Trenger jeg mest ullklær? Termin 3. februar

Kristinh

Andre møte med forumet
Jeg lurer på: vil jeg få bruk for ullklær hovedsakelig, eller kan jeg også bruke bomullsklær til babyen? Har fått masse bomull, og ull er jo relativt dyrt, skal man ha en hel garderobe. Bruker man ull også innendørs - eller kan jeg bruke bomullsbodyer inne?

Er førstegangs som dere kanskje skjønner, så trenger en innføring på dette :)
Har kjøpt mest i størrelse 56, noe i 62, og litt i størrelse 50. Babyen (jente) ble estimert til å veie 3,2 kilo allerede for to uker siden på kontroll - hvilken størrelse tror dere vil bli mest aktuell i starten?

Og hvor mye trenger jeg av klær til å starte med? Antall ullbodyer? Antall hentedresser i ull? Pyjamaser? Antall bomullsbodyer? Antall strømpebukser / tights?

Blir takknemlig for svar! :)
 
Med første fikk vi masse ullbodyer, bukser osv. Men så viste det seg at hun ikke tålte det, så måtte bytte inn alt vi hadde fått. Det spørs jo litt hvor kaldt det er der du bor men hva med et par sett i 56 så ser du når hun kommer? Mine har ikke kunnet brukt ull det første året pga varmeutslstt og tørr hud ved bruk av ull. ,
 
Jeg lurer på: vil jeg få bruk for ullklær hovedsakelig, eller kan jeg også bruke bomullsklær til babyen? Har fått masse bomull, og ull er jo relativt dyrt, skal man ha en hel garderobe. Bruker man ull også innendørs - eller kan jeg bruke bomullsbodyer inne?

Er førstegangs som dere kanskje skjønner, så trenger en innføring på dette :)
Har kjøpt mest i størrelse 56, noe i 62, og litt i størrelse 50. Babyen (jente) ble estimert til å veie 3,2 kilo allerede for to uker siden på kontroll - hvilken størrelse tror dere vil bli mest aktuell i starten?

Og hvor mye trenger jeg av klær til å starte med? Antall ullbodyer? Antall hentedresser i ull? Pyjamaser? Antall bomullsbodyer? Antall strømpebukser / tights?

Blir takknemlig for svar! :)

Sniker
Det kommer først og fremst litt an på hvor i landet du bor, hvor lang og kald vinteren er.
Så er det avhengig av hvor kaldt det er inne hos dere og om du får en baby som er varm eller kald av seg (det er jo umulig å forutsi også).
Jeg fødte i midten av januar for 2 år siden, min erfaring tilsier at nei, du klarer deg fint med bare noen få bodyer i ull fordib

- Nyfødt ligger ofte inntullet i et ullteppe innendørs og de sover mye oppå oss (altså blri varme av det)
- de første ukene er du mest inne og kan evt vurdere en ullbody før trilletur om det er veldig kaldt, men ofte holder det med ull som lag nr 2 + en varm ull-lue, ullsokker og teppe og pose nedi vogna.
- ull er dyrt og de vokser fort ut av de første størrelsene. Har hatt mye større behov for ull til neste høst/vinter når de skal være mye nede langs gulvet og krabbe, samt etterhvert leke ute. Det er først da jeg synes virkelig å ha hatt nytte av ullplaggene. Da er de også sånn i størrelse at klærne fra 6 mnd kan vare 3-6 mnd, fremfor 3-6 uker som er tilfellet fra 0-6måneders alder.

Jeg har kaldt hus, fikk en baby som er kald av seg og det året han ble født lå snøen til langt uti april (som er uvanlig lenge her på Østlandet) men vi brukte likevel mest bomull fra 0-8 mnd.
 
En liten personlig erfaring; mitt andre barn er født på høsten og jeg kjøpte masse, masse ull. Viste seg at han har eksem og derfor ikke tåler ull, så fikk ikke brukt noe av ullklærne.

Eldste var ikke sånn, så så ikke den komme i det hele tatt. Sannsynligheten er jo liten, men det KAN jo skje. Så mitt tips er å kjøpe bambus i stedet for ull. :) Er som jeg vet ikke noe dyrere heller.
 
Godt poeng. Jeg tar for gitt at alle har det singlet-varmt inne :hilarious:

:hilarious:
Her er det huskaldt, og selv om mini var en kald baby, var vi begge gjennomvåte av svette hjemme hos andre som hadde der singletvarmt inne. Hvertfall i de første mnd etter fødsel :hilarious:
 
Jeg lurer på: vil jeg få bruk for ullklær hovedsakelig, eller kan jeg også bruke bomullsklær til babyen? Har fått masse bomull, og ull er jo relativt dyrt, skal man ha en hel garderobe. Bruker man ull også innendørs - eller kan jeg bruke bomullsbodyer inne?

Er førstegangs som dere kanskje skjønner, så trenger en innføring på dette :)
Har kjøpt mest i størrelse 56, noe i 62, og litt i størrelse 50. Babyen (jente) ble estimert til å veie 3,2 kilo allerede for to uker siden på kontroll - hvilken størrelse tror dere vil bli mest aktuell i starten?

Og hvor mye trenger jeg av klær til å starte med? Antall ullbodyer? Antall hentedresser i ull? Pyjamaser? Antall bomullsbodyer? Antall strømpebukser / tights?

Blir takknemlig for svar! :)
Som du sikkert har skjønt på alle svarene over her, så er det ingen fasit og det kommer an på flere faktorer.

Vi har en sønn som ble født i slutten av januar for to år siden. Det var en kald vinter i Oslo-området og vi bodde i en trekkfull gammel leilighet. Og vi brukte BARE ull (hadde kjøpt og fått masse bomull, men det ble nesten ikke brukt). Men jeg er et skikkelig ullmenneske, og synes det har fungert best til varmeregulering selv om jeg hadde en varm gutt.

Han var 2,8kg, 51cm da han ble født, men la fort på seg. Fram til mai, da det plutselig ble kjempevarmt, klarte vi oss med:
3 ullbodyer (omslag fra nøstebarn) i str 50/56
2 ullbodyer med høy hals fra safa i str 60
3 strømpebukser fra safa i str 50.
Pluss litt ytterklær i ull (2-3 luer, 2 jakker, 2 bukser, 1 dress, sokker og votter). Jeg kommer fra en strikkefamilie, så vi fikk, arva og lånte massevis av klær.

Enig i at ull kan være dyrt. Fordelen er at det er mere elastisk enn bomull, så det passer myyye lengre (man trenger færre størrelser)! Vi har også passa på å handle når det har vært salg på sparkjøp, da har vi betalt 40-50kr for ullstrømpis og 70-80kr for body i ull/silke :)
 
Har hatt et par bodyer i ull. Men på de kaldeste dagene så har vi holdt oss inne. Man er mye inne i begynnelsen. Har du en god vognpose og ulldress til utpå så ser jeg ikke behovet. Vi bor i Nord Norge og det ulla ble brukt minimalt. :) Det kommer også an på ungen om hvor varm den er. Mine reagerte også på ull.
 
Brukt mest bomull, har en født i januar og en i februar fra før, har brukt litt ull også, men prioritert ull når vi skulle ut. Gå ut på glatten og kulden på tur i februar er ikke så mange som gjør. Erfaring sier at man bruker en god del tid innendørs den første tiden, spesielt når barnet fødes i januar og februar. Ofte er det bare tur ut i bilen eller ned på helsestasjonen, så tar man litt trilleturer når man føler for det og været er greit og helst når det blir litt mer lyst. Vi har også en med atopisk eksem. Hun var den som brukte mest ull som nyfødt som fikk.
 
Vi arva masse ull til storesøster, men hun er atopiker og ull var glemmesak fra hun var 14 dager gammel. Hun er også veldig varm av seg, og i starten ligger de jo mest inntil en voksem, de har teppe eller dyne på osv.

Hvor mye klær du trenger i hver str avhenger av babyen. Vi hadde gulpebaby og brukte fort 8-10 bodyer på én dag, andre klarer seg med samme antallet totalt sett. Ikke kjøp så mye i starten, se heller an behovet. Du får helt sikkert mye klær i gave når baby er født, jeg tror vi hadde omtrent komplett garderobe t.o.m str 74 med alt vi fikk og arva. Ang størrelse er det vanskelig å si, både lengde og fasong varierer jo fra baby til baby. Vår var 3200g ved fødsel, men kun 47 cm lang og brukte str 56 til hun var 4 mnd. Fasongen hennes gjorde at omtrent alle plagg fra cubus hadde skikkelig dårlig passfprm på henne, mens hm og lindex var perfekt. På vennina mi sin jevngamle baby var det stikk motsatt..
 
Har brukt mer ull for hvert barn uavhengig av årstid.
Etter hvert mer bambus eller blandinger også. Bambus har mye av de samme egenskapene som ull. Og blandingene er ofte bedre mot allergisk/ekstra sensitiv hud.
 
Har brukt mer ull for hvert barn uavhengig av årstid.
Etter hvert mer bambus eller blandinger også. Bambus har mye av de samme egenskapene som ull. Og blandingene er ofte bedre mot allergisk/ekstra sensitiv hud.
Enig. Siste barn var marsbarn, og hadde ull frem til og med str 62 (mest i 50-56, hun var liten).
 
Sniker fra november med baby i Finnmark
Vi bruker egentlig lite ull og her har vi myyye snø og kuldegrader, vi har bilstolpose og ungen renner derfor bort hvis hun har mye ull i den når vi skal ut.
Skal vi ut og gå tur med bæresele f.eks har hun uansett på seg tjukk dress.

Synes vi kommer mye lenger med heldresser vi kan hive på over bomull om vi skal noe. Hun er VARM som faren, hjemme er det helst bare bleie til tider.
 
Tusen takk til alle som har svart, setter veldig stor pris på dette! <3 :)
Da forstår jeg det slik at dette er veldig individuelt. Vi bor forresten i Oslo-området og i leilighet (relativt nytt bygg, så det er ikke trekkfullt). Ut fra svarene deres, så avventer jeg nok å kjøpe mer klær - frem til etter at barnet er født, og vi ser hva hun (og vi) trives best med å bruke, hvilken størrelse også videre. Får sende ut mannen med en handleliste da, tenker jeg.

- Men om hun blir vant med å bruke ullbodyer også inne, kan man bruke det om hverandre med bomull, eller må man være konsekvent? Synes i grunn det høres praktisk ut å bruke bomull innerst (både fordi vi har mye av det, og det ikke er like dyrt som ull), for deretter å ha heldresser i ull over, som en over her skriver.

Et spørsmål til: Hva bør jeg pakke med meg til sykehuset? Bodyer i både ull og bomull (både str. 50 og 56)? Samt lue, sokker, heldress, vanter og babypledd? Hvor mange antall av hver?

Ha en strålende kveld, og takk for hjelpen! :)
 
Jeg foretrekker ull fremfor bomull på mine og bruker gjerne ull under og bomull utenpå eventuelt. Lettere å vaske vekk flekker fra bomullen og som du sier er den billigere så da bryr jeg meg ikke like mye om flekker heller (barnehagealder).
Ull innerst hjelper barnet å regulere temperatur er hovedregelen, men som du ser av svarene du har fått er barn like forskjellige som oss voksne.
Jeg tar med ull til min, foretrekker bodyer i ull eller ull/silke eller ull/bambus og varierer hva jeg har i tillegg. Til nyfødt bruker jeg gjerne det jeg synes er søtest av det vi har... de vokser så fort.

du kan fint bruke om hverandre. Dersom det skulle vise seg at din baby ikke trives med det så finner du jo ut det
 
Tusen takk til alle som har svart, setter veldig stor pris på dette! <3 :)
Da forstår jeg det slik at dette er veldig individuelt. Vi bor forresten i Oslo-området og i leilighet (relativt nytt bygg, så det er ikke trekkfullt). Ut fra svarene deres, så avventer jeg nok å kjøpe mer klær - frem til etter at barnet er født, og vi ser hva hun (og vi) trives best med å bruke, hvilken størrelse også videre. Får sende ut mannen med en handleliste da, tenker jeg.

- Men om hun blir vant med å bruke ullbodyer også inne, kan man bruke det om hverandre med bomull, eller må man være konsekvent? Synes i grunn det høres praktisk ut å bruke bomull innerst (både fordi vi har mye av det, og det ikke er like dyrt som ull), for deretter å ha heldresser i ull over, som en over her skriver.

Et spørsmål til: Hva bør jeg pakke med meg til sykehuset? Bodyer i både ull og bomull (både str. 50 og 56)? Samt lue, sokker, heldress, vanter og babypledd? Hvor mange antall av hver?

Ha en strålende kveld, og takk for hjelpen! :)
Et tips jeg skulle ønske at jeg hadde fått som førstegangsmor er å vente med å ta av prislapp/byttelapp osv på klær du får i gave/evt som du kjøper selv til du ser om du får bruk for det eller ikke. «Bruk opp» det du allerede nå har vasket og gjort klart, og legg det andre til side til di ser om du trenger flere sett (om du må bytte bodyer 1-3 ganger i døgnet, eller 10-12) og hvor ofte du faktisk trenger å vaske babyens klær. Dersom klærne med prislapp fortsatt er ubrukt når babyen trenger større størrelser, kan du ta med disse og heller bytte det til det du trenger i større :)
 
Tusen takk for gode tips, alle sammen! :) Dette kommer godt med!
Lurer på hvilken størrelse babyen vil bruke i starten, noen som kan gjette? (For to og en halv uke siden ble vekten anslått til 3,2 kilo på sykehuskontroll.) Tipper derfor hun veier cirka 3,7 allerede, og er visst ganske lang. Termin er om seks dager, 3. februar. Lurer på om str. 50 (kanskje også 56) er for lite allerede i starten?
Hva tror dere? :)
 
Back
Topp