Trenger litt mat hjelp

lillesmule

Glad i forumet
Skal lage kalkun middag til oss og min mor å søsken i morgen [;)] for første gang, haha...
Har noen en form for oppskrift på goooood saus til kalkunen? Synes sausen er nesten mest viktig.. heheh[:D]

Jeg lagde en god saus til kalkun nyttår. En blandingssaus, altså noe fra pose og noe egenlaget. Fikk tips av svigermor [;)]

Du kan bruke enten en brun saus eller kylling bretagne saus f.eks i bunn, så har du oppi sjy fra kalkunene hvis det er noe overskudd.
Ha oppi matfløte (jeg brukte 6 dl til 8 personer i tillegg til posesausen)
1/2 ts sukker, pepper, salt og f.eks cointreux eller annen likør.
Bruk også kikkomann soyasaus, eller helst soyasaus med mindre salt. Hvis du bare har den vanlige rød så dropp saltet i sausen. Ha opp i en god dæsj av det og smak til. La sausen koke ut en stund.
Jeg lagde sausen på forhånd, altså tidligere på dagen og hadde bare oppi sjyen når kalkunen var ferdig. [:D]

Står det ikke oppskrift i bladet som følger med kalkunen?
For den følger alltid jeg, den fløtsausen og den er kjempegod!
Det er i alle fall veldig viktig å koke saus på innvollene som følger med - kjempegod kraft!

Det var ikke noen hefter med kalkunen [&:]
Men har kokt det som var inni så kraft har jeg, skal steke den øyeblikk i sånn steke pose [:)]

Denne er kjempegod og lett å lage [:)]
http://dinmat.aftenposten.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Saus/Varme/Saus-til-kalkun/%28tid%29/seksti

Hilsen fra ett hakk til høyre (altså februar[:)])

Bland fløte saus og vilt saus [:D] Helt nydelig[;)]

jeg smakte en ananassaus til kalkun på nyttårsaften. det var kjeeempegodt!
det som også var godt tilbehør i tillegg til brokkoli, var faktisk honningmelon kuttet i små skiver. det var passe søtt og friskt i mellom slagene ;)

ORIGINAL: icebaby

Tror det er denne fløtesausen hun mener, fra Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt:

Fløtesaus med en "touch" av portvin
(10 porsjoner)

1 1/2 l kraft (kraft + hønsebuljong til riktig mengde)
1 1/2 dl hvetemel
2 dl fløte
ca. 2 ss portvinsgelé, evt. ripsgelé
4 ss soyasaus
salt og hvit pepper etter smak
noen få dråper sukkerkulør

Mål opp kraft som er kokt på innmaten. Spe på med utblandet hønsebuljong til riktig mengde. Kok opp og tilsett hvetemel ristet ut i ca. 2 dl vann. La sausen småkoke ca. 5 minutter. Ha i fløte og smak til med portvinsgelé, soyasaus, salt og pepper. Ha til slutt i stekesjyen som har dannet seg i langpannen under steking.

Laget denne uten den portvinsgele å soyasaus, meen sier bare NAMME!!! Å kalkunen ble så god å mør at den omtrent falt fra hverandre når jeg skulle skjære den opp [:D] Gøy når det er sånn første gangen [;)]

Back
Topp