Jeg også tenker litt som de andre aspergers, adhd eller autisme
Jeg hadde nok forlangt en utredning mellom PPT og BUP, for gutten og derres del, slik at han kan få den hjelpen han trenger. Må bare si det at jeg synnes det er rart at ikke barnehagen eller skolen evt har reagert og henvist for utredning hvis de har sett disse sidene på gutten
Lykke til
Gutten vår har ikke gått mer enn 60% i barnehage (hadde 80% plass siste året, men var som regel hjemme en ekstra dag). Barnehagen har sett problemene ved levering noen ganger. Pedagogisk leder har virket ganske fraværende i mange situasjoner, også mye sykemeldt. Nå har hun sluttet i den stillingen, men fortsetter uten ansvaret. På foreldresamtaler har hun virket noe uforstående til sinneproblematikken vi sliter med, men hun sier jo også at "Det er ikke vanskelig å se når han ikke er fornøyd med noe."
Da han begynte i barnehagen brukte han lang tid på å finne seg til rette, gikk mye etter de voksne det første halve året. Det bedret seg da han fikk større plass (byttet fra 40 til 60%), og da han skjønte at han ikke
måtte leke med barna på sin avdeling men kunne gå inn på andre avdelinger og leke der.
På skolen gikk det, som nevnt over, greit til å begynne med, eneste problemet var leksene (og det foregikk jo ikke på skolen). Først den siste uken før høstferien begynte problemene. Hadde foreldresamtale med kontaktlæreren like før ferien. Snakket en del om problemene hans med å føye seg etter de regler som er på skolen, og jeg nevnte også at vi tidvis har store problemer med sinnet hans. I tillegg lever gutten seg veldig inn i sin egen verden av og til. Etter å ha sett på Cartoon Network (som det nå er slutt på pga stadig voldelige program) ER han Ben10, og kan forvandle seg til alle mulige slags romvesen.
Vi har sett på det som en slags forsvarsmekanisme, en måte å takle vanskelige ting på.. Hvis han f.eks. trenger å komme seg fort vekk fra noe(n), forvandler han seg bare til romvesenet XLR-8 (accelerate), som kan løpe superfort! Læreren hans hadde også en episode med ham der han ville fortelle noe som var galt, men da måtte han forvandle seg til et annet romvesen og så måtte dette romvesenet gjøre ferdig noe arbeid ved å surre spindelvev rundt stolene i rommet. Ikke en eller to, alle. Da han var ferdig med dette sa hun at hele han så roligere ut, ansiktet var avslappet. Han fortalte ikke hva som hadde vært galt, det var ingen ting i veien nå.
Jeg spurte læreren om dette er normal oppførsel. Jeg kjenner ingen andre 6-åringer spesielt godt og har dermed begrenset sammenligningsgrunnlag. Hun sa at "Det er jo vanlig at de lever seg litt inn i sin egen verden av og til. Men **** er jo
veldig inne i det til tider"
Siden dette bare var noen dager før ferien ble vi enige om å vente til etter ferien for å se om oppførselen endrer seg noe. Slik det var før ferien forstyrret han jo tidvis hele klassen ved å sitte under pulten og nekte å komme frem, ved å rømme fra klasserommet (andre følger da naturligvis etter for å finne ham...), og han tar ressurser fra de andre når en av de to-tre voksne som skal være til stede i alle timer (1-2 lærere + en assistent pga et barn med et lite handicap) må bruke tid på å lete etter ham, eller sitte på grupperommet og vente på at han skal bli ferdig med spindelvevet sitt.
Hvis adferden fortsetter slik som før ferien når vi begynner igjen på mandag er planen å ta enda et møte med læreren og gjerne da også sammen med gutten. Snakke om det han er flink til, osv.
Er læreren hans den jeg bør snakke med hvis jeg skal begynne å pushe på utredning? Eller helsesøster eller fastlegen?