vanlig dag, eller fritid, men i dag skulle de ha med for å vise det frem. Da er det noe annet. Og de skjønner jo ikke verdi av ting når de er så små.. Hadde sendt en melding til vedkommendes foreldre jeg.. Så tror jeg de skjønner dette.

Her våknet læreren i meg [;)] Det er neimen ikke lett å få med seg alt som skjer i løpet av en skoledag altså! Vi kan ikke ha kontroll over hva alle elevene våre gjør med sine egne ting i f.eks. friminutt. Selvsagt tar man det opp om noen kommer og forteller hva som har skjedd, noen angrer el, men om man ikke hører noe fra elevene er det umulig at lærerne kan følge med på alt... [;)] Man kan sette regler om at "ha-med-tingene" ikke skal ut av klasserommet, men noen klarer å snike det med seg ut likevel. Sånn, da fikk jeg sagt det [;)][:)]

ORIGINAL: maman

Ring foreldrene , ikke sms så du får forklart ordentlig hva du mener, og ta det opp på foreldremøtet. Jeg ville heller ikke latt han ha med ting av verdi på skolen når han er så liten, er litt tid til han klarer å holde orden på og ta ansvar for slikt selv.

Her nekter jeg Storbror å ta med ting, han er riktignok yngre, men ser det i klassen jeg jobber og, de er 9, men er slett ikke alle som kan ha med seg ting for det ender med tårer og sårhet om de mister/blir frastjålet/gir bort og angrer osv...............

hmm men hva gjør man da på disse vise dagene??

Ring foreldrene , ikke sms så du får forklart ordentlig hva du mener, og ta det opp på foreldremøtet. Jeg ville heller ikke latt han ha med ting av verdi på skolen når han er så liten, er litt tid til han klarer å holde orden på og ta ansvar for slikt selv.

Her nekter jeg Storbror å ta med ting, han er riktignok yngre, men ser det i klassen jeg jobber og, de er 9, men er slett ikke alle som kan ha med seg ting for det ender med tårer og sårhet om de mister/blir frastjålet/gir bort og angrer osv...............

Viser fram noe som ikke er av stor verdi [8D]
Eller snakker med læreren om det, og det de har med skal IKKE ut av klasserommet. Da får de ikke mulighet til å gi bort/bytte bort det de har med. Du kan jo også spørre læreren om h*n kan passe på Evens ting den tiden han ikke er i "viseframsituasjonen"? Eventuelt bør det fremmes forslag om ikke å ha flere "visefram" dager kanskje!? Men det vil sikkert skape uenighet, for disse dagene er jo ganske stas.
Nei, kanskje man da bare må takle snørr og tårer og la barna leve livets harde skole? (og da ikke la dem ha med de dyreste tingene...)

ORIGINAL: Kvitre

Eller snakker med læreren om det, og det de har med skal IKKE ut av klasserommet. Da får de ikke mulighet til å gi bort/bytte bort det de har med. Du kan jo også spørre læreren om h*n kan passe på Evens ting den tiden han ikke er i "viseframsituasjonen"? Eventuelt bør det fremmes forslag om ikke å ha flere "visefram" dager kanskje!? Men det vil sikkert skape uenighet, for disse dagene er jo ganske stas.
Nei, kanskje man da bare må takle snørr og tårer og la barna leve livets harde skole? (og da ikke la dem ha med de dyresteingene...)

Da har jeg ringt foreldrene til denne gutten og de ble SÅ glade.
De hadde tenkt veldig på dette, og synes ikke det var greit i det hele tatt.
deres sønn var også som Even som ikke skjønner verdien av ting, og som bytter og gir bort ting slik at det ender med tårer og frustrasjon. De er ikke store nok til å forstå konsekvensene av det.
Jeg foreslo at om de vil bytte kan de gjøre det hjemme hos hverandre der vi voksne er. Men disse foreldrene ønsket ikke at de skulle bytte i det hele tatt. sønnen forstår ikke konsekvensene av det i ettertid.
Foreldrene ønsket også å ta det opp med lærerene.
så er tydeligvis ikke bare min sønn som ikke forstår, og heller ikke bare meg som synes det er ugreit.
og på disse visedagene tar de jo med noe som er viktig for dem og som de er stolte av!!
Om de tar med noe som ikke betyr noe og som ikke har verdi er det jo ingen vits å ha disse dagene.

Så bra du fikk ordnet opp i det[:)]

ORIGINAL: Kvitre

Nei, kanskje man da bare må takle snørr og tårer og la barna leve livets harde skole? (og da ikke la dem ha med de dyresteingene...)

Da har jeg ringt foreldrene til denne gutten og de ble SÅ glade.
De hadde tenkt veldig på dette, og synes ikke det var greit i det hele tatt.
deres sønn var også som Even som ikke skjønner verdien av ting, og som bytter og gir bort ting slik at det ender med tårer og frustrasjon. De er ikke store nok til å forstå konsekvensene av det.
Jeg foreslo at om de vil bytte kan de gjøre det hjemme hos hverandre der vi voksne er. Men disse foreldrene ønsket ikke at de skulle bytte i det hele tatt. sønnen forstår ikke konsekvensene av det i ettertid.
Foreldrene ønsket også å ta det opp med lærerene.
så er tydeligvis ikke bare min sønn som ikke forstår, og heller ikke bare meg som synes det er ugreit.
og på disse visedagene tar de jo med noe som er viktig for dem og som de er stolte av!!
Om de tar med noe som ikke betyr noe og som ikke har verdi er det jo ingen vits å ha disse dagene.

Så bra at det ordnet seg og at dere er enige! Tror nok at de fleste foreldre tenker som deg jeg [:)]

Back
Topp