TRENGER LITT HJELP HER!!!

*Bertemor*

Forelsket i forumet
hei alle sammen.
Dette her er første gang jeg er inne på denne siden. Litt av nyskjerrighet og mye for å lære noe. Men jeg har et stort valg jeg må ta, men det er ikke så veldig lett.Så jeg hadde håpet jeg kanskje jeg kan få litt hjelp da[:D]
Sånn som det er nå så er jeg i gang med en utdannelse som tar fire år, jeg går første året omigjen fordi jeg dumpet i fjor[:(] men jeg ga ikke opp og forsatte. Men nå i det siste har jeg og min samboer/forlovede pratet ganske seriøst om barn. Om vi skal vente til jeg er ferdig med utdannelsen, eller om vi skal få barn nå(noe begge to har veldig lyst til og er ganske klare for), og vi har da snakket om at jeg da kan utsette utdannelsen i et år også forsette etter dette.... Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Er i et knipe her og trenger råd rett og slett!!! Kjærsten min er 5 år eldre enn meg, og han sier han gjerne vil ha barn før han fyller 30, og det forstår jeg veldig godt. Og jeg er virkelig klar for å få barn, selvom man noen av dere som leser dette kanske mener jeg er for ung! og at jeg har god tid, men jeg synes ikke at dere skal tenke på det...
Jeg håper virkelig noen vil komme med noen råd til meg

Klem fra en som er litt forvirret, men klar for å bli mamma[:)]

Heisann & velkommen til oss!

Det er desverre ikke så lett å gi råd om hav du burde gjøre. Å ja det er kjekkt å ha unna utdannelse før man får barn, men om dere er SÅ klare nå er det mange år å vente. Åsså vil du kansje få deg jobb & erfaring først etter utdanningen? Du vet at dersom man får barn i løpete av et studieår blir evt studielån gjort om til stipend (bare et tips [;)]).

Å tenke alder om det er for sent eller for tidlig er vell uvesentlig. Jeg mener at dersom man er klar (så klar man kan bli) er det viktigst, å at man er lykkelig og trygg på hverandre. jeg fikk min sønn som nå er 10 år når jeg var 20. Jeg tok min utdannelse etter det, har ikke angret på det i det hele tatt. da hadde jeg mye mer livserfaring, og mottok læring på en helt annen måte.

Men bruk litt mer tid & tenk over det, for det er IKKE bare dans på rose å være småbarns foreldre & student...det er bra sikkert! men dere er jo to da...det hjelper!

Håper dere finner ut av det, å at du vil trives her inne!!

Klem fra Kathrine

Det beste er jo å få barn når en er klare for det![;)]
Men er jo ikke alle det klaffer for med en gang heller...
Så er dere klare ville jeg ha hoppet i det,sånn at det skjer når det skjer.
Etter utdannelsen vil det jo og da bli lett for at det blir et par år ekstra,for du føler du må komme ut i jobb før barn og slikt- og da blir det jo brått mange år å vente![8|]
Lykke til med valget!!![;)]

Jeg ville hoppet i det,og bare studert samtidig. For noen kan det jo gå ei stund før det klaffer,og fra den dagen spiren sitter,er det jo fortsatt 9 mnd til ungen kommer,så da kan du jo studere mens du venter. Hvis formen er fin,så klart [;)] Og ta et friår eller to når den lille kommer til verden [:)]

Lykke til!! [:D]

jeg og mannen min er begge studenter og har bare en ting å si:

HOPP TIL KØYS!!![:D]

men seriøst, som student i norge er det jo SÅ MANGE BRA ORDNINGER for de som får barn! du får engangstønad, mammastipend...så da er jo den økonomiske stiuasjonen bankers.
jeg leste i studentavisa i vår, en artikkel om studenter som hadde barn, de sa at de ble mye flittigere studenter når de hadde fått barn, får du blir tvunget til å studere med effektivt. feks er barnet i barnehagen fram til 16 og da sitter du og leser og går på forelesning i mellomtiden. mange studenter gjør det så mye bedre etter at de har fått barn fordi man tar studiet mer seriøst.
DESSUTEN: la oss si at du får et bar rett etter utdannelsen, jeg tror det er mye mer upraktisk, fordi da har du gjerne en lengre pause mellom studie og jobb, også blir det vanskeligere KANSKJE å begynne i jobb etterpå....hvis du skjønner hva jeg mener...[:)]
jeg studerer på 2 året nå, og håper jeg bli gravid i ei salig fart - MIDT i studietida! og da skal jeg kose meg masse[:)]
også vil jeg også bare si at jeg syntes det er en skummel ting med samfunnet vårt at vi skal ha alt på plass før barnet kommer, utdannelse, økonomi, karriere, hus osv....og plutselig er du langt over 30 og sliter med å bli gravid. leste i avisen at den største årsaken til barnløshet i norden er at man tror at man skal kunne planlegge biologien også liksom. at du skal få det til å passe inn i livet ditt også. men sånn er det bare ikke.
DET ER BRA MED UNGE FORELDRE SYNS JEG[:)]

hvis dere begge vil ha barn nå....why wait??[;)]
du får holde oss oppdaterte!!
lykke til!

syns du / dere skal følge det som hjerte seier eg[:)]
ønsker dere veldig lykke til[:)]

er student selv og har veldig få betenkligheter med å bli gravid nå... flere veninner sier det er helt topp å få barn i studietiden! nå går jeg siste året jeg da, men håper å bli hjemmeværende neste år, slik at jeg kan ta spes.ped hjemme over internett neste år...(iallefall begynne på det)

OIOI[:)] jeg hadde ikke ventet at noen skulle legge inn noen svar til meg, men det er bare supert det! Føler meg ganske velkommen da!

Jeg fikk egentlig akkurat de rådene jeg hadde håpet på for å si det sånn! Men når jeg liksom hinter om det litt til venner, å er de "helt" i mot det! Mener jeg skal vente til utdannelsen er ferdig, er for ung osv... Derfor synes jeg det er supert at jeg kan snakke litt fritt om det her. Gjør det liksom lettere! Men Katrhrine: du sier at studielån kan gjøres om til stipend hvis jeg blir gravid nå, er det sant? det hadde jo også vært delig at jeg da slipper å tenke på økonomien en liten stund=)
For hver dag som går så får jeg bare mer og mer lyst på barn. Og Kjærsten min snakker nesten ikke om annet! Så vi HAR bestemt oss for å prøve[:D] Jeg har akkurat hatt mensen, og skulle begynt på p-pilla i dag, men har jeg tatt den? NEI! det har jeg ikke. Og jeg føler meg bare så utrolig lykkelig! Føler at vi gjør det rette. Men jeg er litt "redd" for hva mine foreldre vil si. siden jeg er midt i utdannelsen osv. Og pappa vil hvertfall ikke bli bestefar når han er 43! det har han sagt, hehe. Men det er bare kjærsten og jeg som bestemmer det! INGEN ANDRE!!!!

Jeg takker og bukker for de rådene og hjelpen jeg har fått av dere, kjempe koselig synes jeg.
MARIA: dere prøver å bli gravide! det synes jeg er kjempe topp. også siden begge er i utdannelse, og da stiller du og jeg litt på lik linje også!

Men nå må jeg stikke. skal gjøre litt lekser, og lage middag, men jeg skriver mere siden

SEE YOU=)

He he, det med foreldrene er jeg helt enig i. Mamma er 35 og pappa er 41. He he. hvor gammel er du?
ORIGINAL: Mamma Christine???

OIOI[:)] jeg hadde ikke ventet at noen skulle legge inn noen svar til meg, men det er bare supert det! Føler meg ganske velkommen da!

Jeg fikk egentlig akkurat de rådene jeg hadde håpet på for å si det sånn! Men når jeg liksom hinter om det litt til venner, å er de "helt" i mot det! Mener jeg skal vente til utdannelsen er ferdig, er for ung osv... Derfor synes jeg det er supert at jeg kan snakke litt fritt om det her. Gjør det liksom lettere! Men Katrhrine: du sier at studielån kan gjøres om til stipend hvis jeg blir gravid nå, er det sant? det hadde jo også vært delig at jeg da slipper å tenke på økonomien en liten stund=)
For hver dag som går så får jeg bare mer og mer lyst på barn. Og Kjærsten min snakker nesten ikke om annet! Så vi HAR bestemt oss for å prøve[:D] Jeg har akkurat hatt mensen, og skulle begynt på p-pilla i dag, men har jeg tatt den? NEI! det har jeg ikke. Og jeg føler meg bare så utrolig lykkelig! Føler at vi gjør det rette. Men jeg er litt "redd" for hva mine foreldre vil si. siden jeg er midt i utdannelsen osv. Og pappa vil hvertfall ikke bli bestefar når han er 43! det har han sagt, hehe. Men det er bare kjærsten og jeg som bestemmer det! INGEN ANDRE!!!!

Jeg takker og bukker for de rådene og hjelpen jeg har fått av dere, kjempe koselig synes jeg.
MARIA: dere prøver å bli gravide! det synes jeg er kjempe topp. også siden begge er i utdannelse, og da stiller du og jeg litt på lik linje også!

Men nå må jeg stikke. skal gjøre litt lekser, og lage middag, men jeg skriver mere siden

SEE YOU=)

Hei!!!

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men du er antageligvis omtrent like gammel som meg og jeg er 22. Jeg tok 2 jobbeår etter avsluttet videregående før jeg i fjor sommer bestemte meg for å søke på skolen igjen. Hadde egentlig ingen forhåpninger om å komme inn på førstevalget mitt, så jeg og samboeren min lekte litt med tanken på å få barn. Men så kom jeg jaggu inn gitt!!! [;)] Vi fant ut det at jeg skulle takke ja til plassen, så kunne vi vente med å få barn til utdannelse og jobb var i boks.

Men neeeida.... I desember tok jeg en graviditetstest og den var positiv! Det var ingen tvil i våre hjerter; her ble det barn så fikk studiene bare vente [:D] Jeg fullførte første skoleår, hadde 6 eksamener da jeg var over 7 mnd på veg og det gikk veldig bra [:D]
Lillegutten vår kom til verden 8. august, klaffet jo veldig bra med skoleåret [;)]

Nå har jeg tatt meg ett års permisjon både fra skole og deltidsjobb, det vil si at jeg får ca.7000 kr. mnd fra Lånekassa (ALT er stipend [;)]), 970 kr. mnd. i barnetrygd og ca. 6000 kr. mnd. i permisjonspenger fra jobben. Så vi har det BRA.

Så et godt tips til deg: jobb så mye du kan ved siden av skolen (grensa er 103.000 kr. i året før lån og stipend reduseres) før du blir gravid, så har du litt å gå på! Bedre med permisjonspenger enn engangsstønad synes nå jeg da...

Lykke til!!! Du kommer ikke til å angre!

Back
Topp