Trenger informasjon!

Pusemor

Glad i forumet
*MIA*
Det ser ut som om alle her vet alt, og jeg har ikke fått noe informasjon.
For eksempel vil vi ha en jordmor, hvor finner vi henne? Får ikke ut noe infor av Google. Og legen min vil ta en blodprøve i uke 12, det tar 3 uker å få svar, og så søker han oss inn på et sykehus, men jeg vet ikke om jeg vil på det sykehuset eller feks. ABC. Og det jeg leser ut av disse trådene er at dere søker sykehus mellom uke 6-12 for å komme inn?!? Hvor får dere all denne informasjonen fra? *hormongråte*

Hver kommune har som regel jordmortjeneste. På hjemmesiden til kommunen din finner du kok nummeret tiø jordmora i kommunen. Så er det bare å ringe å få time så får du svar på alt:-)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Det ser ut som om alle her vet alt, og jeg har ikke fått noe informasjon.
For eksempel vil vi ha en jordmor, hvor finner vi henne? Får ikke ut noe infor av Google. Og legen min vil ta en blodprøve i uke 12, det tar 3 uker å få svar, og så søker han oss inn på et sykehus, men jeg vet ikke om jeg vil på det sykehuset eller feks. ABC. Og det jeg leser ut av disse trådene er at dere søker sykehus mellom uke 6-12 for å komme inn?!? Hvor får dere all denne informasjonen fra? *hormongråte*

Har eit barn frå før og har her inne trudde på mykje info som eg ikkje visste at eg trengte , sist så sendte eg inn papir på valgt sjukehus når eg var 6 måneder på vei :-) og jordmor har eg fått time hos ved å ringe den lokale helsestasjon (som også kam svare på mykje ) kor i landet bur du om eg kan spør ??

Her jeg bor er det ingen problemer med sykehus, aldri hørt om noen som ikke har fått føde der de ønsker heller.. Men jeg bor på "landet", og har 2 (3) sykehus med fødeavdelinger i nærheten :p.. (15min, 35min og 50min å kjøre).. Men tror problemstillinga med å søke fødeplass tidlig osv. Er størst i de større byene... Uten å være helt sikker :p...
I bygda her ligger også helsestasjon med jordmor i samme bygg som legesenteret, å man kan komme til alle, ved å ringe samme nr, veldig lettvinnt :p.. Kan komme til jordmor når man ønsker også igrunn...
Kanskje man er bortskjemt når man er bygdetulling, føles litt sånn når jeg ser hvor enkelt ting er her, iforhold til storbyene ;)

Du må ikke bestemme deg for hvilken fødeavdeling du ønsker nå vel?
Det må vi ikke før fødsel er igang her jeg bor iallefall. Er du førstegangs fødende ville jeg valgt normalenhet og ikke abc eller jordmor styrt avd. Men det er meg og fordi man ikke vet hva man går til..

Lykke til !!! :)

Alt avhenger av hvor du bor. I Oslo er det så stort trykk på vår og sommer månedene derfor må man søke tidlig for å være sikret fødeplass på første ønske og selv etter det kan de si at det ikke er plass når du kommer med rier.
Uansett så skal ungen ut, uansett hvor du føder og ikke nødvendig å stresse seg opp pga det. Alt ordner seg

Skulle gjerne benyttet ABC men riksen følger meg opp så får ikke lov til å føde på ABC. Har flere venninner og barselvenninner som fødte førstemann der og er storfornøyd! Dessuten blir du bare trillet bort til den vanlige fødeklinikken på Ullevål om fødsel blir komplisert eller du vil ha epidural .o.l

klart man vet hva man går til når man velger abc eller jm-styrt.. man har jo skaffet seg info om hva det innebærer.. man vet uansett ikke hva man går til når man føder.. Plutselig stemmer ikke kjemien med aktuell jordmor der du "havner" om det er abc eller "normal".

Tusen takk for masse svar. Er jo en jungel der ute av "rett og galt". Jeg har ikke verdens beste lege heller, eller, det vil si, han er nok ikke så interessert i svangerskap, så all info jeg fikk derfra var den boka alle får. Bor i Bærum btw, var i en av trådene her jeg så det var snakk om at oslo-området begynte å søke nå. Grunnen til at jeg vurderer abc er fordi det ser ut som et rolig sted å føde, og jeg vet det at om det skulle skje noe komplisert, så blir jeg tuppa over til sykehuset. Men koselig eller ei, for alt man vet kan man jo føde i bilen på vei til. Har fått med meg såpass at man kan ikke planlegge en dritt ned til hver minste nanosekund, men er jo koselig å føle at man har en hyggelig plan. Men først må vi komme oss over 12-16 ukers kneika.

Tusen takk for masse svar. Er jo en jungel der ute av "rett og galt". Jeg har ikke verdens beste lege heller, eller, det vil si, han er nok ikke så interessert i svangerskap, så all info jeg fikk derfra var den boka alle får. Bor i Bærum btw, var i en av trådene her jeg så det var snakk om at oslo-området begynte å søke nå. Grunnen til at jeg vurderer abc er fordi det ser ut som et rolig sted å føde, og jeg vet det at om det skulle skje noe komplisert, så blir jeg tuppa over til sykehuset. Men koselig eller ei, for alt man vet kan man jo føde i bilen på vei til. Har fått med meg såpass at man kan ikke planlegge en dritt ned til hver minste nanosekund, men er jo koselig å føle at man har en hyggelig plan. Men først må vi komme oss over 12-16 ukers kneika.

Bor du i Bærum, send gjerne en epost selv til sykehuset du vil føde på. Det gjorde jeg sist. Søkte på nettet og fant frem til Riksen sin kvinner og barn avdeling, sendte en epost og fikk plass. Men du må være tidlig ute, ekstra tidlig hvis du vil dit.

min første fødsel var på fødeloftet på SUS. Det var helt fantastiskt.. (fikk gutten i badekaret, jordmor og alle var kjempe behagelige personligheter som heiet på meg og vi lo i pausene) Definitivt noe jeg ville gjøre igjen!! Slik gikk det ikke da riene ikke ville starte når vannet gikk med nr.2 så måtte jeg på vanlig føden. Vekslet nesten ikke et ord med jordmor der og måtte be henne slutte å kose med de hårete leggene mine.. fikk drypp så det forverret opplevelsen med at det var mye vondere enn naturlig og jeg fikk ingen pauser.. så når ungen var ute tørka de han og rushet videre til nestemann på samlebåndet.. ble veldig fort pakka ut av den utrivelige føde"stua" for de måtte gjøre klart så andre kunne få komme inn der.. (hadde det vært nødvendig å sette meg igang da når de hadde det så grusomt travelt akkurat da?)

En venninne av meg bor i Bærum. Hun ville søke Riksen fordi hun jobber på Bærum sykehus selv, men fikk beskjed om at Riksen er så overbelastet at hun nok burde godta Bærum sykehus.
Det gjorde hun og nå er det ikke lenge igjen :)
Se her:

https://www.baerum.kommune.no/Temastruktur/Tjenester-a---a/Svangerskapsomsorg/

Og husk at mye du leser er litt "overkill". Du skal ikke forvente å kunne alt :)
Ring en jordmor så kan nok hun hjelpe deg med det meste :)
Masse lykke til :)

Back
Topp