Trenger kakebakehjelp! -BILDE-

~Skorpionen~

Betatt av forumet
Ja, dette feltet er jeg totalt håpløs på, men det er jo ikke dere:))

Jentungen har bursdag mandag og da tenkte jeg å lage sommerfuglkake. Med mine (..manglende..) kakebakeevner er det begrenset hva jeg kan få til, men å lage en bunn i en rund form, dele den i to og sette den sammen til en sommerfugl må jeg jo kunne klare. Men så var det pynten da.... Kan jeg ta sjansen på å prøve meg på MMF??

Da er altså spørsmålene følgende:

1. Hva må jeg handle?

2. Framgangsmåte regner jeg med jeg finner på youtube eller noe?

3. Hvordan lager jeg lilla farge?

4. Forslag til pynt?

~Skorpionen~ skrev:
Ja, dette feltet er jeg totalt håpløs på, men det er jo ikke dere:))

Jentungen har bursdag mandag og da tenkte jeg å lage sommerfuglkake. Med mine (..manglende..) kakebakeevner er det begrenset hva jeg kan få til, men å lage en bunn i en rund form, dele den i to og sette den sammen til en sommerfugl må jeg jo kunne klare. Men så var det pynten da.... Kan jeg ta sjansen på å prøve meg på MMF??

Da er altså spørsmålene følgende:

1. Hva må jeg handle?
http://16967.vgb.no/2007/01/23/oppskrift-pa-marshmellows-fondantmmf/comment-page-2/

2. Framgangsmåte regner jeg med jeg finner på youtube eller noe?
http://www.youtube.com/watch?v=m344aukHKxM

(Jeg tar alt oppi kenwooden til den ikke elter mer, så knar jeg resten for hånd. Gidder ikke stå å kladde i alt det klisset mer enn nødvendig ha ha)

3. Hvordan lager jeg lilla farge?
Kjøper på Jernia b.la. Du kan jo alltids blande vanlig rød og blå konditorfarge, men da må du ha i ganske mye, for de er ikke så konsentrert som det som heter kakefarge.
kakefargene er veeeeldig konsentrerte så det er ikke mer enn tuppen av en tannpirker du trenger av den fargen :) 

Du kan ha i fargen når du elter deigen, men da må du ha oppi mer farge for den kan miste litt farge underveis. Jeg tar alltid fargen i deigen når jeg har lagd den ferdig. 
Vær forberedt på myyyye knaing av deigen for å få fargen jevn ;) :P Men godt for musklene da he he!!

4. Forslag til pynt?
Du kan jo lage mønster på kaken med royal icing? Det blir fint :) Og det kan du også lage i forskjellige farger :) 
http://toneskaker.blogspot.com/2011/08/dekorerte-cookies.html

Fremgangsmåte
http://www.youtube.com/watch?v=Npruax2tSCg

Lykke tiL!! :) :)  ):

Først må eg bare si: har du jente??? hehe var sikker på du hadde tre gutter eg :)

og du har jo fått gode svar fra ho trone her.. så dette klarer du!
eg lagde lilla MMf første (og eineste) gangen eg gjorde det. Brukte den fra Jernia :) men en må kna masse masse ja! var ikkje forbredt på kor masse eg måtte kna:) også brukte eg en del ekstra melis for mi deig blei veldig klissete.

MMF er lett å lage, men ja, det tar en liten evighet å kna den slik at den tar til seg all fargen. Mer eller mindre en treningsøkt, rett og slett. Det der får du til, vet du!

Tusen takk for svar jenter!

Klypa: Jepp, har jente i midten <3 Den store prinsessa blir 8 år på mandag:)) Tiden flyyyr!

Trone: Tusen takk for meget oppklarende svar! Nå har jeg vært på Jernia, men når jeg spurte etter kakefarge så de ut som om jeg kom fra en annen planet:)) Mennehh.. jeg er ikke heeeelt tapt bak en vogn eller mål eller hva det måtte være, så da gikk jeg på hobbykjelleren, og de hadde kakefarge:))

Så nå har jeg kjøpt all rosa og lilla hjerte-kakepynt jeg kom over, så nå blir det jentefest med hæla i taket... tror jeg, da:)

Hver så god! :) :) 

Når du skal kjevle ut MMFen så bruk MEL, ikke melis. Melis gjør at den kan klisse seg når du kjevler den ut. Kveldens tips :)

Ellers så håper jeg vi får se bilde når du har laget kaken? :D :D 

Ohh, takk for tips! Trenger nok alle tips jeg kan få:))

Skal legge ut bilde hvis resultatet er såpass at det faktisk ser ut som en kake... tror jeg, da... resultatet kan nok uansett ikke måle seg med det dere andre driver og lager (kanskje med unntak av din -trone- og escuro sin LT-kake:)))

Joda, kakebakingen gikk faktisk ganske så bra:))

Det så omtrent ut som en sommerfugl og smakte omtrent som kake, så da er jeg rimelig fornøyd. Bursdagsbarnet var veldig fornøyd:)) Og det gikk et sus gjennom barneselskapet når jeg kom inn med den, så de må vel ha blitt litt imponert, da.... Så enten var den bra eller så er de ikke vant til kake..

Men altså: det hadde ikke gått så bra uten kvalifiserte råd  fra dere! Tusen takk!

Har tatt bilde og skal legge ut så snart jeg får tid:))

Kaken var kjempe fin!!

Jeg fikk sykt lyst på kake nå! (Har sjokolademousse og vaniljesaus, så det får duge foreløbig)

Den var nydelig! Regner med den falt i smak i selskapet? :D

Takketakk:))

Bursdagsbarnet var veldig fornøyd, og jeg tror faktisk hun satte minst like stor pris på denne kaken, som de konditoribestilte vi har hatt før. Hun merket nok at denne var laget med kjærlighet <3 <3 <3

~Skorpionen~ skrev:
Takketakk:))

Bursdagsbarnet var veldig fornøyd, og jeg tror faktisk hun satte minst like stor pris på denne kaken, som de konditoribestilte vi har hatt før. Hun merket nok at denne var laget med kjærlighet <3 <3 <3

Garantert at hun gjorde det! :) :) :) :) :) :) 

Åh så fin kake. Kjempeflink

Back
Topp