Trenger litt hjelp for oppklaring ift. foreldrepenger og permisjon

*Håpefull*

Glad i forumet
Jeg prøver å sette meg litt inni dette med mødrekvote, fedrekvote og felleskvote.

Vi ser at det kan lønne seg å ta ut dekningsgrad på 100%, da står det at den samlede foreldrepengeperioden ved fødsel er på 49 uker.

49 uker er da inkludert de 15 ukene som gjelder mødre og fedrekvoten sånn at man da er oppe i 30 uker når fellesperioden er fordelt? Da står man igjen med 19 uker som er fellesperioden der vi kan fordele dette likt mellom mor og far? Da kan jeg altså velge å ta de 19 ukene selv ? I tillegg tenker jeg å ta de "resterende" ti ukene som ulønnet permisjon. Da er jeg oppe i 44 uker, altså ca 10 mnd. Da kan min mann ta sin fedrekvote som da er 15 uker sant?
Hm, samtidig står det på NAV at "Fellesperioden blir dermed på 16 uker" (med 100% dekningsgrad), så et eller annet her stemmer ikke med min utregning..De tre ukene før termin som må tas av mor regnes vel inn i fellesperioden da kanskje? Da stemmer det med 16 uker og ikke 19.

Men jeg er helt bortreist når det gjelder å skjønne dette systemet. Så hvis noen klarer å forstå hva jeg har skrevet ned her tross i rotete fremstilling hadde det vært supert :)

Kort oppsummert lurer jeg egentlig på hvor mange uker kan mor sitte igjen med av permisjonsuker. når jeg da skal velge dekningsgrad 100%. Jeg syns det virker så lite med 31 uker, rundt 7 mnd er vel barnet da som skal "overlates" til far..Syns det er litt tidlig med tanke på at man gjerne ammer enda..Men derfor tenker jeg å ta de 10 ukene i tillegg, ulønnet. Så jeg tror jeg bare ville forsikre meg om at jeg har skjønnet dette systemet riktig eller om jeg har bommet på noe her...
Og sånn jeg har skjønt det så trenger ikke far da altså å ta ut sine 15 uker før etter mine da tilsammen 41 uker er ferdig, noe som er positivt ved at barnet slipper barnehage før det er året hvis far tar sine 15 uker når jeg er ferdig?

Takk til dere som har forstått dette og gidder å lese og bekrefte/avkrefte det jeg har oppfattet og evt. gi noen oppklarende innspill på dette der det evt. skulle være feil:happy::joyful:

De tre ukene går fra fellesperioden ja :) Og far kan ta sin del etter du har tatt ut både felleskvote, mødrekvote og ulønna permisjon, men far må da huske å søke om utsettelse av sin permisjon mens du går i ulønna, ellers blir det kluss med NAV. Vi gjorde det sånn sist :) Du kan også utvide permisjonen med litt ferie, men er noen regler der også, så kan være greit å ta i alle fall noe av ferien etter din permisjon (igjen, husk at far må søke om utsettelse av fedrekvoten)

Okei, det høres ut som det er en god løsning hvertfall :) Greit å kunne være lengst mulig hjemme med de små :)

Ja, det skal vi huske på å søke om utsettelse av fedrekvoten...Det haster kanskje ikke bare man husker på å gjøre det? :) Det holder å søke om utsettelse mens jeg går i ulønna altså? Så da er det kun foreldrepermisjon for min egen del jeg trenger å søke om nå og tenke på i første omgang? :)

Og så stemmer det vel at far har rett på omsorgspermisjon som gir fri i 2 uker, som da tas ifm. med fødsel? Dette må man i såfall ta opp med arbeidsgiver og er ikke noe man trenger å ta via nav?

Bare husk at dersom man går tar ulønnet permisjon utover 1mnd så mister man rett på sykepenger/egenmeldinger/sykt barn og må opparbeide seg den på nytt(normalt sett 1mnd i jobb før den trer ikraft igjen)

Og at ikke alle arbeidsgivere gir lønn de 2ukene barnefar har omsorgspermisjon. Kommer ann på tariffen osv.

Kort forklart (samme som du skriver, bare litt kortere): 15 uker til mor, 15 uker til far, 19 uker fellesperiode hvor 3 uker fellesperiode tas før termin. Kommer barnet før termin mister man av de tre ukene, sånn at man uansett får 46 uker med barnet. Kommer barnet etter termin spiser dette av de resterende 16 ukene med fellesperiode.

Ulønnet permisjon: Har du krav på, men husk at du mister retten til sykepenger, ikke tjener opp pensjon og kan (i noen tilfeller) falle utenfor evt. personforsikringer jobben har på deg.

Ferie:Tar du ut ferie etter permisjon, er ikke dette likestilt med arbeid og du kan miste retten til sykepenger om du blir syk. Anbefaler derfor at man undersøker konsekvensene med å ta ut ferie etter permisjon vs. å forskyve permisjonen med ferie.

2 uker fri i forbindelse med fødsel: Far har rett på fri, men ikke med lønn. Dette reguleres av arbeidsgivers internpraksis.

Har du vurdert gradert uttak for å ikke falle helt utenfor systemet når du ellers ville hatt ulønnet permisjon?

Okei, det høres ut som det er en god løsning hvertfall :) Greit å kunne være lengst mulig hjemme med de små :)

Ja, det skal vi huske på å søke om utsettelse av fedrekvoten...Det haster kanskje ikke bare man husker på å gjøre det? :) Det holder å søke om utsettelse mens jeg går i ulønna altså? Så da er det kun foreldrepermisjon for min egen del jeg trenger å søke om nå og tenke på i første omgang? :)

Og så stemmer det vel at far har rett på omsorgspermisjon som gir fri i 2 uker, som da tas ifm. med fødsel? Dette må man i såfall ta opp med arbeidsgiver og er ikke noe man trenger å ta via nav?
Det meste riktig, men tror dere må søke om utsettelse av fedrekvoten før den lønnede permisjonen er over. (?)

Bare husk at dersom man går tar ulønnet permisjon utover 1mnd så mister man rett på sykepenger/egenmeldinger/sykt barn og må opparbeide seg den på nytt(normalt sett 1mnd i jobb før den trer ikraft igjen)

Og at ikke alle arbeidsgivere gir lønn de 2ukene barnefar har omsorgspermisjon. Kommer ann på tariffen osv.

Okei, det er jo litt ugunstig da små barn gjerne blir syke litt oftere enn ellers...Hva gjør dere andre ift. dette?

Men hvis man da går ulønnet en mnd, og ikke ti uker, mister man ikke disse rettighetene? Kan man evt. utsette ferien til endt permisjon og spe på med ferie? Har det noen ulemper?

Kort forklart (samme som du skriver, bare litt kortere): 15 uker til mor, 15 uker til far, 19 uker fellesperiode hvor 3 uker fellesperiode tas før termin. Kommer barnet før termin mister man av de tre ukene, sånn at man uansett får 46 uker med barnet. Kommer barnet etter termin spiser dette av de resterende 16 ukene med fellesperiode.

Ulønnet permisjon: Har du krav på, men husk at du mister retten til sykepenger, ikke tjener opp pensjon og kan (i noen tilfeller) falle utenfor evt. personforsikringer jobben har på deg.

Ferie:Tar du ut ferie etter permisjon, er ikke dette likestilt med arbeid og du kan miste retten til sykepenger om du blir syk. Anbefaler derfor at man undersøker konsekvensene med å ta ut ferie etter permisjon vs. å forskyve permisjonen med ferie.

2 uker fri i forbindelse med fødsel: Far har rett på fri, men ikke med lønn. Dette reguleres av arbeidsgivers internpraksis.

Har du vurdert gradert uttak for å ikke falle helt utenfor systemet når du ellers ville hatt ulønnet permisjon?

Hm, her fikk jeg litt å tenke på ift. gradert uttak. Hadde egentlig innstillt meg på 100%..

Ift. ferie burde man jo få like rettigheter om man utsetter ferien vel? Så lenge den tas det samme året, altså nå i år? Det er jo penger man har jobbet seg til fra forrige år. Man er jo lovpålagt å ta ferie så om man ikke velger å ta ferien i permisjonen men rett etter så burde ikke det ha noe å si vel? Det hørtes litt rart ut, men jeg er som sagt ganske grønn på dette så for meg er alt dette litt overveldende:joyful::happy::woot:

Hm, her fikk jeg litt å tenke på ift. gradert uttak. Hadde egentlig innstillt meg på 100%..

Ift. ferie burde man jo få like rettigheter om man utsetter ferien vel? Så lenge den tas det samme året, altså nå i år? Det er jo penger man har jobbet seg til fra forrige år. Man er jo lovpålagt å ta ferie så om man ikke velger å ta ferien i permisjonen men rett etter så burde ikke det ha noe å si vel? Det hørtes litt rart ut, men jeg er som sagt ganske grønn på dette så for meg er alt dette litt overveldende:joyful::happy::woot:
Jeg mener at jeg leste noe om dette på nav foreldrepenger sine sider på facebook. Men husker ikke hva det stod ordrett. Så sjekk ut med de på forhånd. Er bare å sende de en mld på chatten deres. Skriv f.eks Hei! Om jeg tar ferie umiddelbart etter endt foreldrepermisjon uten å vende tilbake i arbeid i mellomtiden, kan det gå utover retten til sykepenger, syke barn dager osv.

Er en kjempekomplisert kabal... Så vi gjør som sist. Tar ferie litt midt i mellom ;) Så er vi sikre.

Back
Topp