trenger hjelp:(

lisj jentå

Blir kjent med forumet
hei, hei[:D]
Kan noen hjelpe meg? Har ei lita jente på 2,5år, hun har ofte vært veldig plaget med hard avføring, men det bruker å gå litt opp å ned, men nå i d siste har d vært veldig ofte :(  Nå bruker hun snart en time på å bæsje;(tilslutt så sovna hun på gulvet, får jo så vondt av å se på henne, å det er jo heller ikke bra for tarmene...jeg har prøvd flere ganger å blande malt sammens med melka hennes, men da kjenner hun d med en gang, og nekter å drikke d:( har også prøvd biola, men det var heller ikke så populært, får i henne litt av det da men...noen som har tips på hvordan dette kan bedre seg?

youghurt? svisker? kanskje sviske-youghurt? [:)]

svisker og masse vann kan funke! elrs hvis dette vvedvarer og hun aldri får ut alt kan d bli en alvorlig forstopping. hadde jeg kanskje villet dratt til legen og spurt om miniklyster elr noe[8|]

er hun gammel?

Ja, når duhar gitt ho svisker og masse vann, sett ho i badekar (hvis du har det da). For en liten frøken er det bedre å sitte i vannet og vente enn på doskåla. Da følger du bare med hva som skjer.. lykke til[:)]

Kan trygt anbefalle lactulose/ dulphalac. Kan brukes av barn helt ned i 6 mnds alder.

http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/mage-tarm/forstoppelse-hos-barn

ORIGINAL: Renat

Kan trygt anbefalle lactulose/ duphalac. Kan brukes av barn helt ned i 6 mnds alder.

http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/mage-tarm/forstoppelse-hos-barn

bruker dette på minsten min - både mot forstoppelse og forebyggende - 2 ts når han er treg 2 ganger daglig og 1 annen hver dag ellers!!

Lykke til...og god bedring til snuppa di[;)]

Rosiner funker bra her. Ofte litt lettere å få dem til å spise det sammenliknet med svisker.[:)] Lykke til.

Ikke gi henne melk! Kutt det ut helt!

Slike glass med fruktmos og fiber kan hjelpe litt, og Kiwi gir ofte løs mage.

Biola med jordbær er greit å gi, men ikke mer enn ett glass om dagen! (Evt Bringebær, men vår erfaring er at jordbær gir litt mindre hard mage, og blåbær må du i hvert fall holde deg unna..)

Gutten vår får aldri vanlig melk. Han får kun vann i barnehagen f.eks. Legene vi har vært hos bekrefter at han ikke trenger melk, men Biola med melkesyrebakteriene kan hjelpe til med å holde orden på magen. Vi merker i hvert fall at det hjelper for en mer stabil mage. (Og han elsker jo egentlig melk stakkars - så vi må være svært restriktive på Biolaen..)

Ikke gi henne yoghurt heller.

Jeg vil også anbefale laktulose eller duphalac, det mykgjør tarmen. Hvis det blir veldig ille hadde jeg snakket med legen om evt å gi klyster. Jeg jobber på nyfødtavdeling, men vet de får inn barn på barneavdelingen som kommer for klyster pga hard mage. Vi har også hatt nyfødte som har måttet få det. Tror du får kjøpt klyster på apoteket, er vel mest vanlig med saltvanns-klyster har jeg forstått. Det irrriterer tarmen slik at avf løsner. Evt har du oljeklyster som skal virke over natten og mykgjøre tarmen, men vet ikke om de gir det til små barn..

Ring legen din og hør...[:)]
om hun har det hele tiden, er jo det en mulighet å få hjelp på en måte..
[:D]

Back
Topp