Trenger litt info

jaktenpåetbarn

Andre møte med forumet
Hei.
Hvor lenge pleier man å måtte vente for å komme igang med prøverørsforsøk?
Vet så lite om det, men har en følelse av at det blir neste post på prøvingen
nå. Hvor mye koster det, og hvordan fungerer det? Noen som kan opplyse meg?

Usikker på hvor langt i utredningen dere har kommet?

Det er to alternative veier her da, offentlig og privat.

Offentlig:
Når dere har prøvd et år eller mer, normalt sett,  går dere til legen, og setter igang utredning. Avhengig av hva utredningen viser prøver man kanskje pergo, kanskje inseminering, kanskje operasjon. Eller kanskje er ikek noe av dette aktuelt. Om ikek noe fungerer sender legen søknad om IVF. Det er ulik lventetid på de ulike sykehusene. Det ER fritt sykehusvalg her i landet, så det kan evt være aktuelt å reise til et annet sykehus. Men det er slett ikke alle sykehus som bedriver assistert befruktning, det er vel tromsø, St.olavs i trondheim, haukeland i bergen, haugesuund, riksen i oslo, og haugesund og ullevåll. Det er noen måneders venting fra søknad til forsamtale, og deretter varierende venting før forsøket kan komme igang. Akkurat dette har vel de som er igang ved de ulike klinikkene mer peiling på.

Prisen her er 1500 pr ordinært forsøk, inntil 3 forsøk. I tillegg kommer meddisinutgifter, inntil 15.000, utover dette dekkes det av nav. altså koster det 19500 for tre forsøk. (de 15000 i medisiner kommer man somregel opp til i løpet av 1. eller 2 forsøk)

I tillegg har man den private veien.

I det private er det en relativt ikke-eksisterende ventetid, men derimot kostnader på et helt annet nivå. Om man velger privat i stedet for/før offentlig, fopr man også refundert over 15.000 i medisiner, men dette er altså enten/eller. Dersom du har fått refundert på provate forsøk, får du ikke på offentlige, eller motsatt. Det med refusjon gjelder ved inntil 3 forsøk pr barn. (med andre ord, lykkes du, så får du refusjon på det over 15000 på inntil 3 forsøk på et søsken også)

http://www.onskebarn.no/index.php?option=com_content&task=view&id=248&Itemid=94 finner du en grei oversikt over priser på ulike klinikker, i innland og utland.

Tusen takk for svar:) Vi har vært prøvere i 4 år. For 3 år siden var vi til utredning på Ullevål, det ble ikke no baby
da, og da vi flyttet så da ble det en litt "treg" periode. Mannen min er testet (alt var bra), jeg har prøvd mye, pergo nå og prøverørs henvisning er klar, blir sendt når vi har gjort ferdig pergo prøvingen. Neste gang jeg skal prøve pergo blir det trippel dose.

Back
Topp