Trenger litt hjelp, ang gradert uttek av permisjon..

Spøkelseskladden

Forelsket i forumet
Håper noen kan hjelpe meg her inne!

Jeg lurer altså på følgende:

Jeg kommer til å ta noen fag mens jeg er hjemme i permisjon med lillesnuppa som er ventet i mai. Vi ønsker å ta ut 100 % lønn mens jeg er i perm, men kan dette gjøres gradert? At jeg vil ha 100 % lønn, med 46 permisjonsuker, men jeg ønsker at 1 dag i uken skal være "studiedag" / ikke permisjonsdag. Går dette an?

Vet ikke helt om jeg forklarer meg på riktig måte her engang... Jeg ønsker å forlenge permisjonen, men helst ikke tape noe penger på det i lengden. Hvis vi velger 80% lønn så får vi jo samlet en del mindre penger enn hvis vi velger 100 % lønn. Kan jeg ta gradert uttak på denne måten?

Håper noen kan svare meg

Tusen takk

Ring NAV og hør med de,de kan vel gi deg best svar[:)]

Men kan ikke se at det er noe i veien for å gjøre det slik:)

Jeg har forstått det slik at det kan gjøres på den måten. Er sånn vi planlgger det!

Tror ikke dette går, da man kun kan utsette permisjonen ved å ta ferie eller jobbe. I utgangspunktet mener man med gradering at man skal delvis jobbe og delvis være i permisjon - altså at om du ønsker å forlenge permisjonen med 1 dag i uka må du også jobbe 1 dag i uka.. Men man står jo fritt til å ta ulønnet permisjon etter permisjonen og om man da bare sparer 4 dagers inntekt i måneden blir jo det det samme..

Fant dette på nav:
Foreldrepengeperioden kan utsettes på grunn av lovbestemt ferie. Med lovbestemt ferie menes ferie som følger av ferieloven
Når den som mottar foreldrepenger midlertidig er i inntektsgivende arbeid på heltid, kan uttaket av foreldrepengene utsettes. Utsettelsen innebærer at uttaket avbrytes og forskyves i sin helhet i den perioden arbeidet varer fordi ingen av foreldrene mottar foreldrepenger i denne perioden.
Stønadsperioden kan utsettes dersom stønadsmottakeren på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet eller er innlagt i helseinstitusjon

Fra det jeg kan lese kan man IKKE gjøre det slik du foreslår, OM det var mulig ville jo det ikke være noe poeng i å ha valget mellom 80 eller 100% dekning for da kunne man jo bare velge 100% og så velge hvor mange dager ulønnet permisjon man ville ta i uka og dermed forlenge permisjonen.....

Fra nav; http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Kombinere+arbeid+og+foreldrepenger

Dersom en av dere ønsker å utsette perioden med foreldrepenger på grunn av fulltidsarbeid  eller ta ut foreldrepengene gradert, må den av dere som ønsker dette, søke på skjema for "Utsettelse eller gradert uttak av foreldrepenger (fleksibelt uttak)" - NAV 14-16.05.  
Til sin søknad må far legge ved nødvendig dokumentasjon :
  • mor er i arbeid
  • i utdanning
  • funksjonsbeskrivelse fra mors lege på hvordan mors sykdom gjør at hun er avhengig av hjelp for å ta seg av barnet 
  • dokumentasjon på at mor er innlagt i helseinstitusjon.  .

Dersom du ikke allerede mottar foreldrepenger må du samtidig søke om dette på skjema "Søknad om foreldrepenger, engangsstønad eller fedrekvote ved fødsel og adopsjon" (NAV 14-05.05).

Så ut i fra dette, så skulle man jo tro at du kan gjøre det på den måten du har skissert. Men hør med nav for å være sikker.

ORIGINAL: Pearl

Tror ikke dette går, da man kun kan utsette permisjonen ved å ta ferie eller jobbe. I utgangspunktet mener man med gradering at man skal delvis jobbe og delvis være i permisjon - altså at om du ønsker å forlenge permisjonen med 1 dag i uka må du også jobbe 1 dag i uka.. Men man står jo fritt til å ta ulønnet permisjon etter permisjonen og om man da bare sparer 4 dagers inntekt i måneden blir jo det det samme..

Men jeg ønsker jo å "jobbe" / studere en gang i uken, og dermed forskyve permisjonen på den måten.

Har vært på tråden med Nav i dag, var dessverre ikke så mye klokt å få i svar derfra.. Skal inn til en time før jeg søker permisjon, men det blir ikke før om ca 3 uker, så derfor tenkte jeg å lufte idèen her [:)]

Tusen takk, merete_80! [:)]

ORIGINAL: merete_80

Fra nav; http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Kombinere+arbeid+og+foreldrepenger

Dersom en av dere ønsker å utsette perioden med foreldrepenger på grunn av fulltidsarbeid  eller ta ut foreldrepengene gradert, må den av dere som ønsker dette, søke på skjema for "Utsettelse eller gradert uttak av foreldrepenger (fleksibelt uttak)" - NAV 14-16.05.  
  • mor er i arbeid
  • i utdanning
  • funksjonsbeskrivelse fra mors lege på hvordan mors sykdom gjør at hun er avhengig av hjelp for å ta seg av barnet 

Dersom du ikke allerede mottar foreldrepenger må du samtidig søke om dette på skjema "Søknad om foreldrepenger, engangsstønad eller fedrekvote ved fødsel og adopsjon" (NAV 14-05.05).

Så ut i fra dette, så skulle man jo tro at du kan gjøre det på den måten du har skissert. Men hør med nav for å være sikker.

Dette gjelder dersom FAR skal ta del av den felles delen av permisjonen. DA stilles det krav til mor om at hun må jobbe i minst 75% stilling eller studere på heltid.. Dette gjelder IKKE gradert uttak av mor, da MÅ hun JOBBE for å kunne gradere permisjonen...

Gradert uttak av foreldrepenger er delvis uttak av foreldrepenger i kombinasjon med delvis arbeid. Stønadsperioden blir på denne måten forlenget.

Graderte foreldrepenger utgjør differansen mellom 100 prosent stilling og deltidsarbeid etter fødselen eller omsorgsovertakelsen. Stønadsmottakerens stillingsprosent før fødsel eller adopsjon har ingen betydning i denne sammenhengen. Rett til gradert uttak forligger derfor også i de tilfeller der stønadsmottaker gjenopptar en tidligere deltidsstilling fullt ut.

• mor er i arbeid
  • i utdanning

Dette gjelder dersom FAR skal ta del av den felles delen av permisjonen. DA stilles det krav til mor om at hun må jobbe i minst 75% stilling eller studere på heltid.. Dette gjelder IKKE gradert uttak av mor, da MÅ hun JOBBE for å kunne gradere permisjonen...

Gradert uttak av foreldrepenger er delvis uttak av foreldrepenger i kombinasjon med delvis arbeid. Stønadsperioden blir på denne måten forlenget.

Graderte foreldrepenger utgjør differansen mellom 100 prosent stilling og deltidsarbeid etter fødselen eller omsorgsovertakelsen. Stønadsmottakerens stillingsprosent før fødsel eller adopsjon har ingen betydning i denne sammenhengen. Rett til gradert uttak forligger derfor også i de tilfeller der stønadsmottaker gjenopptar en tidligere deltidsstilling fullt ut.

Ja, det står at det gjelder far, men det står også: Dersom en av dere ønsker å utsette perioden med foreldrepenger på grunn av fulltidsarbeid  eller ta ut foreldrepengene gradert, må den av dere som ønsker dette, søke på skjema

Fant ikke noe sted på nav hvor det står at mor må jobbe for å ta ut gradert uttak. Godt mulig du har rett.

• mor er i arbeid
  • i utdanning

Ja, det står at det gjelder far, men det står også: Dersom en av dere ønsker å utsette perioden med foreldrepenger på grunn av fulltidsarbeid  eller ta ut foreldrepengene gradert, må den av dere som ønsker dette, søke på skjema

Fant ikke noe sted på nav hvor det står at mor må jobbe for å ta ut gradert uttak. Godt mulig du har rett.

'
Jeg VET med 110% sikkerhet at jeg har rett.. Om du ser innlegget mitt lenger oppe på siden ser du hvilke årsaker som godtas for å utsette permisjon dvs ferie, fulltidsjobb eller sykdom hos mor/barn. Les det uthevet i rød skrift så ser du hva som menes med gradert uttak..

Back
Topp