Trenger litt hjelp. Alenemødre!

lurendeming

Andre møte med forumet
Håper det er noen her som kan hjelpe meg. Jeg blir mest sannsynlig alene med barna. Dro på nav i dag for og få hjelp med satsene på stønadene jeg kan få, men fikk bare beskjed om at de ikke kunne hjelpe meg, så jeg måtte sette meg ned og google på egenhånd.
Ikke så lett og finne sånn når man ikke veit hva man leter etter.

Jeg har 3 barn på 0,2 og 4 år. Kommer til og ha de hele tiden unntatt annenhver helg og en dag i uka. Alle 3 går i bhg. Jeg går på aap, så den er den eneste inntekten min nå.

Kan noen her vær så snill og hjelpe meg med hva jeg har krav på og satsene?

På forhånd takk.

De sa de ikke kunne hjelpe deg? WTF!?!?
Inkompetente drittfolk!

Du går inn på nav.no under familie og omsorg.

I menyen til venstre finner du de forskjellige stønadene.
Du har rett på utvidet barnetrygd med småbarnstillegg, overgangsstønad, stønad til barnetilsyn, barnebidrag (evt bidragsforskudd hvis far ikke har inntekt)
Så kan du søke bostøtte i husbanken.

Tusen takk for svar. Ja de fulgte meg til og med bort til pcen for og vise meg hvor den var. Spurte de hvorfor de ikke kunne hjelpe meg, for er jo de som har svaret på det. Men fikk ikke noe svar.

Fant der nå hva jeg har krav på, men finner ingen satser :( .

Sa de virkelig at du som alenemor ikke har krav på noen stønader??  :O
*sjokk*

Fluttershy  skrev:
*sjokk*

Nei de sa at de ikke visste hva jeg hadde krav på. Fant bare overgangsstønaden, men den ble anderledes siden jeg gikk på aap . Derfor ba de meg sette meg ned og google etter hva jeg hadde krav på

lurendeming skrev:

Fluttershy  skrev:
*sjokk*

Nei de sa at de ikke visste hva jeg hadde krav på. Fant bare overgangsstønaden, men den ble anderledes siden jeg gikk på aap . Derfor ba de meg sette meg ned og google etter hva jeg hadde krav på

Hva faen!

Tøsa skrev:

lurendeming skrev:

Fluttershy  skrev:
*sjokk*

Hva faen!

blir som om legen skal be deg google deg frem til diagnosen din... Dette var virkelig lavmål av nav!

huff.... dette skulle de da virkelig kunne hjulpet deg med!!!! det er jo jobben dems! jeg hadde klaget på det og spurt om hjelp fra en annen veileder...

Ble så fra meg at jeg begynte grine . Langt nok nede som det er om dagen. De på telefonen ba meg gå ned personlig til nav for da kunne de skrive ut for meg og osv i stede for at jeg må ha det sendt i posten,  for trenger det til et møte jeg skal i på mandag morgen. Og man skulle jo tro at det skulle la seg gjøre i dag.  Men nå er jeg like langt og veldig fortvila.

Sendt deg pm jeg:)

Høres ut som nav her det.. Her er det null hjelp og få og man må finne ut av alt selv!! Jeg leverte søknad på fødselspenger i forrige uke og hu bak skranken sa: "Dette blir spennende! Dette er min første søknad som jeg tar imot!"
Flotters....tenkte jeg da! :-S

Håper virkelig at det løser seg for deg at og du får den hjelpen du trenger og har krav på. Noen ganger skulle en tro at det bare er vikarer nede på nav...

Uff.. det der er liksom materiale for avisoppslag, eller en dårlig vits. Det går jo ikke an å be deg google det her, det er jo jobben deres for fankerten! 

Jeg må ærlig innrømme jeg lo litt, for det var litt sjokkerende at det gikk an å være så dårlig i jobben sin som de du møtte på. Men usch, det er liksom ikke det man trenger når man allerede er i en vanskelig situasjon. Håper du får hjelp til det her

Ja men sånn er det.

Jeg kjenner en som har slitt litt, og han har blitt møtt av veggen på nav. Bare fått beskjed om å søke på sospenger. Ond sirkel osv...

Nå har han fått ny saksbehandler, og hun har satt han på AAP og fått opp troen på livet og seg selv, og nå har han fått seg praksisplass.

Såeh... virker ikke som alle er ute etter å hjelpe folk.

Har fått veldig god hjelp her inne nå og sitter med en sum jeg kan oppgi på møtet jeg skal på på mandag :D. 

Dramadama skrev:
Høres ut som nav her det.. Her er det null hjelp og få og man må finne ut av alt selv!! Jeg leverte søknad på fødselspenger i forrige uke og hu bak skranken sa: "Dette blir spennende! Dette er min første søknad som jeg tar imot!"
Flotters....tenkte jeg da! :-S

Håper virkelig at det løser seg for deg at og du får den hjelpen du trenger og har krav på. Noen ganger skulle en tro at det bare er vikarer nede på nav...

Det er jo også det eneste hun gjør da. Tar i mot søknaden. Den sendes videre, så det er ikke hun som tar noen avgjørelse/innvilger den ;)

ikke google, men gå inn på nav sine sider: http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far
under "enslig mor og far" i menyen til venstre er det litt informasjon.

under skjemaer til høyre finner du søknadskjemaer til forskjellige stønader - ikke tenk på om du kvalifiserer eller ikke - bare fyll ut alle søknader du finner og send inn. er du ikke kvalifisert så blir den jo bare avslått...så lenge du fyller ut riktig informasjon.

barnebidrag kan du ordne privat avtale på om du vil. du finner kalkulator på utregning her:
http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsveileder (trykk gå til bidragsveileder).

Her er en oversikt over hvor mye os du kan få ut fra intekt: http://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/104151.cms

noen kommuner dekker deler av barnehageregning, kontakt kommunen for søknadsskjema. Nav kan dekke opptil 64% av regningen eller resten av regningen dersom kommunen betaler noe.

Tøsa skrev:
Inkompetente drittfolk!

Du har rett på utvidet barnetrygd med småbarnstillegg, overgangsstønad, stønad til barnetilsyn, barnebidrag (evt bidragsforskudd hvis far ikke har inntekt)

Småbarnstillegg er kun for de som bor i finmark/nord. Vet ikke helt hvorfor, men sånn er reglene hvertfall!

Latterfrosken skrev:

Tøsa skrev:
Inkompetente drittfolk!

Småbarnstillegg er kun for de som bor i finmark/nord. Vet ikke helt hvorfor, men sånn er reglene hvertfall!

Dette er feil. Alle med barn under 3 år får småbarnstillegg på 660 kr for et barn (du får altså ikke dobbel sats dersom du har to barn under 3 år). De i Finmark får et eget tillegg kalt Finmarkstillegget.

Back
Topp