Trenger litt hjelp

MiRaT

Betatt av forumet
Hva har jeg rett på? av penger egentlig.
Jeg gikk ut av vidregående skole når jeg fant ut jeg var gravid, og har hatt problemer med å få jobb av helsemessige grunner. Jeg og barnefaren bor sammen og han har fast jobb.
Når jeg spurte på nav fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde rett på noe som helst og at jeg heller ikke fikk engangsstønad (Noe jeg VET er feil).
Nå har jeg endelig fått vikar jobb i ny og ned, men vet ikke hvor lenge jeg klarer det, med ryggen og generell utmattelse.

Men er det rett at jeg ikke har rett på noen ting? Håper veldig på hjelp

Uff for en lei situasjon :(
Jeg aner desverre ikke hva du har krav på, vet knapt hva jeg selv har krav på...
Legg dette inn på generelt, kanskje noen har peiling der :)

engangstønad har du krav på. OM jobbtiden din og evt sykemeldingsperiode tilsvarer 6 mnd (innen for de siste 10 mn) kan du ha krav på permisjons penger.

Det du evt kan undersøke er at om du etter 6 uker, kan stå som arbeidssøker, og mannen ta permisjon OM du har krav på dagpenger

joda, egangstønad får du:) det kan du søke på etter uke 28, men husk å send ved lapp fra legen din at du er så langt i svangerskapet:)

ellers får du jo barentrygd på 980 tror jeg det er.
du kan jo søke på dagpenger. det må jeg.

tror ikke du har rett på noe mer dessverre... men barnefar kan få hele permisjonen etter uke 7 om du går ut i jobb eller skole:)

jeg fikk første mann rett etter vidergående å jeg fikk kun engangsstønad, ellers levde vi på lærling lønnen ti mannen min... så det var ikke store greiene men vi overlevde :) 
da hadde jeg ikke jobb heller, så ikke noe permisjonspenger på meg ihvertfall...

Du har nok ikke krav på noen ting annet enn engangsstønad og barnetrygd nei. Jeg er ferdig nå med min utdannelse på høgskole, havner litt i samme sted. Du må ha jobba 6 mnd innen de siste 10 mnd om du skal få noen permisjonspenger. Du har heller ikke krav på dagpenger om du kun har vært student og ikke jobbet. Mannen din kan ta ut permisjon etter 6-7 uker etter fødselen slik at du kan jobbe eller studere videre (du må da ha en jobb eller studieplass klar for at han skal kunne ta pappapermisjon, ellers mister han kravet på det). Det er sånn vi må gjøre det, blir litt rart, men jeg må få kommet meg ut i jobbmarkedet, starter opp eget firma.

Er ingen gunstig situasjon økonomisk, men vi valgte det fordi vi vet vi klarer å ha det tight med penger, og vi ville har de mellomrommene mellom barna som vi alltid har ønsket :)

du har fullt rett på engangstønad og barnetrygd!!
søknadsjema finner du på nav.no så søk i vei :)

Helt rett som de andré her sier :-) Har en venninne som var i samme situasjon som deg, og jn søkte om bostøtte i tillegg og fikk det innvilget, selv om samboeren var i full jobb! :-) Ville prøvd vertfall, ingenting å tape!

Back
Topp