Trenger litt hjelp! (flosstepper)

LittleMonkii

Forumet er livet
Vi har floss(helvete)tepper i stue og spisestue, jeg har lyst til å vaske de for å fjerne lukt.
Bikkja gnir den illeluktende pelsen sin i teppene, så jeg føler de lukter litt. 

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Har rensemaskin tilgjengelig, men pappa mener at de ikke tåler å renses. Så da må jeg prøve å skylle dem, men trenger jo noe som kan bidra til bedre lukt også.

Bruk eddik kanskje? Det fjerner jo lukt og virker litt antibakterielt også, tror jeg. 

Levere de inn til rens kanskje? Jeg tenkte å gjøre det når vi flytter..

Sjakkruta skrev:

Nei, jeg kan låne rensemaskin, men fikk høre at de ikke tåler rens. Jeg hater flosstepper og skal ha nye tepper i flatvevd ull til sommeren, så jeg gidder ikke bruke mer penger på dem :p Vil bare få vasket de litt.. Kanskje jeg skal prøve meg litt frem. Det er jo ikke verdens undergang om de ikke overlever.

LittleMonkey skrev:

Sjakkruta skrev:

Nei, jeg kan låne rensemaskin, men fikk høre at de ikke tåler rens. Jeg hater flosstepper og skal ha nye tepper i flatvevd ull til sommeren, så jeg gidder ikke bruke mer penger på dem :p Vil bare få vasket de litt.. Kanskje jeg skal prøve meg litt frem. Det er jo ikke verdens undergang om de ikke overlever.

Åja, visste ikke om det var samme maskin du kunne låne som renseri bruker. Men mamma bruker å kaste tepper ut i snøen og base de, kanskje prøve det?

Sjakkruta skrev:

Åja, visste ikke om det var samme maskin du kunne låne som renseri bruker. Men mamma bruker å kaste tepper ut i snøen og base de, kanskje prøve det?

Joda, men her er det 10 varme og null snø, så da må jeg eventuelt vente til vinteren igjen 

LittleMonkey skrev:

Sjakkruta skrev:

Joda, men her er det 10 varme og null snø, så da må jeg eventuelt vente til vinteren igjen 

Ja nei da vet jeg ikke.. Her er i alle fall snø men det hjelper ikke deg da

Sjakkruta skrev:

Ja nei da vet jeg ikke.. Her er i alle fall snø men det hjelper ikke deg da

Nei, igrunn ikke :p Tror jeg blander en bøtte med såpevann og eddik, vasker og skyller godt. Og så får vi se hva som skjer :p

Vi heiv vårt i vaskemaskin :P  Der mamma jobba hadde de sånn diger en.
Det funka flott, ble hvitt som nytt! :) (og det var rimelig svart/grått:P)

Så siden dét gikk an, så må det vel funke med rens? Hvorfor skulle de ikke tåle dét?

Jeg hadde sikkert prøvd å tatt det ut på terrassen og skura det med såpe og spylt av det etterpå...
Mitt var ikke så dyrt , så jeg hadde tatt sjangsen og evt kjøpt meg nytt om det ikke ble bra... men jeg liker flosseteppet mitt da

©Smartass skrev:
Vi heiv vårt i vaskemaskin :P  Der mamma jobba hadde de sånn diger en.
Det funka flott, ble hvitt som nytt! :) (og det var rimelig svart/grått:P)

Så siden dét gikk an, så må det vel funke med rens? Hvorfor skulle de ikke tåle dét?

Vet ikke, men det er sånne billige fra fagmøbler, så kanskje det er derfor.
Hmmm, kanskje jeg skal prøve rens... 

Drømmeren skrev:
Jeg hadde sikkert prøvd å tatt det ut på terrassen og skura det med såpe og spylt av det etterpå...
Mitt var ikke så dyrt , så jeg hadde tatt sjangsen og evt kjøpt meg nytt om det ikke ble bra... men jeg liker flosseteppet mitt da

Ja, jeg skal prøve noe iallefall. Jeg hater flosstepper, klarer ikke å like de og skjønner ikke helt hva som gikk av meg da jeg kjøpte dem :p

vårt var sånn billig fra Ikea, gikk bra likevel:) Tok sjansen siden det var billigteppe:P

mamma tar sitt teppe (ikke floss) på verandaen hver vår og bruker høytrykken på det...

Du kan jo prøve å bruke hageslangen og såpe, skylle godt og henge det over ett rekkverk el noe sånt til tørk...

Det hadde nok jeg gjort med vårt floss teppe, og det er ett dyrt ett!

LittleMonkey skrev:

Drømmeren skrev:

Ja, jeg skal prøve noe iallefall. Jeg hater flosstepper, klarer ikke å like de og skjønner ikke helt hva som gikk av meg da jeg kjøpte dem :p

Nå har ikke jeg lange tråde i mitt flossteppe da... kanskje du har det? For veldig lange tråder kunne jeg ikke tenkt meg da

Jeg ville levert det til et renseri.på det renseriet jeg jobbet på vasket vi slike tepper, ikke renset dem. Hva står det på vaskeveiledningen? Du kan også prøve det som noen fåreslo her med å vaske teppet med høytrykkspyler. Er det lite nok kan du ha det i vaskemaskinen :)

Jeg har flossteppe som ikke tåler vann.. Men hadde oversvømmelse i leiligheten og fikk vasket teppe helt rent etterpå, ingen skade skjedd...

vi leverte vårt på renseri da T spydde på det.... kosta 500 kroner tror jeg.. :) Teppet er helt fint nå det...

Mitt skulle heller ikke tåle rens.. Men det har overlevd både såpevann og høytrykksspyler og rensemaskin!! ;) 

Vi fant ut at vi heller ville prøve, gikk det ikke så nei - da fikk vi hive det ut... Å ha et møkkete teppe var uaktuelt ;)

Back
Topp