Trenger hjelp

Orchidaceae

Glad i forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Jeg hentet ut medisinene Ovitrelle og Menopur 1200 IU på lørdag rundt 17.00 fra apoteket. Apoteket ga meg beskjed om at disse skulle oppbevares i kjøleskap. Jeg klarte å glemme å legge de i kjøleskap da jeg kom hjem. Jeg husket plutselig på dette nå og la de i kjøleskapet rundt 03.00 tiden natt til mandag. Kan disse brukes? Bør jeg høre med klinikken eller apoteket? Har noen hatt samme opplevelse? Litt panikk her nå...

Jeg hentet ut medisinene Ovitrelle og Menopur 1200 IU på lørdag rundt 17.00 fra apoteket. Apoteket ga meg beskjed om at disse skulle oppbevares i kjøleskap. Jeg klarte å glemme å legge de i kjøleskap da jeg kom hjem. Jeg husket plutselig på dette nå og la de i kjøleskapet rundt 03.00 tiden natt til mandag. Kan disse brukes? Bør jeg høre med klinikken eller apoteket? Har noen hatt samme opplevelse? Litt panikk her nå...
Menopur skal oppbevares i romtemperatur når det er tatt i bruk brukt. Jeg vil tro at du skal bruke det snart? Jeg antar det er langtidsoppbevaring som skal være i kjøleskap. Sånn at holdbarheten ikke er like lang hvis du har hatt de i romtemperatur. På den andre side fikk jeg spørsmål om hvor langt jeg hadde å kjøre hjem da jeg tok ut. Men dette var i sommer og det var veldig varmt. Så det har nok en innvirkning.
Kanskje høre med apoteket?

Oveitrellen kan være ubrukelig da det står at den kan være i romtemp i 30 min. Jeg fikk min med i kjølebag når jeg hadde 1t+ hjemvei. Heldigvis er ikke den den dyreste å erstatte om så. Menopur er jeg ikke sikker på men vil tro det skulle gå bra. Den oppbevares jo i romtemp når mam begynner å bruke den.

Men det sikreste ville nok være å høre med apoteket eller klinikken. De vet nok helt sikkert hva du bør gjøre.

Jeg har vært i kontakt med produsentene i dag. Når det gjelder Ovitrelle så går det bra dersom den er oppbevart under 25 grader inntil tre døgn. Får svar angående Menopur om noen dager.

Begge produsentene ba om batcnummeret som står på pakka til legemidlene. Informasjonen som ble gitt var på bakgrunn av det også.

Jeg hentet ut medisiner ved klinikken som er 2 timer hjemmefra og fikk en kjølebag til å ha det i!

Back
Topp